Kako prebroditi strah nakon potresa i koja su pravila ponašanja za vrijeme istog?

Iako mnogi misle da će zauvijek imati pripremljenu dekicu i ruksak u hodniku ili spavati u odjeći, strah od ponovnog potresa će proći. Donosimo vam nekoliko savjeta kako posložiti puzzle u svojoj glavi

’Bit će sve OK, samo ostanite doma i izađite van’’ ukratko objašnjava kontradiktoran  osjećaj čežnje za sigurnosti koji su u prošlu nedjelju u u ranojutarnjim satima osjetili građani i građanke Zagreba – i doslovno i figurativno osjetili gubitak tla pod nogama. Činjenica je ta da su nam pandemija i potres dva filma koji se trudi biti jedan i sve zgužvati nabrzaka da stane u budžet, no smijali se mi (nervozno) tome što su šanse da nas sve ovo zadesi male, neupitno ostavlja trag – u sklopu nesigurnosti i gubitku svojevrsnog utočišta u vlastitim glavama. Osjećaj anksioznosti i posttraumatski stres su stvarnost koju se ne treba bojati definirati, ali niti osvijestiti da će ubrzo biti bolje. Odnosno, ubrzo nećete stalno razmišljati da će se potres istog ili jačeg intenziteta ponovno pojaviti, što vam ometa miran san ili (u nekim slučajevima bliskih ljudi) funkcioniranje tijekom dana.

Sve što nas je izbacilo iz rutine, pa onda i iz naših kreveta, je nesnalaženje u situaciji u kojoj smo se našli, nenaviknuti na autopilot, nedovoljno iskustva za trezveno spuštanje glave i sklanjanje pod stol, gubitak kontrole nad situacijom, u kojoj se u jednom trenutku u snovima borite s čudovištima ili sanjate plaže koje ćete posjetiti nakon što ova karantena prođe, a u drugome ne znate jesu li vam ovo posljednji trenuci. Upravo iz svih navedenih razloga su se mnogi na društvenim mrežama požalili na nedostatak sna, sustavno ispitivali druge osjećaju li podrhtavanje, refreshali Twitter Seizmološke službe – ukratko, ne bili u stanju normalno funkcionirati. Sve navedeno je potpuno normalno osjećati još danima, no svakako je moguće osjećati se bolje i što prije se vratiti na normalne mentalne postavke (koje, ne zaboravite, uključuju i obaveznu opciju #ostanidoma jer se borimo s nevidljivim neprijateljem).

KAKO SI OSVIJESTITI

Na stranici Koronavirus.hr, jednog od web-mjesta na kojima se možete točno informirati, nalaze se pojašnjenja Prof.dr. Dražena Begića, pročelnika Katedre za psihijatriju Medicinskog fakulteta, Zagreb te prof.dr.sc. Nataše Jokić-Begić s Odsjeka za psihologiju na Filozofskom fakultetu naših brojnih vrtloga osjećaja koje je teško verbalizirati, a koji će vam zasigurno pomoći napraviti korak naprijed:

Ljudi će se razlikovati po svojim reakcijama, ali univerzalno je sljedeće:

  •  Jutros ste vjerojatno osjetili snažnu uznemirenost u tijelu. Ona će se postupno smirivati, ali vjerojatno ćete se čitav dan osjećati napeto i uplašeno. To je sasvim normalno, time nas naša tijela spremaju za velike izazove, daju nam energiju i drže nas budnima. Posljedica toga bit će osjećaj umora i „slomljenosti“, već večeras ili sutra. Sve će se to smiriti za nekoliko dana.
  • Imali ste potrebu čuti se sa svojima, približiti se jedan drugome, pružiti si ruku. To je potpuno normalno i u svakoj drugoj situaciji bi vam savjetovali da upravo to učinite. ALI NE U OVOJ! Ne zaboravite na pandemiju. Održavajte socijalne kontakte na sigurnoj udaljenosti. Šaljite poruke podrške, ali izbjegavajte bliži kontakt.

ODGOVORNO PONAŠANJE JE VAŽNO
U obje ove opasnosti s kojima se suočavamo važno je zadržati razum, ne podlijegati dezinformacijama, ne širiti paniku jer ona je naš najveći neprijatelj u ovakvim situacijama.
Protiv virusa imamo tri štita: ODGOVORNO PONAŠANJE, imunološki sustav koji je priroda ugradila u svakog od nas i medicinsku skrbPovijest nas uči da je ponašanje uvjetovano strahom, a ne razumom pogubnije od svega.

Odgovorno se ponašati prema sebi i drugima znači:
1. Slijedite sve savjete kriznih stožera
2. Držite distancu, perite ruke, poštujte sve što vam se savjetuje u vezi koronavirusa
3. Ne širite dezinformacije
4. Gledajte vijesti umjereno
5. Štitite se humorom
6. Održavajte socijalne kontakte, ali na daljinu, dajte jedni drugima podršku
7. Ako uznemirenost ne popušta, javite se stručnjacima za psihičko zdravlje.

STRUČNA POMOĆ
S obzirom na to da je trenutačno  otežano potražiti psihološku pomoć ‘’uživo’’, grupa tjelesno-orijentiranih terapeuta, praktičara i savjetnika, zajedno s terapeutima i savjetnicima iz drugih grana psihološke pomoći koje su priznate od strane Saveza psihoterapijskih udruga Hrvatske (SPUH), okupili su se u projektu „Niste sami“ kako bi građanima barem malo olakšali nošenje s izolacijom, usamljenosti, anksioznosti i strahovima koji se javljaju u ovom izazovnom razdoblju. Potrebno je ispuniti obrazac i dogovoriti svoje besplatno individualno online savjetovanje.

KOMUNICIRAJTE S DJECOM
Snažne emocionalne reakcije djece i adolescenata u ovoj situaciji su u potpunosti normalne. S obzirom na to da mladi ljudi uče razvijati strategije za nošenje sa situacijom upravo od svojih roditelja, vrlo je važno s njima verbalizirati što se točno dogodilo, no istovremeno ih što prije vratiti u rutinu kako bi dobili osjećaj sigurnosti i normalnosti. Ako prvih nekoliko noći žele spavati što bliže vama, dozvolite im jer situacija je izvanredna. Također, djeca često krive sebe za događaje ili reakcije koji ih okružuju, stoga im jasno dajte do znanja da je riječ o prirodnoj katastrofi na koju nisu mogli imati utjecaja.

PREBRODITE STRAH – PRIPREMITE SE

Ured za upravljanje u hitnim situacijama izdao je Upute za slučaj potresa u Gradu Zagrebu, koje sadržavaju osnovne podatke o potresima, upute o ponašanju u slučaju potresa kao i postupke koji prethode eventualnoj evakuaciji. Čitanje takvih uputa će vas smiriti jer ćete se osjećati pripremljeno za eventualan sljedeći potres, ali istina je i da ćete uistinu biti bolje pripremljeni. Upute su sljedeće:

Ponašanje u slučaju potresa:

• Ostanite unutar građevine, sagnite se i pokrijte. Najbolje je skloniti se ispod stola, stati u kut ili uz nosive zidove. Pokrijte glavu i vrat rukama.
• Maknite se od polica ili od sličnih objekata što mogu pasti. Ne trčite na izlazna vrata.
• Sačuvajte prisebnost duha i ne paničarite jer je panika pogubna.
• Odmaknite se što dalje od staklenih površina i pregradnih zidova.
• Ne upotrebljavajte šibice i otvorenu vatru.

Nakon potresa:

• Kad prestane prvi potres, napustite prostorije na najpogodniji način i uzmite sa sobom najvažnije pripremljene stvari.
• Nikako ne napuštajte građevinu dizalom, upotrebljavajte stepenice (zbog velike mogućnosti od kvara instalacija, rušenja dizala, nestanka struje i sl.).
• Isključite struju na glavnoj sklopci te zatvorite plin i vodu na glavnome ventilu.
• Ne zaboravite na humanost i nesebičnost, pomozite stradalima, ali ne pomičite teško povrijeđene.
• Pijte samo zapakiranu vodu i onu što stigne kao pomoć.
• Postupajte prema uputama sredstava javnog priopćavanja.
• Ako ste ostali pod ruševinama budite mirni i zovite u pomoć tako da lupate čvrstim predmetom o instalacijske cijevi (vodovodnim i od centralnog grijanja).
• Čuvajte snagu.

RUKSAK ZLATA VRIJEDAN

Slijedi popis stvari Crvenog križa koji vam pomaže u organizaciji što biste trebali uzeti sa sobom nakon prvog potresa i u slučaju da se ne osjećate sigurno u svome domu ili procijenite da je bolje da ste vani i udaljeni od građevina i drveća. Vjerujemo da su mnogi svoje pripremljene ruksake ostavili u hodniku, ako vam pružaju osjećaj sigurnosti dok traju aftershockovi, slobodno ih ostavite gdje jesu:

Svi se nadamo da novoga potresa nece doci, ali za svaki slucaj pripremite torbu s osnovnim stvarima. #HCK #RedCross #ZagrebEarthQuake

Objavljuje Hrvatski Crveni križ/Croatian Red CrossNedjelja, 22. ožujka 2020.

Photo by Max van den Oetelaar on Unsplash

mm
Andreja Pančur

lifestyle novinarka