Dizajnerski komadi, osim što bi se kvalitetom trebali izdvajati od povoljnijih inačica, između ostalog su i statusni simbol. Međutim, upravo je stavka ”statusnog simbola” nerijetko razlog da oni koji si to mogu priuštiti, izgube poantu u logomaniji s ciljem isticanja činjenice da posjeduju skupocjene odjevne predmete. U modi je vrlo često manje više, a unazad nekoliko godina, sve je jača ”logo-free” estetika koja naglasak stavlja isključivo na kvalitetu i način proizvodnje gdje cijena to isto i opravdava.
Jako dobar primjer izgradnje brenda bez logotipa je Bottega Veneta. Naime, jedan od najpopularnijih brendova današnjice, osim izostanka glasnog brendinga, služi se i pomalo nekonvencionalnim metodama marketinga. Od svog osnutka 1966., ovaj brend se istaknuo među mnoštvom luksuznih brendova upravo zato što dizajnu nisu pristupali na način koji ”vrišti” brend. Tako Bottega Veneta nema svoj logo, ali ima legendarni intrecciato, poznati pleteni uzorak kože koji je prepoznatljiv potpis brenda i nosioc izvorne filozofije. U današnje vrijeme, kada termin “ekskluzivno” često gubi na značenju, Bottega Veneta svojim pristupom nekomercijalizaciji, izbjegavanjem nametljivih logotipova i oslanjanjem na kvalitetu izrade, promovira svojevrsni “anti-marketing”, vraćajući luksuznoj modi njezinu suštinu.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Osim Bottege, brendovi kao što su Loro Piana, Brunello Cucinelli, Zegna, The Row, Totême, Divanity … s izostankom brendinga, naglasak stavljaju na suptilnu eleganciju i kvalitetu izrade jer ”logo-free” luksuzni komadi, orijentirani su i ka održivosti kada je riječ o samom sastavu odjeće. U prijevodu, zaista plaćate kvalitetu koja će trajati godinama, a ne logotip koji je kod mnogih brendova produkt komercijalizacije prestiža. U današnjem konkurentnom tržištu, potrošači veće platežne moći cijene autentičnost, majstorstvo i ekskluzivnost, a manje upadljiv brending koji je dostupniji više nego ikada. Ne nužno cjenovno, i dalje pričamo o vrtoglavim ciframa, ali dovoljno je prošetati gradom i zapaziti velik broj dizajnerskih torbica. Njihovo podrijetlo je možda upitno, ali bit je u istrošenosti brendinga koji gubi na sjaju i ekskluzivnosti.
Gledano s poslovnog stajališta, luksuz bez logotipa nudi pregršt prednosti. Primjerice, omogućuje brendovima da se istaknu u pretrpanom tržištu te izgrade jedinstven identitet temeljen na kvaliteti i majstorstvu umjesto na otvorenom brendiranju jer upravo je to ključno za izgradnju lojalnih kupca i održavanje dugoročnog rasta prodaje. Zatim, izbjegavanjem logotipa brendovi mogu kultivirati zračenje ekskluzivnosti povećavajući poželjnost određenih komada što rezultira i dizanjem cijena. Ova strategija zapravo se usklađuje s principima ekonomije luksuza, gdje percepcija vrijednosti igra značajnu ulogu u oblikovanju ponašanja potrošača.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Luksuz bez logotipa može se sagledati i kao dio šireg pokreta prema transparentnosti i integritetu u modi. Odbijanjem da se oslone na logotipove kao primarni izvor identifikacije, brendovi ističu važnost unutarnje vrijednosti proizvoda te smanjuju rizik od prekomjerne izloženosti brenda. Sve navedeno potvrđuju i brojke; kako piše Bof, kolekcije brenda Zegna, većinom bez logotipa, postale su viralne na TikToku i okarakterizirane kao definicija tihog luksuza. Isto tako, prema Trendalyticsu, sjevernoamerički maloprodajni trgovci prodali su 40 posto manje proizvoda s jakim logotipima u 2023. u odnosu na godinu prije.
Nadalje, globalna popularnost HBO serije Succession igrala je značajnu ulogu u nedavnom porastu potražnje luksuznih odjevnih predmeta bez logotipa. U seriji, glumci nose skupu odjeću od najfinijih materijala, a ljubitelji mode smatraju ovaj trend manifestacijom bogatstva bez potrebe za dokazivanjem istog.
Stoga, možemo zaključiti da je ”trend” luksuza bez logotipa zapravo fokusiranje na minimalističku i jednostavnu održivu modu koja nema rok trajanja te koja potiče brendove sa skupim asortimanom, da primarno rade na kvaliteti i dugotrajnosti, jedinim aspektima koje nam brza moda ne može ponuditi jer inače se nameće pitanje – je li razlika dizajnerskih i high street komada jedino u tome što potonje nema nalijepljen logo?
Foto: Instagram, @newbottega