Dizajnerski komadi, osim što bi se kvalitetom trebali izdvajati od povoljnijih inačica, između ostalog su i statusni simbol. Međutim, upravo je stavka “statusnog simbola” nerijetko razlog za to da oni koji si to mogu priuštiti, izgube poantu u logomaniji s ciljem isticanja činjenice da posjeduju skupocjene odjevne predmete. U modi je vrlo često “manje – više”, a unatrag nekoliko godina, sve je jača “logo-free” estetika koja naglasak stavlja isključivo na kvalitetu i način proizvodnje, gdje cijena to isto i opravdava

Jako dobar primjer izgradnje brenda bez logotipa jest Bottega Veneta. Naime, jedan od najpopularnijih brendova današnjice, osim izostanka glasnog brendinga, služi se i pomalo nekonvencionalnim metodama marketinga. Od svog osnutka 1966., ovaj brend istaknuo se među mnoštvom luksuznih brendova upravo zato što dizajnu nisu pristupali na način koji ”vrišti” brend. Tako Bottega Veneta nema svoj logo, ali ima legendaran intrecciato, poznat pleteni uzorak kože koji je prepoznatljiv potpis brenda i nositelj izvorne filozofije. U današnje vrijeme, kad termin “ekskluzivno” često gubi na značenju, Bottega Veneta svojim pristupom nekomercijalizaciji, izbjegavanjem nametljivih logotipova i oslanjanjem na kvalitetu izrade promovira svojevrsni “anti-marketing”, vraćajući luksuznoj modi njezinu suštinu.

 

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 

Objavu dijeli New Bottega (@newbottega)

Osim Bottege, brendovi kao što su Loro Piana, Brunello Cucinelli, Zegna, The Row, Totême, Divanity i drugi izostankom brendinga naglasak stavljaju na suptilnu eleganciju i kvalitetu izrade jer ”logo-free” luksuzni komadi orijentirani su i ka održivosti kad je riječ o samom sastavu odjeće. U prijevodu, doista plaćate kvalitetu koja će trajati godinama, a ne logotip koji je kod mnogih brendova produkt komercijalizacije prestiža. U današnjem konkurentnom tržištu, potrošači veće platežne moći cijene autentičnost, majstorstvo i ekskluzivnost, a manje upadljiv brending koji je dostupniji više nego ikad. Ne nužno cjenovno, i dalje pričamo o vrtoglavim ciframa, ali dovoljno je prošetati gradom i zapaziti velik broj dizajnerskih torbica. Njihovo podrijetlo možda je upitno, ali bît je u istrošenosti brendinga koji gubi na sjaju i ekskluzivnosti.

Gledano s poslovnog stajališta, luksuz bez logotipa nudi pregršt prednosti. Primjerice, omogućuje brendovima istaknuti se u pretrpanom tržištu te izgrade jedinstven identitet temeljen na kvaliteti i majstorstvu umjesto na otvorenom brendiranju jer upravo je to ključno za izgradnju lojalnih kupca i održavanje dugoročnog rasta prodaje. Zatim, izbjegavanjem logotipa brendovi mogu kultivirati zračenje ekskluzivnosti povećavajući poželjnost određenih komada, što rezultira i podizanjem cijena. Ova strategija zapravo se usklađuje s principima ekonomije luksuza, gdje percepcija vrijednosti igra značajnu ulogu u oblikovanju ponašanja potrošača.

 

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 

Objavu dijeli Loro Piana (@loropiana)

Luksuz bez logotipa može se sagledati i kao dio šireg pokreta prema transparentnosti i integritetu u modi. Odbijanjem da se oslone na logotipove kao primarni izvor identifikacije, brendovi ističu važnost unutarnje vrijednosti proizvoda te smanjuju rizik od prekomjerne izloženosti brenda. Sve navedeno potvrđuju i brojke; kako piše Bof, kolekcije brenda Zegna, većinom bez logotipa, postale su viralne na TikToku i okarakterizirane kao definicija tihog luksuza. Isto tako, prema Trendalyticsu, sjevernoamerički maloprodajni trgovci prodali su 40 posto manje proizvoda s jakim logotipovima u 2023. u odnosu na godinu prije.

Nadalje, globalna popularnost HBO serije “Succession” igrala je značajnu ulogu u nedavnom porastu potražnje luksuznih odjevnih predmeta bez logotipa. U seriji, glumci nose skupu odjeću od najfinijih materijala, a ljubitelji mode smatraju ovaj trend manifestacijom bogatstva bez potrebe za dokazivanjem istog.


Stoga možemo zaključiti da je ”trend” luksuza bez logotipa zapravo fokusiranje na minimalističku i jednostavnu održivu modu koja nema rok trajanja te koja potiče brendove sa skupim asortimanom na to da primarno rade na kvaliteti i dugotrajnosti, jedinim aspektima koje nam brza moda ne može ponuditi jer inače se nameće pitanje – je li razlika dizajnerskih i high street komada jedino u tome što potonji nemaju nalijepljen logo?

Foto: Instagram, @newbottega