Iako je sadfishing iliti privlačenje pozornosti s fokusiranjem na emocije i tužne trenutke postojalo i puno prije društvenih mreža, imamo osjećaj kao da je svima dostupan javni prostor još više rasplamsao ovaj problem. Najčešći primjeri sadfishinga često uključuju fotografije ili videozapise osobe koja plače, nejasne statuse o težem razdoblju ili citate o samoosnaživanju, a nerijetko ostavljaju dojam vapaja za podrškom i suptilnim (ili manje suptilnim) jadikovanjem o tome kako nikome nije teško kao njima
Stoga je pitanje na koji način reagirati na sadfishing, bez obzira na to radi li se o influenceru kojeg pratite, kolegi s posla ili bliskom prijatelju? Psihologinja Lienni Wilson za PopSugar istaknula je da se sadfishing može definirati kao traženje pozornosti putem dijeljenja negativnih osjećaja i teških iskustava te da postoji više razloga zašto se pojedinci okreću ovakvom načinu privlačenja pozornosti. Naime, na društvenim mrežama često vidimo “savršene” trenutke, luksuzna putovanja, ukusne ručkove, najnoviju odjeću i slično, a suprotno tome, sadfishing predstavlja prikazivanje osobnih teškoća, ali s istim ciljem, odnosno poticanjem reakcije pratitelja. Studija iz 2022., objavljena u “Journal of American College Health”, pokazala je da ljudi najčešće dijele emocionalne objave kad osjećaju nesigurnost u svojim odnosima jer ako netko traži podršku zbog straha od odbijanja, može mu biti prirodno koristiti društvene mreže kao način smanjenja anksioznosti. S druge strane, oni koji nemaju dovoljno stvarne podrške u obitelji ili među prijateljima okreću se upravo društvenim mrežama kako bi istu dobili.
View this post on Instagram
Međutim, tamna strana sadfishinga pojavljuje se kad osoba namjerno koristi emocionalni sadržaj kao alat za manipulaciju te kad ta ista osoba možda zapravo niti nema konkretan problem, već koristi trenutak kako bi pozornost i fokus usmjerila na sebe. Ovo je aspekt koji često nadilazi društvene mreže te ga susrećemo u stvarnom životu. Vjerujemo da se mnogima dogodilo sljedeće: u životu vam je trenutačno sjajno, dobili ste novi posao, povišicu, očekujete prinovu ili nešto četvrto te prilikom dijeljenja svoje sreće s prijateljima – taj jedan prijatelj odluči podijeliti svoj problem i ukrasti vam spotlight. E sad, je li taj problem zbilja sada tako velik ili je riječ o klasičnom primjeru sadfishinga? Nažalost, kad problem druge osobe ugleda svjetlo dana baš dok vi imate dobar trenutak – uglavnom se radi o potonjem.
View this post on Instagram
No odlučiti kako reagirati može biti izazovno, osobito ako niste sigurni je li osoba uistinu u nevolji. Međutim, važno je razlučiti nadzire li se svojevrsni patent ponašanja ili je riječ o izoliranom slučaju. Ako osoba uvijek ima svoje ispade tuge kad je vama dobro, onda je riječ o sadfishingu. U protivnome, može biti da osoba stvarno treba pomoć i tada je reakcija drukčija.
Sadfishing može biti manipulativan oblik izražavanja i ukazuje na nezdrave komunikacijske obrasce, bilo u privatnim sferama života ili na društvenim mrežama. Upravo zato postavljanje osobnih granica igra ključnu ulogu jer pomaže razlikovati stvarne potrebe od traženja pozornosti. Time ne samo da možete bolje procijeniti veličinu nečijeg problema već i štitite svoje emocionalno zdravlje, ostajući podrška bez gubljenja vlastitog mira i sreće.
Foto: Instagram/@hannaschonberg