Igor Jurilj krije se iza zanimljivih radova koji nose potpis Yellow Yuri. Iako mu osobna iskaznica odaje Karlovac, trenutno, i vjerojatno trajno, Igor je na zagrebačkoj adresi gdje radi i stvara, no kaže da je najproduktivniji u Istri gdje je odrastao.
Bez obzira gdje se nalazi, Igor jako zanimljivo ilustrira popularnu kulturu koja ga okružuje od rođenja i s kojom je srastao. Od glazbe, filma do hrvatske književnosti u boje i konture stavlja ono što mu provocira maštu i ispunjava svakodnevicu. Crtež je njegov medij komunikacije koji nadilazi granice, gramatiku i vokabular – jezik ljudskih bića. Rekao nam je više osvojim odličnim radovima koje možete pretražiti na njegovom Instagram profilu.
Reci mi ukratko o sebi; kako je tekao tvoj razvojni put, kada si shvatio da si kreativan i da te zanimaju crtež i ilustracija…
Crtanje i vizualno komuniciranje oduvijek su bili neka vrsta fiziološke potrebe, neki unutarnji impuls koji bi se bez razmišljanja morao prevesti u grafičku formu još od najranijih dana. Mislim da će se svaka osoba sklona vizualnom izražavanju složiti s time da se radi o vrsti transa zbog gubitka pojma o vremenu i okolini, a istovremeno ima hedonističku kvalitetu. Meni je tako bilo od vrtićkih dana, pa sam kroz formalno obrazovanje shvatio da me okupiraju tuđi prikazi i predodžbe sveukupnosti ljudskog postojanja.
Kao mali bih replicirao pretpovijesne pećinske crteže, precrtavao antička pisma, igrao se s kolaž papirom u imitiranju mozaika kojima sam u Vrsaru gdje sam odrastao bio okružen, pisao vlastite dječje priče čiji bi likovi i svjetovi dobili svoje grafičke forme. Kako je odmicala osnovna škola, okupirali bi me likovi iz borbenih igrica s arkada kao što su Street Fighter ili Mortal Kombat kojima bih docrtavao vlastite junake. I naravno, s pubertetom je došla i opsesija s glazbom, a kako sam milenijalac odrastao na estetici 90-ih i fikciji MTV-ja, ono što bih konzumirao glazbeno, mene bi konzumiralo vizualno. Srednjoškolske dane tako bih dokumentirao u vizualnim razrednim dnevnicima kao kolažima dojmova, spoznaja, iskustava i glazbeno-vizualnih opsesija. Možda bi to retrospektivno bili prvi odjeci ilustracije, ali zapravo njezin službeni i formalan početak gledam početkom 2019. nakon što je niz crteža koje je prijatelj Žarko Dragojević poželio izložiti na jednom festivalu. Tu se dogodilo rođenje ilustratorskog alter ega Yellow Yurija.
Čime se sve baviš?
Po struci sam profesor engleskog jezika, a paralelno s tim već petnaest godina pišem o glazbi i filmu za različite medije i publikacije. Pored toga prilično nedosljedno radim na doktorskom radu iz sasvim nepovezanog područja pa se često pitam o kakvim se psihičkim kratkim spojevima ovdje radi u nadi da nemaju medicinsku dijagnozu. Imam premalo koncentracije i pažnje samo za jednu stvar, a rutina mi je smrtni neprijatelj, pa kao neki vid samopropisane terapije „grebem“ pomalo na sve strane.
Kakvu estetiku preferiraš?
Sve što ima snažan vizualno-retorički potencijal. Dakle, tuđa slojevita viđenja svijeta podobna za višestruka čitanja i interpretacije. Nisam prevelik ljubitelj jednostavnih i prvoloptaških očitih formi. Volim snažan potencijal u slici, tako da možda najviše naginjem nadrealizmu i avangardnim pravcima ranog 20. stoljeća.
Što se sve može naći u tvom portfoliju?
Gledajući unatrag vidim kako odražava različite faze fascinacija i opsesija, pa varira od psihodeličnih i zazornih prikaza, preko vizualnih putopisa kao vjerojatno mi najdraže forme, kolažiranja do ilustracije odjeka popularne kulture.
Što te inspirira?
Nakon što sam na to pitanje morao često odgovarati u posljednje dvije godine, napokon sam i sam shvatio: putovanja koja moram vizualno dokumentirati i ilustrirati (vizualni putopisi), a zatim glazba i film kao tipičan pop-kulturni štreber.
Na čemu trenutno radiš?
Trenutačno crtam panoramske prikaze hrvatskih gradova u, kako je netko nedavno komentirao, stilu Baltazargrada, ali i na nekoliko zanimljivih glazbeno-ilustratorskih projekata planiranih za drugu polovicu godine. Paralelno crtkaram još jedan nedovršeni projekt slikovnice o glazbeniku s Marsa.