Promatrajući hrvatsko tržište kad je industrijski dizajn u pitanju, ističu se dva imena – Kristina Lugonja i Filip Havranek. Ovaj dvojac, osim svojom nevjerojatnom kreativnošću, osvojio nas je i velikim entuzijazmom koji je i službeno nagrađen najprestižnijom svjetskom nagradom za industrijski dizajn Red Dot

Iako je naše tržište relativno maleno i nudi puno manje mogućnosti nego međunarodno, ipak su i Hrvati željni noviteta na području dizajna te rado prate sve što je trenutačno in, funkcionalno, originalno, kao i sve ono što proširuje vidike. Iz tog razloga nije nam trebalo puno da zapazimo rad Kristine i Filipa, mladih dizajnera koji se kriju iza domaćeg startupa Pleme, te da poželimo saznati više o njihovim idejama, snovima, inovacijama i njihovom viđenju svijeta dizajna. 

SPOJ KREATIVNOSTI I LJUBAVI PREMA DIZAJNU

Njihova poduzetnička priča započela je još u doba studiranja, a zajednička ljubav prema inovativnom dizajnu bila je idealna podloga za stvaranje uspjeha. Naime, oboje su studirali industrijski dizajn na Arhitektonskom fakultetu. “Počeli smo zajedno raditi na nekim projektima dizajna namještaja i primijetili da dobro funkcioniramo zajedno. Nakon što smo se dulji niz godina bavili dizajnom, poslovni svijet se nekako logično nadovezao. Oboje naginjemo kreativnim poslovima, tako da nismo krenuli s dizajnom namještaja, vjerojatno bismo se odlučili za nešto drugo unutar kreativnih industrija”, ispričala nam je Kristina.

Do sada su dizajnirali velik broj proizvoda, poput sustava rasvjetnih tijela Overlap, čija glavna karakteristika leži u specifičnosti sjenila od tkanine i vune, a zatim su osmislili krevet Plateau, čiji su sastavni dio i utičnice i dva USB-a, koji su locirani u uzglavlju. Nagib ovog kreveta potiče odmor i opuštanje, a svakako ide ukorak i s modernim digitalnim dobom, bez čijih značajki danas rijetko tko može i želi. Poznati su i po dizajnu stolca Meet, a za radni stol Table i stolnu lampu Tap godine 2015. osvojili su spomenuto priznanje Red Dot. Otkrili su nam da su na to priznanje posebno ponosni jer je to najveća nagrada za industrijski dizajn koju dizajner može priželjkivati, a smatraju i da je prihvaćanje na svjetskoj razini od strane međunarodnog stručnog žirija uistinu ohrabrujuće za jednog mladog dizajnera. 

Naglasili su i da se najviše ponose onime što su napravili sa svojim startupom: “Ovdje ponajprije govorimo o poslovnom planu koji je potpuno drukčiji od svega ostalog što je viđeno na ovom tržištu. Ljudi se često začude kad im kažemo da smo cijeloj ideji Plemena pristupili jednako kao u dizajnu. Pokretanje startupa isto se bazira na kreativnom razmišljanju jer je svakom startupu cilj drukčijim pristupom značajno poremetiti tržište. Ukratko, bitno je znati promatrati problem iz drugog kuta i smjelo raditi na realizaciji svojih ideja.

INOVACIJA IZ SNOVA: MADRAC NIMBUS

Iza pojave njihovog zadnjeg proizvoda, madraca Nimbusa, koji je na našem tržištu dobio najviše pozornosti, stoji nevjerojatno jednostavna, logična priča i iznimno promišljen, originalan i dubinski razrađen pristup svakom kupcu.

To nam je potvrdila i Kristina: “Prvo je važno spomenuti da, kad se spomene riječ dizajn, ljudi najčešće odmah pomisle na izgled. No, kao i kod svakog proizvoda, u projektiranju madraca ponajprije smo se fokusirali na njegovu funkcionalnost kako bismo kupcima osigurali najbolji mogući san. Forma je u tom slučaju uvijek rezultat funkcije. Ako je proizvod promišljen i kvalitetno napravljen, izgledat će izvrsno.”

Njihovi proizvodi nose originalna i zanimljiva imena, a na vrh kreativnosti po tom pitanju svakako možemo svrstati i dotični madrac – Nimbus. Nije teško pogoditi zašto su odabrali baš to ime koje, kad ga izgovaramo, doista, kao da nas vuče na to da uronimo u njegovu udobnost poput mekog, bijelog oblaka. Kristina i Filip to objašnjavaju iznimnom kvalitetom materijala koju Nimbus nudi. Istaknuli su kako je “Pleme jedini proizvođač madraca u regiji koji koristi REM® pjenu. Ta izuzetna pjena ima svojstva latexa i memorijske pjene: nevjerojatno je prilagodljiva, a istovremeno i vrlo prozračna.

INDUSTRIJSKI DIZAJN: HRVATSKA VS. SVIJET

Industrijski dizajn u Hrvatskoj, u odnosu na međunarodno tržište, uistinu iskazuje različitost funkcioniranja, a to nam potvrđuje i Kristina svojim mišljenjem: “Za razliku od ustaljene prakse u ostatku svijeta, u Hrvatskoj je čest slučaj da dizajneri sami iniciraju svoje projekte i sudjeluju u cijelom “životu” proizvoda, od njegove proizvodnje do plasmana na tržište. Mi smo isto krenuli tim putem. Iako je razlog takvom pristupu niska razina proizvodnje (ali i osviještenosti o dizajnu) u Hrvatskoj, prema našim iskustvu, ona je rezultirala nečim dobrim. Tako mnogi industrijski dizajneri kreću u poduzetničke vode, a mi vjerujemo da na tom području, zbog svog načina razmišljanja, dizajneri imaju puno za ponuditi.”

Ipak, ta činjenica nimalo ne obeshrabruje talentirane i uporne hrvatske dizajnere. Jedan od dokaza za to su Kristina i Filip koji žive svoj san radeći upravo ono što vole. Otkrili su nam kako inspiraciju pronalaze upravo u svakodnevnim stvarima, poput načina na koji se ljudi ponašaju, što ih motivira, živcira ili zabrinjava, ali i u načinima pronalaska rješenja njihovih problema, za što ujedno smatraju da je jedan od primarnih zadataka dizajnera.

Problemi s kojima se najviše susreću vezani su primarno uz logistiku samim time što su madraci doista glomazni proizvodi, te ističu kako im upravo to predstavlja i jedan od najvećih izazova u njihovoj industriji. Rješenje su već gotovo pronašli: “Uz priljev dodatnog kapitala, taj problem mogli bismo lako riješiti. Stoga, ako ostvarimo nove investicije, sljedeće godine planiramo ići u nabavu stroja koji prvo vakuumira, a nakon toga rola madrac, čime se drastično smanjuju njegove dimenzije i pojednostavljuje dostava. Takav stroj u konačnici bi nam i omogućio izvoz te olakšao proces kupnje i nama i našim kupcima.”

I Kristina i Filip nikako se ne boje izazova koje im budućnost nosi, nego ih spremno očekuju. Neprestano se dodatno obrazuju, ispituju i osluškuju želje svojih kupaca i ljubitelja dizajna. Ističu kako su prepoznali ciljnu skupinu koja je u potrazi za njihovim radovima i u skladu s tim, sretni su što njihovi kupci znaju prepoznati kvalitetan proizvod te što nemaju predrasude prema novim brendovima, kao ni strah od online kupnje. Vjeruju da su upravo takve skupine ljudi svojevrsni ambasadori njihova brenda.