7 ruj 2019
1 od 10
2 od 10
3 od 10
4 od 10
5 od 10
6 od 10
7 od 10
8 od 10
9 od 10
10 od 10
Krajem prošle godine na poziciju kreativnog direktora Benettona stigao je francuski dizajner i umjetnik Jean-Charles de Castelbajac, kojem je povjerena važna misija buđenja modnog “diva“ iz dugogodišnjeg sna. Tko je eklektični dizajner s kojim Benetton dijeli ljubav prema bojama i hoće li mu poći za rukom vratiti poznati brend u središte pozornosti?
Na središnjem dijelu modne piste, svijetlećim okvirima odijeljenog od reflektorima obasjanog catwalka, desetak vrijednih ruku za svojim stolovima obrađuje šarene materijale nalik kirurzima u operacijskim salama. Dok oko njih stupaju modeli odjeveni u kreacije koje bi trebale označiti renesansu kultne talijanske modne kuće, upravo te vrijedne majstorske ruke daju do znanja na kojim to temeljima počiva globalno poznati modni brend koji je svoj početak smjestio u davnu 1965. godinu. I dok majstori krojači vrijedno kroje, prikazujući predani rad na kojem su Luciano, Carlo i Giuliana Benetton izgradili svoj svjetski poznati brend, oko njih hodaju muški i ženski modeli svih narodnosti. No, to nikako ne odaje dojam pomodarstva i zadovoljavanja poneke novokomponirane kvote modne industrije koja bi trebala ušutkati tu, inkluzivnosti željnu, mladu publiku, nego je u potpunosti prirodno, poput kakve urođene karakteristike, te nenametljivo podsjeća na same postulate brenda koji je oduvijek bio ispred svog vremena, zagovarajući različitost i inkluzivnost svojom modom i svojim kampanjama.
Duga koja nagovještava promjene
Značajna modna revija održala se u veljači 2019. u Milanu, pod nazivom “Rainbow Machine” i bila je to prva prava modna revija koju je Benetton ikad održao. Također, bila je to i prva kolekcija pod kreativnom palicom Jean-Charlesa de Castelbajaca te prvi nagovještaj nove ere Benettona. Modni div, koji se u posljednjih desetak godina toliko uspavao da je bilježio ne samo financijske gubitke nego je i polako padao u zaborav, odabrao je upravo poznatog francuskog dizajnera i umjetnika, znanog i kao JC/DC, kao svoju injekciju svježine, optimizma i nove energije. Kolekcija prikazana u Milanu donijela je dijapazon prepoznatljivih boja Benettona u novom, urbanijem ruhu, i prirodno, baš poput raznovrsnih modela koji su hodali pistom, doimala se kao da pripada ovom vremenu. Vremenu kad su skupi modni brendovi, skupi streetwear i jeftini fast fashion glavne struje modne industrije, i kad je ono što je Benetton oduvijek zagovarao (kvaliteta materijala i osviještenost kad je riječ o uvjetima u kojima radnici izrađuju odjeću) postalo trend koji prkosi navedenim strujama. Prva kolekcija Jean-Charlesa de Castelbajaca za Benetton kao da je ovaj poznati brend napokon vratila na kolosijek aktualnih, s kojeg je skrenuo.
Modni dizajner poznat po svojoj ljubavi prema bojama i pop artu, kao i po brisanju granica između mode i umjetnosti, zajedničko s Benettonom na prvi pogled ima ono očito – boje. No, na drugi pogled, u zajednički nazivnik svrstati bi se mogli i nepodvijanje repa pred pravilima, slobodoumnost, propitivanje, hrabrost, veselje i kreativnost. Baš kao što je Benetton svojim kampanjama i moćnim vizualima s potpisom Oliviera Toscanija skretao pažnju na aktualne društvene probleme u vrijeme kada to nije bila norma, izazivajući bijes mnogih, i JC/DC će uvijek naglasiti kako “nema straha od tuđih mišljenja“. A upravo to je, vjerujemo, uz njegovu konstantnu želju za novim, bio ključ koji mu je otvorio vrata bogate i duge karijere na području mode, umjetnosti, dizajna…
Ekscentrik milenijskog pogleda na svijet
Rođen 1949. u Casablanci u Maroku, Jean-Charles se sa svojom obitelji tijekom 50-ih godina prošlog stoljeća preselio u Francusku, gdje je njegova majka Jeanne-Blanche de Castelbajac pokrenula vlastitu proizvodnju odjeće. Netom nakon što je došao iz vojske i internata, mladi je Jean-Charles počeo dizajnirati upravo pod krovom majčine tvrtke, nakon čega mu je priliku dao i Pierre D’Alby, francuski brend za kojeg je dizajnirao nekoliko linija odjeće. Već tada ekscentričan i svoj, Jean-Charles je 1970. godine ipak krenuo u samostalne vode, pokrenuvši vlastiti modni brend, no bio je to tek početak njegove kreativnosti koja će se proširiti svim poljima stvaralaštva. “Rekao bih da sam postao dizajner i umjetnik jer sam bio fasciniran moćnim slikama onog vremena – mogla je to biti slika Led Zeppelina ili neki jaki vizual glazbenog albuma, Andyja Warhola, Velvet Undergrounda…“, izjavio je JC svojedobno u intervjuu, potvrđujući kako je upravo popularna kultura ono što je obilježilo njegov dizajn. Konstantno žudeći za nečim novim, obožavajući povijest i priče ispisane ljudskom maštom, JC/DC je svoje impresije svijeta oko sebe redovito i pomno ušivao u svoje kreacije, bilo da je radio za sebe, za Max Mar koja ga je angažirala za svoju SportmaX liniju, za Iceberg u kojem je proveo dugi niz godina, ili pak za neku od niza suradnji s umjetnicima koje je tijekom godina ostvario, kao što su Keith Haring, Jean Michel Basquiat, Andy Warhol, Miquel Barceló…
Radost življenja, optimizam, udobnost, sloboda, nježnost i bijeg osobine su utkane u modni brend Jean-Charles de Castelbajac, no teško je ne shvatiti ih i kao karakterne osobine samog dizajnera. “Oduvijek sam bio fasciniran stvaranjem slika. Modu volim upravo iz tog razloga. U svojoj dugoj karijeri, moja opsesija je bilo pričanje priča i konstruiranje slika, i rekao bih da je to moto moje kreativnosti, ali i razlog mojih brojnih projekata s umjetnicima iz različitih domena”, rekao je jednom prilikom JC, koji je tijekom više od četiri desetljeća u svijetu mode svjedočio njezinim tektonskim promjenama, uključujući i trenutak u kojem je sam postao “rockstar” modnog svijeta. A Castelbajacovu zabavnu i obojenu viziju mode svijet je zapazio (i zavolio), između ostalog, zahvaljujući i sada već kultnim komadima, pa i momentima. Primjerice, na samom početku karijere njegova je jakna načinjena od pokrivača izazvala senzaciju, baš kao i njegov pončo za dvije osobe. Ništa manja senzacija nije bila ni jakna načinjena od medvjedića u kojoj se pojavila Madonna, Lady Gaga je ponosno nosila njegovu “Kermit“ jaknicu, dok su u komadima s JC potpisom svoj moment imale i Beyoncé, Katy Perry, M.I.A…. Da je kreativnost ta koja ga pokreće dokazuju i netipični angažmani svestranog Castelbajaca: potpisao je kostime za film “Annie Hall“ Woodyja Allena, one za Kraftwerk, za Farrah Fawcett u “Charliejevim anđelima“, a kao jednu od svojih najdražih suradnji izdvaja onu s papom Ivanom Pavlom II., kad je za “World Youth Day” kreirao papinu mantiju, kao i mantije 5500 biskupa i svećenika, ukrašene, naravno, duginim bojama.
S napunjenih 69 godina, Jean-Charlesova energija, radišnost i inspiracija ne posustaju. Sve je to zbog pogleda u budućnost bez imalo melankolije za nekim prošlim vremenima i novih projekata koje tek treba ostvariti, reći će zaigrano i bezbrižno kao dečko od kakvih 19 godina. Sa svojim modernim pogledom na svijet, osviještenošću u vidu odgovornosti modne industrije prema okolišu i društvu, vedrine, neustrašivosti i dolasku u pravo vrijeme, Jean-Charles uistinu bi mogao biti taj koji će u eri koja žudi za kvalitetom i usporavanjem Benettonov “hobotnicu“ ponovno učiniti relevantnom i itekako poželjnom.
U galeriji pronađite neke od njegovih najpopularnijih komada.