(Miu Miu 2019 Cruise Collection, Pariz,/Getty Images)

Do sredine 19. stoljeća, riječ prtljaga bila je sinonim za masivnu, nezgrapnu i tešku kutiju koja je čak i prazna u to vrijeme vrijedila više od stotinu funti.

U to doba putovanja su si mogli priuštiti samo bogataši koji su među ostalim angažirali nosače prtljage kako bi si olakšali daljnje putovanje i prijenos robe. S obzirom na to da su glavni načini prijevoza bile kočije i parobrodi, kovčezi u kojima se prenosila roba biti su izuzetno teški i čvrsti kako bi izdržali daleki put.

(Koferi iz 1950. godina, Guliver/Getty Images)

Koferi vrhunske kvalitete koji su specijalno namijenjeni putovanjima parobrodom bili su izrađeni od drveta i kože te su imali tešku željeznu konstrukciju kako se ne bi slomili tijekom puta. Kako bi robu bolje osigurali od prodora vode i vlage, dodatno su kofere umatali u velike plahte ili lišće. Iako je industrija izrade kofera u to vrijeme još bila u samom začetku, neka imena su se nametnula svojim proizvodima vrhunske kvalitete, a jedan od njih bio je i Louis Vuitton, francuska modna kuća koja je u početku izrađivala samo kofere.
Sredinom 1850-ih godina mladi ‘malletier’ Louis Vuitton (fra. riječ za osobu-majstora koji izrađuje kofere) predstavio je prvi kofer pravokutnog oblika izrađen u potpunosti od drvenih letvica. U jedan dio kofera je vješto ugradio ladice koje su omogućavale organiziranost, dok je drugi dio bio rezerviran za viseća odijela. Iako je Louis Vuitton umro 1892 god, njegovi prepoznatljivi luksuzni koferi s inicijalima LV i dan danas na aukcijama diljem svijeta postižu vrtoglave cijene od nekoliko desetaka tisuća dolara. Interesantno je da je prepoznatljiv monogram LV koji je ostao do danas, predstavljen tek 1896 godine, četiri godine nakon Vuittonove smrti.

Krajem 19 stoljeća vidljiv je velik pomak u turizmu te sve više ljudi počinje putovati. Na tržištu se pojavljuju novi proizvođači specijalizirani za izradu kofera i prtljage, uz LV na tržištu se dobro pozicionira i Shwayder Trunk Manufacturing Company, danas poznatiji pod imenom Samsonite.

Novi pomak u dizajnu se počinje primjećivati oko 1930. godine kada komercijalni letovi postanu zamjena za vlak ili brod. No te prve inačice od kože i drveta daleko su od kofera kakvog mi danas poznajemo. Tek njemački proizvođač prtljage Rimowa radi pomak te tešku metalno kućište mijenja novim aluminijskim. Njihov kultni dizajn s utorima koji se koristi i danas, inspiriran je dizajnom aviona Junkers JU52.

U kasnim 1960-im godinama sve više Amerikanaca počinje letjeti osobito na međunarodnoj razni. Prilikom jednog leta Bernard Sedow, predsjednik U.S. Luggage, teglio je svoj težak kofer terminalom dok nije ugledao snalažljivog radnika koji svoju prtljagu ‘vuče’ na metalnom postolju s kotačima te mu je u tom trenutku sinulo ‘to je ono što prtljaga treba, kotače!’.
Sadow na kofer stavlja četiri kotača i remen, te 1972 god. patentira model No.3,653,474 pod nazivom ‘Rolling Laggage’, no zbog jake konkurencije ga uspije zadržati još samo dvije godine.
Deset godina kasnije, pilot i inovator Bob Plath pomiče granice u dosadašnjem dizajnu, postavivši kofer uspravno dodajući mu samo dva kotača I teleskopsku ručku. Plathov ‘Travelpro’ kofer koji je u početku koristila samo letačka posada, ubrzo pronalazi put do šire mase zbog svoje lakoće i funkcionalnosti te se taj dizajn kofera najčešće koristi i danas.

View this post on Instagram

The timelessness of a RIMOWA Classic.

A post shared by RIMOWA (@rimowa) on