Pitali smo osnivačicu i art direktoricu DIPMODA Jasminku Končić zašto su 2018. odlučili početi nagrađivati najboljeg diplomanta dok nam je dizajnerica Marija Kulušić koja ima bogato iskustvo s nizom natjecanja diljem Europe, otkrila kako su joj natjecanja za mlade pomogla u karijeri
Već pet godina u Hrvatskoj nema natjecanja za mlade dizajnere. Modni ormar iza kojeg je stajala pokojna profesorica Nina Režek Wilson, a na kojem su najbolje od studentskih radova birali modni dizajneri, profesori i drugi stručnjaci iz cijelog svijeta, ne održava se još od studenog 2015. godine. Dvije godine kasnije održan je i posljednji Fashion Incubator, a dizajnerima u Hrvatskoj preostalo je prijavljivati se na inozemna natjecanja ako žele prikupiti iskustvo, sredstva za svoj brend i različita mentorstva koja im mogu pomoći u daljnjem razvoju.
Izv. prof. art. dr. sc. Jasminka Končić sa Zavod za dizajn tekstila i odjeće na Tekstilno-tehnološkom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu rekla nam je da u Hrvatskoj modni sustav nije sustavno izgrađen odnosno da mladim dizajnerima pruža tek djelomičnu podršku. “Inozemna praksa nas uči kako bi to trebalo izgledati: povezanost modne industrije i obrazovnih institucija, prisutnost modnih brendova na modnim natjecanjima što otvara široku lepezu mogućnosti uključivanja mladih modnih dizajnera u realni modni sustav. Vrlo jednostavno, modna industrija mora ‘usisati’ najbolje diplomante bez praznog hoda od diplome do prve prakse i rada u struci”, govori i dodaje da svoje studente najčešće upućuje na natjecanja ITS, iD Dunedine i Mittelmoda dok se u njezinom iskustvu, kako kaže, odličnom motivacijskom formom pokazala i platforma Not Just A Label.
Veliko iskustvo na inozemnim natjecanjima ima dizajnerica Marija Kulušić. No, prvo na kojem je sudjelovala održalo se u Hrvatskoj. “Prvi natječaj na koji sam se prijavila ujedno obilježava i moju prvu mini kolekciju s kojom sam pobijedila 2014. godine, a riječ je o Lift natječaju za regionalne dizajnere koji danas više ne postoji.” Lift se održavao do 2016. godine kada je Fashion.hr koji ga je organizirao ušao u partnerstvo s Fashion Incubatorom pa više nije bilo potrebe da organiziraju i vlastito natjecanje. Baš te godine Marija Kulušić natjecala se na Fashionclash festivalu u nizozemskom Maastrichtu, zatim se 2019. prijavila na natječaj United Fashion u sklopu kojeg je imala reviju na Skopje Fashion Weeku. Već iduće godine uslijedio je Open My Med Prize u Francuskoj na kojem je Kulušić dobila vrijednu edukaciju i financijsku otporu za svoj brend. A posljednja nagrada koju je primila je Tajima Fashion Tech Prize koju je dobila u travnju 2022., a u sklopu koje će dobiti priliku otići u Milano kako bi naučila strojno raditi vez (Tajima je vodeći proizvođač stojeva za vezenje tekstila u svijetu).
View this post on Instagram
Kaže da joj je svaki taj natječaj ili putovanje u sklopu njega donijelo važne lekcije, nova iskustva i znanja neovisno o tome je li se prijavila sama ili je dobila poziv za prijavu.
“Na natječaje osobno gledam kao na velike prilike, posebice za nekoga tko se oblikuje te u neposrednoj okolini nema priliku naučiti neke bitne stvari ili iz prve ruke vidjeti neki praktični dio rada. Mislim da takva iskustva šire vidike osobe jer nam je kao dizajnerima bitno gledati, istraživati, povezati se, a upravo to nam se nudi kroz natječaje. Osim edukacije, natječaji sve češće nose sredstva koja su prijeko potrebna mladom dizajneru za rad i rast”, govori nam Kulušić.
Iako se ne radi o klasičnom natjecanju jer na njemu mogu sudjelovati samo odabrani dizajneri koji su u protekloj godini diplomirali na Tekstilno-tehnološkom fakultetu u Zagrebu, i DIPMOD od 2018. nagrađuje najboljeg dizajnera. Revija diplomskih kolekcija studenata modnog dizajna Tekstilno-tehnološkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu ove se godine održava 21. travnja, a osnivačica i art direktorica Jasminka Končić rekla nam je da im je cilj s dodjeljivanjem nagrade razvijanje osjećaja zdrave konkurencije i natjecateljskog duha među studentima. “Budući da i sam nastavni proces koncipiramo na selektivnosti ideja i modnih koncepata, selektivnost nastojimo provesti do samog kraja studija koji u našem slučaju završava DIPMOD modnom revijom”, kaže nam Končić. “Tendencija selekcije vidljiva je već u činjenici da na završnoj modnoj reviji DIPMOD ne nastupaju svi diplomanti. Ovdje možemo govoriti o prvom krugu selekcije, nakon kojeg će se u drugom krugu i održanoj modnoj reviji odlučiti pobjedničko ime nakon što se sagleda cjelokupni dojam, izvedba i produkcija kolekcija. Sve navedeno trebalo bi kod mladih modnih dizajnera potaknuti želju da budu drugačiji od svojih kolega te poticati individualnost koja u konačnici čini razliku. Smatramo da rad i posvećenost modnom dizajnu i gorljivost u produkciji modnih kolekcija treba nagraditi i da kvaliteta ne smije ostati nezamijećen.”
Svake godine u žiriju koji bira pobjednika sjede profesionalci iz pet ključnih područja, a to su profesionalni modni dizajner, modni pedagog, modni fotograf, predstavnik modnih medija te mladi dizajner odnosno pobjednik prošlog DIPMODA. Budućnost svega toga Končić vidi kroz internacionalizaciju odnosno razvoj DIPMODA u međunarodnu modnu platformu koja je usmjerena k mladim modnim dizajnerima. “Za početak pokriti područje odmjeravanja snaga najboljih diplomanata regije. Bio bi to poticaj i za studente i za Tekstilno-tehnološki fakultet gdje bismo doista mogli vidjeti različite rezultate pedagoške platforme. Nema ništa bolje od zdrave konkurencije.”
S činjenicom da konkurencija itekako može biti od pomoći slaže se i Marija Kulušić i mladim dizajnerima savjetuje: “Budite otvoreni prema ljudima, iskoristite prilike te se povežite jer vam kolege i konkurenti mogu pomoći svojim savjetima ili iskustvima. Na kraju uživajte u tom procesu, makar i ne osvojili glavnu nagradu, posebice kada natječaj znači otići na putovanje, vidjeti novu sredinu i upoznati nove ljude, meni su se ta iskustva duboko urezala u sjećanje.”
Naslovna fotografija: Central Saint Martins MA show, John Phillips/Getty Images