Poluzatvoreni u svojim domovima, mnogi su otišli na misiju potrage za spiritualnom vodstvom. Samo u digitalnom svijetu
Vjerujemo da se svatko od vas u nekom trenutku susreo s govorom Eckharta Tollea ili Deepaka Chopre. Ali kako to već ide, ako u tom trenutku nemate razlog ili niste raspoloženi nešto poslušati, teško da će se išta “primiti”. Primjerice, ako ne možete pogledati romantični film zato što ste u triler raspoloženju, teško da ćete biti raspoloženi slušati o tome kako treba živjeti život ako ste sasvim zadovoljni svojim životom. A onda je stigla ta 2020. i stvorila kolektivni osjećaj da NISMO zadovoljni tokom svojih života i okoline u kojoj živimo, što možemo vidjeti po pregršt pokazatelja, ali jedan od novijih jest ponovni “rast” gurua. Samo ovog puta s prefiksom Insta. Možda je sve i počelo kakvim govorom Tollea, ali padom u “zečju rupu” interneta, to jest, suggested videos na YouTubeu, vrlo je moguće da ste došli do tema o snagama kristala, položajima planeta, kolektivne energije i “buđenja” svijeta. E pa to sve se može sada naći na mnogim profilima zvijezda, koje su očito kao i mi samo ljudi, i u potrazi za odgovorima. No razlika između nas i njih je 100 milijuna pratitelja.
Tako Bella Hadid u posljednje vrijeme sa svojim pratiteljima sve češće komunicira svoje proučavanje kristala, karme i afirmacija; Lizzo sve uvjerenije priča o moći manifestacije, a Oprah’s SuperSoul Conversation podcasts broji sve veći broj fanova. Hashtag #witchcraft došao je do nevjerojatnih 5,5 milijuna tagova, astrologija do 7,7 milijuna, a kristali do nezabilježenih 17 milijuna. Sve je popularniji “new New Age” gdje drevne prakse susreću wellness industriju vrijednu tri trilijuna dolara, a prosječnom influenceru ne promakne tjedan bez da objavi kakav citat koji mu je promijenio život ili ne priča o “uživanju otkrivanja sebe i svijeta oko sebe te spremnosti na buđenje.” Također, javljaju se i aplikacije koje slijede ovaj trend. Od Spirit Junkiea, koja dijeli vaše najdraže afirmacije s vašim prijateljima, do “Find your Dosha” kviza, koji identificira vaš ayurvedski tip uma i tijela, dokazi su da je online spiritualnost sve popularnija. A kako nas je pandemija zatvorila i navela većinu na preispitivanje, tako njihova popularnost, kao i popularnost Insta gurua sve više jača.
Primjerice, tu se izdvojio Sah d’Simone, bivši kreativni direktor jednog modnog časopisa, koji sad stoji iza spiritualnog brenda Spiritually Sassy. On objašnjava kako je pobijedio svoje demone i pronašao spiritualnost dok je učio od gurua u Indiji i Nepalu, a zatim je postao učitelj klijentima kao što su Kanye West i zaposlenici Googlea. Popularnost mu je narasla za vrijeme pandemije, na svim područijima, od Spiritually Sassy School (članstvo od $9.99 mjesečno) do TikToka (sad je na 4,5 milijuna lajkova). “Ljudi su sve više svijesni da mentalno zdravlje diktira kvalitetu njihova života, da mogu pronaći svoj mir, čak i u najvećem kaosu, te da on dolazi iznutra”, rekao je za Graziju. Ruby Warrington, koja je stajala iza alternativne spiritualne medijske platforme The Numinous, koju je pokrenula još “davne” 2012. godine, nije se sviđalo biti dio “istog koša” koji je počelo sve više banalizirati astrologiju i spiritualnost kroz click-baitove, bacila se na izdavačku kuća koja pomaže autorima objaviti knjige “usmjerene na spiritualne i duboke razgovore” te priznaje da je sve veći broj onih koji je kontaktiraju zbog kupovine, ali i objavljivanja knjiga. Naglašava da joj se, kao i prije pet godina, ne sviđa niti današnji porast popularnosti spiritualnosti u online svijetu jer dopušta “svakom s internetskom vezom da se pokuša pozicionirati kao neki duhovni vođa ranjivim ljudima u potrazi za odgovorima”.
Taj online spiritualni svijet uistinu je nepregledan, pa nije ni čudo da u njemu ima i “muljevitih voda” – nedavna zabrinjavajuća istraživanja pokazuju da postoje poveznice između nekih online učitelja joge te QAnon i antivakserskih teorija zavjere. No unatoč tolikim opasnostima, ima i dobrih stvari. Terapije, rad na sebi, upoznavanje sebe, voljenje sebe… Sve je to postalo mainstream, a u tome definitivno ne možemo pronaći ništa loše. “Sve to dolazi iz ljudske strasti za jedinstvom, cjelovitošću i povezanošću”, kaže autorica i wellbeing stručnjakinja Jasmine Hemsley. “A to sigurno jača u trenucima egzistencijalnih kriza.”
Sumnjamo da ćemo ikad kupiti Psychic Vampire Energy Repellent sprej Goop brenda Gwyneth Paltrow ili stavljati kristale u svoje grudnjake, ali u trenucima kad smo toliko sa svojim mislima, nije loše zaviriti malo dublje i više u njih. Tko zna što tamo možemo otkriti. Samo pazite od koga uzimate savjete! Oni koji su najuvjereniji da ih trebaju davati, najčešće su oni kojima biste trebali najmanje vjerovati.