Jubilarni Tabor Film Festival donosi bogat filmski i glazbeni program, a ovo su domaće filmske snage koje jedva čekamo vidjeti
Manje od mjesec dana dijeli nas od jubilarnog dvadesetog izdanja Tabor Film Festivala, koji će svojim bogatim filmskim programom na velikotaborskom brdu iznad Desinića okupiti najbolja recentna izdanja domaće kinematografije, a među redateljskim se imenima nalaze i umjetnici poznati iz svijeta likovnosti i književnosti.
Iznova premijerni naslovi na Taboru
Ovogodišnja domaća konkurencija donosi sedamnaest kratkometražnih filmova svih žanrova, među kojima gledamo čak tri svjetske i jednu hrvatsku premijeru. Tako će svoje najnovije filmske dokumentarce premijerno predstaviti dvoje velikana likovne umjetnosti – redatelj i likovni umjetnik Dan Oki te Vlasta Delimar, naša poznata umjetnica performansa.
Dok Oki na Tabor dolazi s filmom „Odsutnost teleprisutnosti“, žanrovski hibridnim naslovom u kojem propituje naše odnose spram komunikacijskih tehnologija kroz osobnu i povijesnu refleksiju o postepenom spajanju adresara, kamere i računala u jedan uređaj, film Vlaste Delimar „Diptih: iz ljubavi u ljubav“ kulminacija je multimedijalnog projekta „40 godina art ljubavi“ u kojem se sažimaju autoričine video snimke, misli i stavovi, fotografije i pisane rečenice od početaka 1978. sve do 2021. godine.
Za treću ovogodišnju svjetsku premijeru zaslužna je redateljica Ana Klepo čiji nas dokumentarni film „In medias res“ vodi u središte jednog plavičastog jutra i potrage za samim sobom u moru potrošenosti, tematizirajući moment odrastanja. Domaća će publika upravo na ovogodišnjem Taboru po prvi puta u Hrvatskoj imati priliku pogledati film Nine Bačun „Bonding Humanity (Perhaps Manifesto)“, nastao u hrvatsko-norveško-slovenskoj koprodukciji.
Ovaj eksperimentalni film, koji je svoju festivalsku putanju započeo na slavnom festivalu u Oberhausenu, reorganizira fragmente Novog jugoslavenskog filma vezane uz interakciju između kolektivnih prostora i njihove upotrebe, isprepličući osobni, društveni i politički kontekst i time stvarajući dijalošku formu koja omogućuje nova tumačenja brisanjem granica između urbanističkih i kinematografskih istraživanja.
Otočki život sa sedam kora, dječačko nasilje i jedan sprovod
U izboru igranih filmova ove godine na Taboru ćemo gledati film „Sve što dolazi“ redatelja Mate Ugrina, koji je s ovom pričom o mladoj njegovateljici Branki koja se seli na otok kako bi njegovala stariju ženu, no nakon što je njezin posao gotov odluči ostati i okušati se u iscrpljujućem poslu u sezoni osvojio niz nagrada kao što su Srce Sarajeva za najbolji kratkometražni film, posebno priznanje žirija ZFF-a u programu Kockice te nagrade za najbolju režiju i kameru na ovogodišnjim Danima hrvatskog filma.
Mnoge je pohvale i nagrade za najbolji kratkometražni film, među kojima su nagrada SEEfesta, Oktavijan i Štigličev pogled, dobio i „Kazneni udarac“ redatelja Roka Bičeka, koji suvereno osvaja festivalske programe diljem Europe s pričom o dječačkom nasilju na jednom seoskom nogometnom igralištu, nastalom prema romanu Kristijana Novaka „Črna mati zemla“.
Igrani niz nastavljaju redatelj Šimun Šitum s filmom „Sprovod“ u kojem protagonist Mario pomaže svome ocu Bruni oko djedova sprovoda te se mora nositi s neobičnom Bruninom idejom o čuvanju uspomene na pokojnika, te Saša Poštić i Pavle Kocanjer u čijem filmu „Rakete“ pratimo protagonista Peru kojeg sparina i nedostatak zraka tjeraju na prelazak nekih granica.
Od trafike do vlastite sobe
Klara Dujmović na Tabor dolazi s eksperimentalnim filmom „Valovi“ u kojem naše međusobne odnose promišlja kao ono čime se pokreću valovi i titraji. U triptihu ovogodišnjih odabranih animiranih filmova gledat ćemo iznimna ostvarenja. Dok „Sjene“ autorice Dee Jagić pričaju priču o podzemnoj bitci sjemenja koje se bori za svoj rast, u „Zasićenju“ autorice Lucije Bužančić nešto izrasta iz pukotina i zidova i zauzima sve prazne prostore u jednom gradu uz more, govoreći o gentrifikaciji mjesta koje se pojavom turizma pretvorilo u arheološki lokalitet.
Ove maštovite filmske krajolike upotpunit će i „Pozdrav suncu“ Darka Masneca, priča o zaljubljenom astronautu, suncu i jednom ljubavnom trokutu. Dokumentaristička istraživanja autore ovogodišnjih filmova u konkurenciji odvode u prostore vlastite intime, ali i fizičke prostore koji mnogo otkrivaju o protagonistima. Kako je to prodavati u kiosku i raditi repetitivan posao u skučenom i prenatrpanom prostoru kroz perspektivu prodavačice Štefanije prikazuje redateljica Dora Slakoper filmom „Trafika“.
Tomislav Šoban svoj najnoviji film „Kada odlučim započeti, znat ću sve ostalo“ smješta u prostor vlastitog stana, istražujući tajne koje skriva ali istodobno demistificirajući filmske postupke od kojih je sastavljen film. Na još uži prostor, onaj vlastite sobe, ograničava se Lucija Brkić, koristeći ga kao mjesto radnje kroz koje propituje vlastita traumatična iskustva u filmu pod nazivom „Jel’ kužiš sad“.
Strahovi iz djetinjstva motivacija su filmskom istraživanju pisca i redatelja Ante Zlatka Stolice, koji u „Babajanji“, kratkom dokumentarcu s elementima horora pokušava pronaći misterioznu ženu koje se plašio kao dječak. U filmu „Sve kaj ti nikad ne budem rekla“ Bela Bračko-Milešević kroz filmske se postupke pita kako nekome reći nešto što nikada niste bili u mogućnosti te kombinacijom starih fotografija, umjetnih sjećanja i preispitivanja vlastitih osjećaja postupno dekonstruira i koncept pater familiasa.
Članovima žirija za domaću konkurenciju, filmašima Maši Drndić, Josipu Lukiću i Olafu Mölleru ovogodišnja domaća selekcija sasvim sigurno neće olakšati odluke, ali će zato svima koji se upute na Tabor Film Festival uljepšati filmska popodneva i večeri provedene u najljepšem sjevernohrvatskom dvorcu. Više detalja o samome festivalu i ulaznice možete proučiti ovdje.
Foto: PR