O inkluzivnosti i promjenama u industriji donjeg rublja govore Gordana Lakić iz brenda Coco’s Retro Closet iz Čakovca čiji je remen za korzet nosila Billie Eilish na naslovnici Voguea i Olga Marković iz srpskog brenda rublja Damsel in Distress

Kad je 2018. godine Rihanna pokrenula vlastitu liniju donjeg rublje dogodila se revolucija. Riri je odlučila kreirati inkluzivan brend koji na revijama prikazuje žene svih tjelesnih oblika i boja kože i poslati poruku da se svaka žena ima pravo osjećati senzualno i voljeti svoje tijelo. Prvu kolekciju lansiranu prije četiri godine u potpunosti je rasprodala unutar mjesec dana. Dvije godine kasnije brend se našao na listi 10 najinovativnijih kompanija 2020. Fast Companyja, te je procijenjen na milijardu dolara. Ove godine Rihanna je najavila otvaranje i fizičkih trgovina u Las Vegasu, Los Angelesu, Houstonu, Philadelphiji i Washingtonu. Njezin naum da seksepilno donje rublje omogući svima rezultirao je sjajnim ishodom ne samo za nju nego i za čitavu industriju. Prema Fashion Unitedu, u godinu dana od pojave brenda Savage x Fenty, konkurentski brendovi povećali su izbor veličina za 34 posto.

Promjene su se nastavile i izvan ranga veličina, a najveću smo vidjeli kod brenda donjeg rublja koji je bio najpopularniji prije Rihanninog ulaska na tržište, Victoria’s Secret. Direktor marketing tog moćnog brenda Ed Razek izjavio je krajem 2018. za Vogue da oni nemaju namjeru baviti se inkluzivnošću niti mijenjati kriterije prema kojima odlučuju tko ima pravo biti Victoria’s Secret anđeo. Međutim, njemu i Lesu Wexneru, jednom od osnivača grupe L Brands u čijem je vlasništvu Victoria’s Secret, voda je brzo došla do grla. 2018. godine zatvorili su 30 trgovina diljem svijeta, 2019. godine zatvorili su još 52 i zbog negodovanja publike zbog nedostatka različitosti otkazali svoju slavnu reviju. 2020. dotukao ih je New York Times koji je objavio potresnu priču o seksualnom uznemiravanju unutar brenda. U svjedočanstvima modela, asistenata i drugih ljudi zaposlenim na različitim pozicijama u brendu otkriveno je da su od strane Razeka i Wexnera redovito bili prisiljeni slušati neprimjerene komentare i bili nagovarani na fizički kontakt. Razek je navodno pokušavao ljubiti modele, dodirivati im intimne dijelove tijela dok Wexner unatoč brojnim žalbama nije činio ništa da to spriječi. Razek je napustio Victoria’s Secret 2019. godine, a Wexner 2021. godine. 

 

Novi direktor brenda od prošle godine je Martin Waters, a od odlaska notornog dvojca mnogo se toga u brendu promijenilo i inkluzivnost je novi smjer u kojem se kreću. Angažirali su prvu transrodnu manekenku Valentinu Sampaio, za zaštitno lice odabrali su LGBTIQ+ aktivistkinju i nogometašicu Megan Rapinoe, plus size manekenku Palomu Elsesser, svoju prvu manekenku sa sindromom Down, Sofiju Jirau itd. “Moramo ponuditi ljudima različitost. Više nego ikad, potrošači žele prihvatiti svoje različitosti bez ograničenja i stidljivosti”, rekla nam je o toj temi Gordana Lakić, vlasnica brenda Coco’s Retro Closet koji je uglavnom fokusiran na haltere. “Ja sam naprosto oduševljena što je konačno došlo do toga da ‘normalni’ ljudi nose kampanje za donje rublje. Već je bilo i vrijeme jer potrošači žele sebe vidjeti bolje zastupljene”, rekla nam je Lakić. Ona u ponudi ima i više od 20 veličina grudnjaka, veličine ostalih komada idu i do 4XL, a može se naručiti i komad po mjeri koji se onda radi prema željama klijentice. Stilistica Dena Giannini prepoznala je kvalitetu takvog pristupa i posudila jedan komad za Billie Eilish koja se u njemu pojavila na prošlogodišnjoj lipanjskoj naslovnici britanskog Voguea.

Za žene različitih oblika tijela donje rublje radi i srpska dizajnerica Olga Marković, vlasnica brenda Damsel In Distress. “Mišljenja sam da ljepota žene nije uvjetovanja njezinim fizičkim izgledom niti mladošću. Kao ni njezin osjećaj privlačnosti i seksualnosti”, kazala nam je Marković i dodala da svaka žena koja želi nositi seksepilno donje rublje mora imati mogućnost izbora. Njezin brend od početka radi komade po mjeri, a često i dizajniraju pojedine komade prema željama klijentica. “Nismo ograničeni veličinama. Radili smo rublje trudnicama, rodiljama, mladim urbanim djevojkama, zrelim i samosvjesnim ženama pa čak i starijim gospođama. Ta različitost nas je formirala kao brend”, kazala nam je. I ona i Lakić zato su pozdravile promjene unutar svijeta donjeg rublja, ali se nadaju da se ne radi samo o marketinškom triku koji će s godinama ponovno nestati. Jer s promjenama koje se događaju potiče se i promjena svijesti kod žena odnosno prihvaćanje svih oblika i veličina tijela kao i promjena standarda i definicija ljepote koji su odavno zastarjeli i oduvijek neprikladni.

 

Foto: Savage X Fenty