Nova modna kritika javila se na Instagramu

Utjecaj društvenih mreža u našim životima danas je jači i veći no ikad, a Instagram je u svojoj evoluciji jedne od najpopularnijih društvenih platformi današnjice zauvijek promijenio način na koji funkcioniraju moda i modna industrija, potpomogao njihovu demokratizaciju i dao glas onima čiji se glas inače možda ni ne bi mogao čuti. Tako su “rođeni” modni kritičari novog doba, čije Instagram profile u posljednje vrijeme obožavamo pratiti

Godine 2009., s pojavom prvih modnih blogera, modni je svijet tada još uvijek izgledao kao potpuno drukčije mjesto i malo tko je očekivao i predviđao razmjere koje će platforme na kojima su blogeri objavljivali svoj sadržaj zapravo poprimiti. Oni su među prvima pokazali kako moda više nije profesija isključivo za odabrane i pomogli su usmjeriti mnoge druge blogere čije će vrijeme tek doći; kako se baviti blogerskim poslom, kako se izraziti u modnom smislu putem društvenih mreža, kako okupiti impresivnu publiku followera i kako na taj, jedan sasvim novi način, uspjeti u modnoj branši. Naravno, pojava blogera i street style zvijezda nije prošla nezapaženo i mnogi modni insajderi, koji nisu bili spremni na promjene u sustavu, dosta su se teško s time nosili, često ih kritizirajući i umanjujući njihovu vrijednost u svojim javnim istupima. No, čini se kako je negodovanje bilo jedino što je bilo u njihovoj moći jer pogledamo li situaciju danas, svjedočimo pravoj renesansi raznih influencerskih profila, kojima nema kraja ni početka i svakodnevno se pojavljuju neki novi, koji također priželjkuju svoj dio kolača u modnoj industriji.

Instagram je doista postao ključan dio u velikoj demokratizaciji mode i pomogao je stvoriti cijeli jedan sloj modnih profesionalaca čiji je put do uspjeha izgledao bitno drukčije u odnosu na onaj stare garde. Oni nisu morali asistirati, a u biti nositi vruće kave modnim urednicama i fotografima kako bi se probili do vrha kroz često nemilosrdnu modnu branšu, nego su od početaka gradili svoju priču i igrali igru po vlastitim pravilima. Danas su ti isti influenceri, koji jako dobro znaju da jedna fotografija na Instagramu može ispričati jako puno, velike modne zvijezde s kojima sada svi žele surađivati brendovi koji ih traže (i izdašno plaćaju) da im budu ambasadori i dizajneri koji s njima žele ostvariti capsule kolekcije, iako su ih isprva negirali. Naposljetku, mnoge blogerice i same dođu u poziciju da pokrenu vlastiti brend i dokažu se modnoj sceni. 

View this post on Instagram

One thing to leave behind in 2018? Lazy “influencer” fashion collabs. This time, it’s Mary Lawless Lee (go wild with the puns lol) aka @happilygrey x Aqua for @bloomingdales . Only thing missing from the original @maisonvalentino Resort 2019 dress is the sequined handkerchief hem, which certainly would’ve driven up the $198 price tag. High fashion trends at accessible prices are one thing, but a knockoff of a very specific look is another…at least change up the colors or something. Shout out to “whoam1” for keepin’ it real on the bloomingdales.com review section lol. • Photos: @happilygrey #hgxaqua #happilygrey #bloomingdales #holiday #collab #valentino #maisonvalentino #loyalist #wiwt #ootd #sequin #sparkle #glam #stripes #party #holiday #blogger #fashionblogger #nye #dietprada

A post shared by Diet Prada ™ (@diet_prada) on

Misteriozni dvojac iza Diet Prada profila

Možda najbolji primjer je Instagram profil Diet Prada, koji je pokrenut još u prosincu 2014., no tek je prošle godine uspio prodrijeti do šire publike. Ovijen velom tajne i anonimnosti, dvojac iza ovog profila počeo je prozivati modne dizajnere za kopiranje tuđeg dizajna, no s vremenom se transformirao u vrlo relevantan medijski izvor koji pruža nepristrane komentare na cijeli niz tema koje muče modnu industriju; od krađe tuđih ideja, preko zlostavljanja modela, pa sve do diskriminacije i uvijek vruće teme kulturalne aproprijacije. Danas je ovaj profil rado praćen čak i od strane modnih insajdera poput Carine Roitfeld, Edwarda Enninfula, Gigi Hadid i Karlie Kloss, a mnogima se i zamjerio, primjerice, Dolce & Gabbani, koji su ga stavili na crnu listu

Mediji Diet Pradu opisuju kao Instagram profil kojeg se ljudi iz modne industrije najviše boje, no dvojac koji stoji iza njega (u 2017. otkriveno je kako je riječ o Tonyju Liuu i Lindsey Schuyler), samo rade, i to na vrlo duhovit i dovitljiv način, ono što je većina današnjih modnih kritičara prestala raditi, iz straha od gubitka oglašivača i prestanka priljeva novca u tradicionalne modne medije. Diet Prada je moderna i drukčija po tome što demokratizira ulogu kritičara. Nikome nismo ništa dužni ništa, ne ovisimo o oglašivaču i u poziciji smo reći ono što mislimo i u što doista vjerujemo, što mnogi naši followeri smatraju autentičnim“, otkriva dvojac iz Diet Prade i nastavlja: Često nas nazivaju novom kritikom i mislimo da je to sjajno, budući da je stari sustav potpuno slomljen… Zbog negativnih recenzija dizajnerskih kolekcija, modnim kritičarima zabranjuje se dolazak na revije i modna industrija kao da je nametnula zabranu slobode govora. Zato se nadamo da će naša perspektiva potaknuti modne insajdere na promjenu. 

View this post on Instagram

In last night's @celine show , Hedi Slimane picks right back up where he left off at @ysl .  TBH, did we expect anything else?  Hedi is a branding virtuoso with a focused, but narrow repertoire of retro club kid looks. With the likes of Anthony Vaccarello and Alexandre Vauthier churning out more elevated mega-watt 80s-inspired collections in recent years, Slimane's now look high-street by comparison.  A few sharply tailored XXL shouldered looks stole the show, but most glaring was the fact that it took 30 exits to see a model of color.  While he has a way of unearthing our hidden desires from time to time (all the financial reports from his tenure at Saint Laurent will attest to that), the white youth obsession is something we definitely won't be buying into lol.  LVMH is banking on the $limane dollars, but apparently not the creativity. We were hopeful and prepared to be surprised, but seeing the new season thumbnail on the Vogue Runway app stacked ahead of all of Phoebe's glorious collections for Céline reminds us to always remain cynical. • #celine #hedislimane #lvmh #saintlaurent #ysl #anthonyvaccarello #yvessaintlaurent #phoebephilo #retro #glam #club #clubkid #vintage #80s #newwave #rocknroll #dejavu #sequins #ruffles #minidress #ootd #wiwt #pfw #parisfashionweek #dietprada

A post shared by Diet Prada ™ (@diet_prada) on

Prozivanje svega onoga što ne valja na modnoj sceni i iza njezinih kulisa bitna je praksa koju je većina kritičara danas napustila i uz iznimku nekolicine veteranki ovog područja, poput Cathy Horyn, Robin Givhan i Vanesse Friedman, pretežiti dio njih u svojim se pisanjima izražava diplomatski i ide na ruku dizajnera i modnih konglomerata koji ih financiraju. A kada je riječ o Cathy Horyn, uvijek se volimo prisjetiti njezinog javnog obračuna s dizajnerom Hedijem Slimaneom 2012. godine, kada joj je zabranio dolazak na reviju kuće Saint Laurent zbog negativne recenzije koju je napisala na temu njegove kolekcije. Mjesto u prvom redu za Cathy svojevremeno nije osigurao ni Giorgio Armani, a Oscar de la Renta prije nekoliko joj se godina čak obratio otvorenim pismom kako bi joj dao do znanja što misli o njezinoj kritici. 

Biti iskren i nepristran kritičar modne industrije stoga nije nimalo lak zadatak, no profil Diet Prada svejedno ga je uzeo na sebe, i to na Instagramu, gdje može diktirati vlastita pravila. Ime profila došlo je samo po sebi za Tonyja Liua i Lindsey Schuyler jer su već godinama bili veliki obožavatelji Prade i na taj su joj način odlučili posvetiti priznanje za njezinu nepresušnu inovativnost i kreativnost koju pokazuje svojoj modnoj publici godinama. Tony i Lindsey, također vrijedi spomenuti, nisu baš bilo tko kome se posrećilo s Instagram profilom koji trenutačno broji više od 700.000 followera: Oboje imamo visoko obrazovanje i profesionalnu karijeru u modnom dizajnu i povijesti te smo u ovoj industriji oko 10 godina. Osim bogatog iskustva, imamo i dobro fotografsko pamćenje koje nam pomaže u raskrinkavanju dizajnera i modnih brendova koji kopiraju jedni druge. Sada, kada je naša baza fanova toliko narasla, i oni nam se pridružuju u istraživačkom radu te smo impresionirani koliko su strastveni i lojalni u tome što rade. Nazivamo ih našim Diet Prada detektivima!“. Ovaj zanimljivi dvojac očigledno je ostavio veliki trag na modnu industriju u posljednje vrijeme jer ga je ugledni Business of Fashion ove godine uvrstio na svoju BoF500 listu, koja okuplja 500 najutjecajnijih modnih insajdera današnjice. 

Recenzije revija koje vrijedi pročitati

Ako želite dobiti još bolji uvid u modnu industriju, pročitati komentare na aktualne modne novosti koje intrigiraju cijelu scenu ili iskrene te nepristrane recenzije modnih revija, Instagram profil @pam_boy još je jedan od nekolicine njih vrijednih praćenja. Pokrenuo ga je Pierre A. M’Pelé, modni novinar, komentator i, kako navodi, glavni urednik svojih Insta Storyja. Na Instagramu ga prate uvaženi modni akteri kao što su Marc Jacobs i Pat McGrath, a svojih 7.000 followera oduševio je praćenjem netom završenih Tjedana mode i konstruktivnim analizama viđenog na modnim pistama. Look po look, Pierre je ogolio dizajnerske kolekcije i pomogao shvatiti zašto je jedna kolekcija dobra i kvalitetna, a ona druga možda to nije, i na čemu bi određeni dizajner trebao poraditi u budućnosti. Sadržaj je to koji je u današnje vrijeme teško pronaći i pročitati negdje drugdje i zato je Instagram još jednom poslužio kao idealna platforma za izražavanje, bez straha od sankcija ili odmazde koji inače prati rad novinara u suvremenoj modnoj industriji. Ako se trend online kritičara, i to kritičara s pokrićem nastavi, možda će modna industrija jednog dana u skorijoj budućnosti doista postati iskrenije i transparentnije mjesto. 

mm
Hana Bartolović

lifestyle novinarka