Sljedeći petak, 10. studenog u 19 sati i 30 minuta, u Galeriji Kranjčar otvara se izložba umjetnice Irme Markulin, “Filmstills”.

Irma Markulin – Filmstills

Ženstvenost je maska koja može biti nošena ili maknuta. – Mary Anne Doane

Paola Orlić je u tekstu izložbe napisala: “Nakon gotovo dva desetljeća izbivanja s domaće likovne scene, Irma Markulin (1982.) hrvatska umjetnica s berlinskom adresom, prvi put u Zagrebu predstavlja izbor radova iz velike serije inspirirane filmskim heroinama baveći se ne samo temom ženskih uloga novoga vala (nouvelle vague) nego i njihovim mnogostrukim društveno-političkim implikacijama. Trajno očarana magijom filma i utjelovljenjima ikoničkih rolavelikih glumica poput Anne Karine i Jeanne Moreau u kultnim novovalnim ostvarenjima Jean-Luca Goddarda i Louisa Mallea te ništa manje dragih joj i bliskih ostvarenja s prostora bivše države u kojoj je rođena i formativno oblikovana – od nezaboravnih Milene Dravić i Eve Ras kod Dušana Makavejeva preko Božidarke Frajt kod Tomislava Radića sve do Vladice Milosavljević i Mire Furlan kod Rajka Grlića, Irma Markulin u Galeriji Kranjčar predstavlja izbor od 25 radova iz  serije Film stills započete još 2019.

image0

Na tragu feminističkih preokupacija u smislu propitivanja i analiza konstrukcije ženskog identiteta kao filmsko-ideološkog proizvoda (jer filmski narativ je većinom uvjetovan dominantnim- patrijarhalnim društvenim vrijednostima, pa je samim time i rodno kondicioniran), izloženi radovi –osam ulja na platnu velikih dimenzija, 28 grafika (linorez 50 x 60) i jedna grafička instalacija – jasno zrcale autoričin dugogodišnji interes i fascinaciju temom ženske uloge na filmu ne samo u smislu pozicioniranosti žene unutar društvene i rodne podjele, nego i ideoloških obrazaca koji su utjecali na medijsku konstrukciju ženskosti s posebnim naglaskom na poglavlje Femme fatale kao proizvod dominantne maskuline kulture. Usmjerena na problematiziranje vlastitog pogleda na sliku ženskih uloga kao galerije portreta – redom derivata filmskih kadrova s istaknutim citatima omiljenih joj heroina iz kultnih ostvarenja svjetske i jugoslavenske kinematografije – Irmi Markulin filmska baština nije samo nepresušno vrelo umjetničke inspiracije nego i prostor kritičke artikulacije kako i u kolikoj je mjeri filmska industrija, posebno u domaćim ostvarenjima, svjesno utjecala na kolektivnu svijest o ženi i njenom mjestu u društvu. Koristeći se filmskim materijalima u obliku tzv. still fotografija s filmskih setova a posebno plakata i isječaka iz filmova različitih autora koji se s posebnih gledišta bave psihologijom ženskog lika (među njima Antonioni, Malle, Goddard u europskom te Grlić, Makavejev, Petrović ili Golik u domaćem filmu, njeni su nedvojbeni favoriti), Markulin rekreira osebujnu galeriju snažnih ženskih likova u kojima se čini da je naglasak podjednako stavljen kako na uloge, tako i na osobnosti i karizme glumica koje su ih utjelovile.(…)”

Irma Markulin je rođena u Banja Luci 1982. godine. 1997. – 2001. pohađa Srednju školu primijenjenih umjetnosti i dizajna (ŠPUD) u Zagrebu, smjer slikarstvo. Godine 2006. diplomirala je na Akademiji likovnih umjetnosti (HDLU) u Zagrebu na slikarskom odsjeku u klasi Z. Kesera. U sklopu Erasmus-programa studirala je 2004. – 2005. na Akademiji umjetnosti, dizajna i arhitekture (UMPRUM) u Pragu. Boravila je na Universität der Künste (UdK) u Berlinu između 2006. – 2008. godine (klasa K. Sieverding /A. Rayle). Postdiplomski i diplomski studij iz vizualnih umjetnosti završila je na Kunsthochshule Berlin Weißensee (KHB) u klasi A. Majewski te Meisterschülerabschluss 2010. u istoimenoj klasi. Od 2006. godine članica je Hrvatskog društva likovnih umjetnika (HDLU) te je članica udruženja berlinskih nezavisnih umjetnica—Verein der Berliner Künstlerinnen (VdBK) e.V. 1867. Živi i radi u Berlinu.

 

Fotografije: Galerija Kranjčar