Redatelj i scenarist Michael Mann jedan je od najznačajnijih suvremenih holivudskih filmaša. Kao autor intrigantnih i slojevitih karakternih studija, Mann je umjetnik koji uvijek stvara realističan i vizualno impresivan svijet, nerijetko okrutan i nemilosrdan urbani milje. Poznat je po cijenjenim trilerima, no ostvario je zapažena djela i u drugim žanrovima.

Retrospektiva Michaela Manna u kinu Tuškanac

Njegova retrospektiva bit će otvorena u srijedu u kinu Tuškanac trilerom Vrućina (1995). Jedan od najboljih filmova 1990-ih obrada je Mannova vlastitog TV-filma Obračun u L.A.-u (1989), ovaj put s Alom Pacinom i Robertom De Nirom u glavnim ulogama. Radi se o izvrsno glumljenoj, impresivno atmosferičnoj, fascinantno estetiziranoj i naglašeno moralističkoj priči koja je maestralno režirana i prožeta ugođajem konstantne tragike i melodrame.

Michael Mann je zaslužan za prvu adaptaciju nekog romana Thomasa Harrisa iz serije o Hannibalu Lecteru. Radi se o filmu Lovac na ljude (1986) koji je Mannov dotad kreativno najambiciozniji rad. Iako u vrijeme premijere ovo djelo uzbudljive radnje i briljantnog stilskog oblikovanja nije prošlo najbolje, s vremenom je kritičarski priznato kao vrijedno ostvarenje, postalo dijelom akademskog proučavanja i potpuno zasluženo steklo kultni status, a William Petersen je odličan u glavnoj ulozi.

Lovac na ljude

Posljednji Mohikanac (1992) jedan od vrhunaca Mannova opusa. Svoju verziju priče iz romana J. F. Coopera Mann je ostvario kao sintezu romantičarskog zanosa i realističke vjerodostojnosti. Bez obzira na niz preinaka, slijedio je duh romana, ponajprije sintezom zadivljujućih vizuala, zanosne muzike i autentične ikonografije, a film se pamti i po gotovo nestvarnoj ljepoti glavnih likova nezaboravno utjelovljenih u Danielu Day-Lewisu, Madeleine Stowe, Ericu Schweigu i Jodhy May.

Posljednji Mohikanac

Triler Probuđena savjest (1999) temeljen je na istinitim događajima o znanstveniku koji je odlučio posvjedočiti da je velika duhanska korporacija prikrivala podatke o štetnosti cigareta. Posrijedi je izuzetno sugestivno režirano djelo, dramski vrlo tenzično, a film odlikuju i nenametljivi artistički odmak, slojevito karakterno-psihološko profiliranje dvojice središnjih likova, odličan ritam, naglašena atmosferičnost i vrlo uvjerljivi glumački nastupi (Al Pacino, Russell Crowe).

Collateral (2004) je prvi dugometražni igrani film velikog holivudskog studija koji je većim dijelom snimljen digitalnom kamerom. Većina kritike hvalila je prepoznatljiv, impresivan Mannov vizualni stil i izvedbu Toma Cruisea kao smrtonosnog negativca, što mu je bio prvi takav iskorak u zvjezdanoj karijeri. Također je hvaljena izvedba Jamiea Foxxa, odnosno izuzetno dinamična međuigra njega i Cruisea. Film je primio nagradu Američkog filmskog instituta za film godine.

Osim kao redatelj i scenarist, Michael Mann ima i bogatu karijeru kao producent, među kojom se ističe popularna kriminalistička tv-serija Poroci Miamija iz 1980-ih. Samostalno je napisao i režirao filmsku verziju Poroci Miamija (2006), a za glavne je uloge angažirao Colina Farrella i Jamieja Foxxa. Zaštitni znak serije bio je glamurozan šminkerski stil pa ga je rekonstruirao u filmu, ali na višoj estetskoj razini, a djelo plijeni i atraktivnim vizualima te elegantnim redateljskim rukopisom.

Mannova retrospektiva uključuje i biografsku dramu Ali (2001) o Muhammadu Aliju, jednom od najvećih sportaša u povijesti koji je bio i beskompromisni aktivist za građanska prava i osoba iznimno osebujna nastupa i izražavanja. Mann se u filmu fokusirao na razdoblje od 1964. do 1974., okrunjeno dvama velikim mečevima – prvim osvajanjem titule svjetskog prvaka i vraćanjem titule. Sam Ali smatrao je da ga u filmu može utjeloviti samo Will Smith što je naposljetku i ostvareno.

Film Jerihonska milja (1979) snimljen je kao televizijski specijal i to u zatvoru Folsom. Većinu likova glumili su sami zatvorenici, pripadnici različitih bandi. Mann je bio fasciniran društvenim životom u zatvoru, obilježenom strogom podjelom na nekoliko glavnih bandi, a uspio je postići dogovor sa zatočenicima da snimanje protekne u miru, što se doista i dogodilo. Djelo odlikuje realistički stil i dojmljiva priča o čovjeku koji pronalazi stanovitu svrhu u bezizlaznom okruženju.

U želji za maksimalnom autentičnosti, Mann je kao savjetnike na filmu Lopov (1981) angažirao stvarne obijače sefova, a od glavnog glumca Jamesa Caana tražio da istražuje svoj lik što je uključivalo i razgovore sa stvarnim kriminalcima. Film je smjesta prepoznat kao vrijedno ostvarenje vrlo opipljive atmosfere, a isticana je i rafiniranost vizualnog stila, posebno u noćnim scenama. Slavni kritičar Roger Ebert Lopova je smatrao jednim od najinteligentnijih trilera koje je ikad vidio.

Raspored projekcija možete saznati na linku.