U moru prekrasnog umjetničkog nakita i ukrasa s potpisom npr. Schiaparelli, nekako imam osjećaj da je potrebno ispraviti pogrešku zaobilaženja rada Gerda Rothmanna u mainstreamu mode i njegovog direktnog utjecaja na modne brendove i umjetnike koji nakit koriste kao dio modnog komada ili kao ukras koji postaje dio onoga tko ga nosi.
A sjetimo se i Zendaye kada je za Critic’s Choice Awards 2020 nosila kreaciju Toma Forda gdje je ružičasti top bio zapravo odljev njezinog poprsja. Čim sam to vidjela, odmah su mi radovi Gerda Rothmanna iskočili pred oči. Njegov utjecaj je toliki!
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Nakit Gerda Rothmanna i kako je utjecao na modu i umjetnost danas
Njegov nakit je uvijek uspješno balansirao na granici mode i umjetnosti, ili možda čak bolje rečeno, uspješno je spajao modu i umjetnost (sklonija sam ovome drugome). A neupitno postaje dio onoga tko ga nosi, i samim time više nije ukras, već dio vizualnog identiteta te osobe. On koristi odljeve ljudskog tijela, točno određene osobe kao fizički predložak svojim komadima nakita. Njegovi opipljivi komadi postaju dio onoga tko ga nosi, savršeno mu “sjedaju” na tijelo, na specifične dijelove tijela. Neki njegovi komadi čak nisu namijenjeni nošenju iako su na neki način dijelovi (točno određenog dijela) tijela. Razvijao se u pravo vrijeme; rođen 1941., kao mladi umjetnik, u naponu snage, razvio je svoj specifičan stil prvenstveno pod utjecajem umjetnosti i mode 1960-ih.
Pop i minimalizam kao stilovi prepoznaju se u njegovim radovima. Pop kao mainstream i produkt konzumerizma; Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Tom Wesselmann i Claes Oldenberg stvarali su djela inspirirana popularnom kulturom brzorazvijajućeg i rastućeg kapitalizma u SAD-u. Njihova djela ukorporirala su trendove u oglašavanju, stripove i sve ono što je okruživalo i činilo “celebrity” kulturu. Paralelno s time minimalizam je razvio svoj formalni jezik bez vanjskih referenci, u potpunosti se fokusirao na liniju, boju i geometrijske forme kao osnovne elemente kiparstva i slikarstva. Značajni predstavnici stila bili su Frank Stella, Donald Judd i Agnes Martin. U Italiji su Lucio Fontana i Piero Manzoni stvarali djela spacijalizma, u Njemačkoj su slična djela stvarali umjetnici Zero grupe… Svi oni, sva ta djela, pokreti, pravci, stilovi su direktno utjecali na izraz ovog umjetnika. I to u njegovim djelima, njegovom nakitu.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Pristup Gerda Rothmana stvaranju je prilično jednostavan i istovremeno genijalan. On je unio tzv. “body print” u umjetnost stvaranja nakita. Fascinantno je koliko mnogo varijacija on postiže u tom svom jednostavnom pristupu stvaranja radova. Njegovi radovi su konkretni, precizni, specifični, individualni, mogli bismo čak reći i – osobni. I to ne za njega, već za onoga tko ih nosi.
Povijesno gledano, nakit je tu da ukrašava, no istovremeno je apstraktan i isprva nema nikakve osobne veze s onima tko ga nosi. On je tu da doda “ono nešto” onome tko ga nosi. Čak kada se radi i o “statement” komadima, simbolika se proizvoljno može prenijeti na osobu koja ga nosi. No, da napravimo par koraka dalje; da se i radi o komadu koji je napravljen za točno određenu osobu, simbolika i znak koji taj komad nosi i sadrži u sebi je mentalna, emotivna, nije fizička reprezentacija.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Gerd je s odljevima dijelova tijela u svoj nakit donio nešto posve osobno u estetsku formu. Njegov nakit ima posebnu vezu s onime od koga je odljev napravljen i tko će ga na kraju krajeva, barem kratko, makar za izložbu, nositi. U njegovom radu uši, nos, usta, bradavice, vrat, ruke i na kraju krajeva otisci prstiju postaju njegov materijal od kojeg on stvara svoju umjetnost. On svojim radovima traži ono osobno i senzualno, i kreirajući radove ističe to kao sastavni dio tijela. I to su pravi, najiskreniji “statement” komadi.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Fotografije: @zendaya, @archived.dreams, @objectidentity, @grailsarchives, @moodboard.aubryn, @elesartdiary, @cranbrookmetals