Nedjelja je bila poseban dan za posjetitelje muzeja Barberini u Potsdamu obzirom da se dogodila prilično neočekivana i nesvakidašnja scena kojom je, blago rečeno, umejtnički svijet na trenutak ostao šokiran.

Dva njemačka aktivista iz Latzte  Generation (eng. Last Generation, hrv. Posljednja generacija), u pokušaju da skrenu pozornost na opasnosti klimatskih promjena, u nedjelju su gađali pire krumpirom sliku Claudea Moneta. Radi se o djelu Grainstacks koje je slavni slikar naslikao 1890. i koje je prodano na aukciji 2019. za vrtoglavih 110,7 milijuna. Prosvjednici su nakon bacanja pire krumpira na sliku, kleknuli ispred nje zalijepivši ruke na zid te se obratili prisutnima sa glasnim parolama na temu neodrživosti današnjeg sustava. Snimka događaja ojavljena je na Twitter profilu organizacije koja je preuzela odgovornost za događaj.

Nijemci su uhićeni, a vlasti su priopćile kako istražuju prosvjednike zbog oštećenja imovine i neovlaštenog upada nakon incidenta u muzeju Barberini u Potsdamu, glavnom gradu pokrajine Brandenburg, jugozapadno od Berlina. Neposredna konzervatorska istraga otkrila je da slika nije pretrpila nikakva oštećenja jer se nalazi iza sloja zaštitnog stakla, poručili su iz muzeja u izjavi na Twitteru. Slika će ponovno biti izložena do srijede, dodali su.

Ovaj aktivistički pothvat sličan je onome koji se dogodio ranije ovog mjeseca u londonskoj Nacionalnoj galeriji, gdje su dva prosvjednika iz britanske grupe Just Stop Oil bacila nešto što je izgledalo kao juha od rajčice na sliku Vincenta van Gogha Suncokreti, koja je 1987. prodana za gotovo 40 milijuna dolara, u znak prosvjeda protiv povisivanja troškova života u zemlji. Ta je slika također bila iza zaštitnog stakla i neoštećena, navode iz muzeja. Njemački aktivisti nadovezali su se na prosvjed u Ujedinjenom Kraljevstvu.

Izvješće koje je ove godine objavilo Međuvladino povjerenstvo UN-a za klimatske promjene upozorilo je da je potrebna hitna akcija kako bi se osigurala budućnost života suočenog s klimatskim promjenama, koje već pogoršavaju stanje hrane i vode te vremenskim nepogodama poput toplinskih valova , suše i poplave ukazuju na alarmantnost stanja, navodi se u izvješću. Ortrud Westheider, ravnateljica muzeja, izjavila je da, iako se suosjeća sa zabrinutošću prosvjednika, zaprepaštena je načinima kojima pokušavaju dati težinu svojim zahtjevima. “U djelima impresionista vidimo intenzivan umjetnički angažman s prirodom”, dodala je Westheider, govoreći o umjetničkom pokretu 19. stoljeća kojem pripadaju Monetova djela.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Museum Barberini (@museumbarberini)

Grainstacks je jedna iz serije od 25 slika na kojima je Monet prikazao stogove žita u poljima u blizini svoje kuće u Givernyju u Francuskoj, slikajući ih u različitim svjetlosnim i vremenskim uvjetima.

Foto: Getty Images