LinkedIn. Ta misteriozna platforma na kojoj se okupljaju poslovnjaci i pričaju isključivo o ozbiljnim poslovnim temama. Srećom, ovo je samo predrasuda.
Jedan od mitova o ovoj platformi, odnosno društvenoj mreži, je kako je namijenjen isključivo ‘onim poslovnim ljudima u odijelima’. Iako originalno zamišljen da bude mjesto umrežavanja poslodavaca s onima koji traže posao, u proteklih nekoliko godina LinkedIn je izrastao u vodeću platformu na kojoj ćete pričati o svom zanimanju i poslovnim aktivnostima, ali i puno više od toga; iskustva i savjeti, društvene tema i promišljanja, kao i aspekti životnog stila koji vodite dobrodošle su teme te ih sve češće viđamo i ovdje. Unatrag nekoliko godina LinkedIn je i u Hrvatskoj izrastao u jednu posebnu društvenu zajednicu te se sve više profesionalaca iz svih segmenata poslovnih aktivnosti priključuje mreži. No s tim porastom, sve je glasnije i pitanje…
Kako kvalitetno koristiti LinkedIn platformu?
Upravo se to pitanje provuklo i u našim redovima te smo odlučili odgovore potražiti tamo gdje najviše ima smisla – na LinkedInu, među iskusnim profesionalnim imenima koja su već godinama aktivna na ovoj platformi. Tim povodom porazgovarali smo s dvije profesionalne dame, specijalizirane upravo za (između ostalog) komunikaciju na ovoj platformi, a koje nas svojim angažmanom, načinom kreiranja sadržaja te svakodnevnim doprinosom LinkedIn zajednici jednostavno oduševljavaju. Savjete kako koristiti LinkedIn te pojašnjenje koja je uopće poslovna praksa te smisao korištenja ove platforme s nama su podijelile Maja Puškarić, arhitektica poslovnih ideja i stručnjakinja za LinkedIn te Tanja Džido, savjetnica za osobni branding i LinkedIn marketing.
Kroz razgovor, s nama su podijelile svoje viđenje ove platforme i u potpunosti razbile mitove koje vežemo uz ovu mrežu. “Da na LinkedInu treba pisati isključivo o poslovnim temama je krivo” objašnjava nam Maja te ističe kako je i ovdje najbitnija ljudska komponenta, dok Tanja otkriva kako kod nas brojne mogućnosti LinkedIna još uvijek nisu u potpunosti iskorištene. “Nažalost, kod nas je LinkedIn postao samo trend za priključiti se, a ne alat koji treba mudro i pametno iskoristiti za gradnju osobnog brenda”, ističe.
S ciljem edukacije i širenja iskustva korištenja ove platforme, s nama su podijelile i svoje vrijedne savjete o načinu komunikacije, kao i osnovnim koracima koje prvo trebate poduzeti ako ste tek postali aktivni na LinkedInu. Treba krenuti od osnova, složit će se obje, a zatim istaknuti i kako je važno istaknuti se, a ne slijediti trendove te se utopiti u masi. Nadamo se da će i vas, kao što je nas, ovaj razgovor potaknuti da uz ove hvalevrijedne smjernice započnete svoje LinkedIn putovanje.
Koje je vaše viđenje LinkedIn zajednice u Hrvatskoj i mogućnosti koje platforma trenutno pruža kako kod nas, tako i u regiji?
Maja: LinkedIn zajednica u Hrvatskoj raste unazad dvije godine i sve se više ljudi priključuje ovoj mreži. Mnogi i oklijevaju, jer je LinkedIn percipiran kao strogo poslovna mreža. Pri tome ljudi misle samo na poslovnjake u odijelima. To je netočno.
Sljedeći mit koji publika ima je da se na LinkedInu treba pisati samo i isključivo o poslovnim temama te da tamo nije mjesto osobnim pričama. Opet krivo. Iako svi kažu da je LinkedIn B2B (Business to Business) mreža, ja volim reći da je to P2P mreža (Person to Person). Ljudi čine kompanije, ljudi rade s ljudima, ljudi kupuju od ljudi. Ljudi vjeruju ljudima. Danas, kada smo bombardirani informacijama i reklamama na svakom koraku i u svakoj minuti, sve manje vjerujemo tim reklamama. Odluku o kupnji proizvoda ili usluge, prihvaćanju novog posla, donosimo na temelju preporuke neke osobe kojoj vjerujemo.
Mogućnosti koje LinkedIn pruža su zaista ogromne i u našoj regiji, rekla bih, potpuno neiskorištene. Voljela bih da više ljudi shvati da putem LinkedIna mogu doći do bilo kojeg direktora, člana uprave, investitora, poslodavca, klijenta. Ta prilika se nudi sada i neće trajati dovijeka. I na Facebooku se prije desetak godina moglo vrlo lako iskočiti iz mase. Danas je to gotovo nemoguće. Isto će se dogoditi i s LinkedInom.
Tanja: Kako je nastupila globalna pandemija, tako je i LinkedIn doživio svoj procvat, kako u Hrvatskoj, tako i u svijetu. Prema podacima LinkedIna, na globalnoj razini u 2020. kreiralo se čak do 60 % više sadržaja i poslano 55 % više privatnih poruka u odnosu na 2019. godinu. Taj trend vidimo i u Hrvatskoj, gdje su se dugogodišnji pasivni korisnici LinkedIna konačno odlučili na objavljivanje, kao i brojni novi korisnici koji su tek spoznali mogućnosti platforme.
Unatoč pozitivnim brojkama o povećanoj aktivnosti, kvalitativno, brojne mogućnosti LinkedIna još uvijek nisu iskorištene. Nažalost, kod nas je LinkedIn postao samo trend za priključiti se, a ne alat koji treba mudro i pametno iskoristiti za gradnju osobnog brenda.
To je vidljivo kad pogledamo popunjenost profila prosječnog korisnika koji najčešće nisu do kraja popunjeni ni optimizirani po ključnim riječima te se kod velike većine ne koriste visokokvalitetne i profesionalne profilne i cover fotografije. To su osnove koje itekako utječu na dojam o nama u poslovnom svijetu.
A onda su tu i objave gdje korisnici često lutaju od teme do teme, ovisno koja je popularna, ne iskorištavajući prostor da pokrenu vlastite teme i pozicioniraju se u svom području ekspertize. Ima i jako pozitivnih primjera koji upravo time što su zadržali svoju autentičnost, uspjeli su približiti svoja područja općoj poslovnoj javnosti te ostvariti zavidne rezultate.
Što vam je bio najveći izazov u počecima aktivnosti na LinkedInu te jeste li odmah u startu postavili određene ciljeve ili ste samo – krenuli s komunikacijom?
Tanja: Na LinkedInu sam još od studentskih dana, kada sam davne 2011. i 2012. upijala razmišljanja tadašnjih LinkedIn influencera (Richarda Bransona, Arianne Huffington i Billa Gatesa) koji su prvi imali mogućnost objavljivanja. Kasnije se ta mogućnost proširila i na nas “obične smrtnike”, a moji prvi postovi bili su vezani za projekte koje sam radila u okviru svojih prvih studentskih poslova te dijeljenje citata koji su me motivirali.
Nisam puno promišljala o ciljevima jer nisam imala nikakva očekivanja, samo sam dijelila ono što me je i samu motiviralo. Sa završetkom fakulteta krenula sam malo više objavljivati, a redovitost objava i puno korištenje mogućnosti platforme postigla sam tek 2016. kad sam ušla u poduzetničke vode. Tada mi je LinkedIn otvorio jedan potpuno novi svijet gdje sam vrlo jednostavno i direktno dolazila do novih suradnji, klijenata i sponzora za moje projekte, ali i gradila osobni brend. LinkedIn je tako s vremenom postao stup mog poslovanja, a preko njega danas dobivam preko 70 % svojih klijenata.
Objavljujem pet puta tjedno i govorim o temama koje su mi najvažnije, a to je, osobni brending, žensko liderstvo, poduzetnički mindset i LinkedIn marketing.
Maja: Ma jok! Kakvi ciljevi! Često kažem da imam neko šesto čulo, pa sam tako jednostavno znala da će LinkedIn biti sljedeća super-popularna društvena mreža. To je bilo prije neke gotovo tri godine. Vjerujte mi, počela sam potpuno nepripremljena, napravila sam sve greške koje danas govorim ljudima da ih ne naprave, istestirala sve moguće načine komunikacije i povezivanja. Upravo zbog te “škole” mogu danas sa sigurnošću držati edukacije i savjetovanja.
Osim toga tehničkog dijela, moja velika prepreka je bio i strah od isticanja. To nisam mogla naučiti na YouTubeu niti preko nekog tečaja – to sam morala naučiti sama.
Koja tri savjeta biste dali onima koji tek počinju s aktivnošću na ovoj platformi?
Maja: LinkedIn se sastoji od tri dijela: profila, mreže i kreiranja sadržaja. Ključ uspjeha je sve te tri stvari posložiti. Često me ljudi pitaju: pa je l’ baš moram kreirati sadržaj? Ako želiš uspjeti – da.
Posložite svoj profil, ispunite ga ključnim riječima i ispunite ga u potpunosti (znači svaku rubriku) i obavezno stavite profilnu fotografiju, jer LinkedIn nagrađuje profile koji su All-Star odnosno koji su popunjeni do kraja.
Širite svoju mrežu. Svaki dan se povezujte s ljudima i na LinkedIn gledajte kao na najveći svjetski networking event. Doslovno možete doći do bilo koje osobe, CEO-a, investitora, klijenta, novog šefa.
Kreirajte sadržaj i budite aktivni. “Aktivni” znači komentirajte sadržaj drugih korisnika i reagirajte (lajk, žaruljica, srce…). Ako vam je teško krenuti s pisanjem vlastitog, počnite s komentiranjem tuđeg sadržaja. Na taj način ćete se polako oslobađati straha, a i komentarima otvarate vrata novim konekcijama u mreži.
Tanja: Ako tek krećete, nemojte napraviti najčešću grešku, pa krenuti od onoga što je trenutno popularno već krenite od sebe, identificirajte koji su vaši talenti, gdje leži vaša ekspertiza i o kojim temama možete najviše i najdublje govoriti. Budite svoji i komunicirajte na sebi svojstven način. Cilj LinkedIna nije uklopiti se, nego se izdvojiti i postati prepoznatljiv u poslovnom svijetu.
Gradite odnose s drugima, nije dovoljno samo objaviti post, važno je i potaknuti na raspravu, kao i komentirati objave drugih te kroz dijalog iskazivati svoj stav i ekspertizu. Neka vaši komentari budu iskreni i dobronamjerni. LinkedIn nije zajednica kritičara već podržavajućih kolega. Svakim svojim komentarom govorite o sebi, ostavite lijep dojam.
Budite konzistentni. Jednako kao tjelesni trening, LinkedIn je mjesto na kojem trebate provoditi vrijeme i objavljivati najmanje tri puta tjedno, idealno svaki dan. Ako zanemarite LinkedIn na tjedan, dva, mjesec dana, poništavate prethodno postignute rezultate i krećete ispočetka. LinkedIn cijeni redovitost i posvećenost te je platforma koja doista pruža veliki doseg besplatno, ali samo ako vi pružite vaše vrijeme i kvalitetu.
Da se nadovežem na prethodno pitanje, postoji li nešto što smatrate da je veliki “no-no” u komunikaciji i aktivnosti putem LinkedIna? Koje su, nazovimo ih “pogreške”, koje početnici rade?
Maja: Neprikladna profilna fotografija, djelomično popunjen profil, dijeljenje tuđeg sadržaja bez ikakvog vlastitog osvrta ili komentara, nekreiranje vlastitog sadržaja, ustručavanje od slanja poziva za povezivanje ili pak slanje poziva za povezivanje bez ijedne riječi (to volim usporediti s nekim događanjem uživo, na kojem stanemo pred osobu i samo joj “uvalimo” našu vizitku te se okrenemo i odemo bez riječi).
Tu je i strah od komentiranja tuđeg sadržaja, no svi smo mi ljudi i ne postoji ništa krivo što možete napisati, osim naravno, ako nije uvredljivo i posebno negativno.
Tanja: Najčešće pogreške dolaze iz potrebe da se preko noći postignu rezultati. Primjerice, korisnici koji žele povećati prodaju, kada shvate da na LinkedInu imaju pristup svim donositeljima odluka u vodećim tvrtkama, tada kreću slati masovne nepersonalizirane poruke kojima si trajno zatvaraju vrata. Odnosi na LinkedInu kao i u offline svijetu se grade s vremenom, a počivaju na povjerenju.
Povjerenje možete izgraditi ako ste u svemu konzistentni, ako vaš profil, iskustvo i vaše objave usklađeno pričaju istu priču i iznad svega, pružaju vrijednost drugima. Kad dodate nekoga na LinkedInu, pustite da vas najprije upozna kroz vaše objave i profil, pa tek onda mu šaljite poruke za suradnju. Na taj način ćete prirodno i nenametljivo otvoriti vrata novim suradnjama, a na prvim sastancima će vam obično reći: “Imam osjećaj da se već dugo poznajemo” – upravo zato što su vidjeli vaše objave i upoznali vas, što povećava vaše izglede za uspješnu suradnju.
Druga najčešća pogreška je da uspjeh na LinkedInu korisnici mjere lajkovima, pa onda u potjeri za njima krenu objavljivati šarolike teme, u kojima ne leži njihova ekspertiza. Na taj način se samo uklapaju u pozadinsku buku te iako imaju osjećaj da su dio zajednice jer govore isto što i ona, a u stvarnosti, ni na koji način se ne ističu, što im ne donosi prepoznatljivost za koju je LinkedIn idealan alat.
Sadržaj je ključan i na ovoj platformi; što je po vama relevantan LinkedIn sadržaj?
Tanja: Relevantan LinkedIn sadržaj stvara se na dodirnoj točki između vaše ekspertize i potreba vaše ciljne skupine. Obično mislimo da je tajna uspjeha u tome da budemo interesantni drugima, a zapravo jedino što trebamo biti je istinski zainteresirani za druge. Kada poznajemo svoju ciljnu skupinu, s kojim se izazovima suočavaju te kako naša ekspertiza na njih odgovara, znamo kreirati relevantan sadržaj koji će nas ujedno afirmirati kao stručnjake koji za to imaju najbolje rješenje.
Pri kreiranju sadržaja najbolje je odrediti tri do pet tema u kojima želite “zauzeti teren” na tržištu i ostvariti prepoznatljivost. Cilj je postati prva osoba koje se vaša ciljna skupina sjeti kad se spomenu te teme.
Nikako nisam pristalica toga da govorimo o bilo kojoj temi koja je popularna čak i ako nemamo ništa o njoj zanimljivo za reći. Vaša autentičnost treba biti beskompromisna, kao i vaša područja u kojem možete dati najveću vrijednost drugima. Konzistentnost je iznimno važna za ostvarenje povjerenja, osobito u poslovnoj zajednici tako da što više mijenjate teme i stilove, brže gubite povjerenje i teže se pozicionirate.
Maja: Relevantan sadržaj je onaj koji donosi vrijednost čitateljima. Danas nitko neće uložiti vrijeme u čitanje nečega što mu ne donosi vrijednost, pa tako ni sadržaja na LinkedIn-u. Poslovne priče protkane našim osobnim iskustvima i emocijama je najbolji sadržaj za ovu mrežu.
Velika većina korisnika živi u zabludi da na LinkedInu treba pisati samo strogo profesionalne tekstove, bez imalo emocija i osobnosti. Baš naprotiv! Mi nismo roboti niti se naši životi sastoje samo od posla. Osobne priče i doživljaji čine nas autentičnima. Čine nas ljudima.
Fotografije: PR, Goran Malkoč, Shutterstock