Sa Selmom Štrkljević Mravak iz brenda Little Wonder i Emom Krot Turudić iz brenda Cherry Dear zagrebali smo dublje ispod površine brzorastuće popularnosti kristala i kristalnog nakita
Kristalni nakit proživljava pravi procvat. Počevši od jednog od sinonima za kristalni nakit, a to je Swarovski koji je 2020. angažirao modnu urednicu i influencericu Giovannu Engelbert kao svoju kreativnu direktoricu koja je totalno transformirala brend, do malih brendova koje obožavaju it djevojke kao što su Bella Hadid i Hailey Bieber. Najveću popularnost među kristalima definitivno uživaju minerali i to ne samo zbog svog izgleda, već i zbog činjenice da mnogi vjeruju u njihovu iscjeliteljsku moć, sposobnost da nam poprave raspoloženje i odagnaju anksioznost.
U 2018. Pew Research Center objavio je rezultate istraživanja kroz koje su otkrili da 42 posto Amerikanaca vjeruje u duhovnu energiju fizičkih stvari. Pretraživanje trgovina s kristalima na Googleu je u posljednje dvije godine naraslo za 300 posto, a ta preko milijardu dolara vrijedna industrija, pisao je Bloomberg još 2020., zaludjela je i Hollywood. Kate Hudson navodno koristi ametist za probleme s nervozom i emocionalnim stresom, Gwyneth Paltrow sa sobom nosi ružičasti kvarc, Adele i Victoria Beckham u torbicama nose cijelu plejadu protiv stresa, anksioznosti, za poticanje harmonije i slično.
View this post on Instagram
Mineralni nakit kao talisman
I iako je što se znanosti tiče kod minerala za sada, pisao je Time još 2017., i to samo kod pojedinaca, dokazan tek placebo efekt, njihova popularnost i dalje raste. Posebno je popularno nositi nakit s mineralima jer oni koji vjeruju u njihove moći tako uvijek uz sebe imaju odgovarajući kristal, a i modni dodatak. Zato smo pitali dvije hrvatske dizajnerice nakita koje u svom radu koriste minerale, što misle o cijeloj fami koja se oko njih stvorila.
Ema Krot Turudić koja stoji iza brenda Cherry Dear u svom je radu do sada koristila citrin jer je u tom trenutku odgovarao kolekciji i zapravo nije ni znala da su kristali i minerali toliko popularni. “Ne pridajem važnost horoskopu i izbjegavam definiranje svojih, tuđih osobina i sudbine prema horoskopskom znaku. Tako i ne radim s kristalima zbog njihovih svojstva. Kristali su jednostavno lijepi”, kaže dizajnerica. “Drago mi je ako posjedovanje kristala nekom stvarno pomaže pa makar kao placebo. Pomagali ili ne, lijepo ih je gledati, nositi ili posjedovati kao ukras.”
View this post on Instagram
U trenutku kad joj je stigao moj mail upravo je, kaže, na listu obaveza dodala i pretraživanje kristala za novu kolekciju. Kod njihovog izbora ne pridaje toliko pažnju tome što on znači za one koji vjeruju u moć kristala već kako će se uklopiti u kolekciju. “Kristale kao i bilo koji drugi poludragi kamen ili biser biram prema tome odgovara li u tom trenu priči u pozadini kolekcije. Kako većinu nabavljam iz inozemstva pazim na kvalitetu i porijeklo.”
Značenje minerala kao selling point za nakit
Njezina kolegica iz brenda Little Wonder, Selma Štrkljević Mravak, s mineralima ima nešto drugačiji odnos budući da joj je suprug geolog koji strastveno skuplja minerale pa je u domu i studiju okružena primjercima iz raznih dijelova svijeta. “Česti smo posjetitelji i sajmova minerala, a najdraži mi je onaj minhenski gdje se uvijek pošteno nakupujem i opskrbim za nove kolekcije”, kaže. “Minerale u svom radu koristim još od samih početaka, ali u zadnje dvije kolekcije sam koristila baš neobrađeno, sirovo drago i poludrago kamenje poput ametista, smaragda, peridota, citrina, safira, turmalina…Sviđaju mi se upravo takvi minerali, neobrađeni u svojoj prirodnoj ljepoti. Ono što mene posebno privlači kristalima je ljepota njihovih boja posebice kad svjetlost prolazi kroz njih. Možda me podsvjesno privlači i ta neka energija kojom zrače.”
View this post on Instagram
Kao dizajnerici joj je, dodaje, najvažniji izgled i boja, kao i tvrdoća i druge tehničke specifikacije koje su joj važne kod izrade nakita. No, kupci nerijetko traže nešto specifično baš za sebe. “Ponekad se klijentice konzultiraju sa mnom oko značenja pojedinog minerala i odgovara li njihovom horoskopskom znaku, a moram priznati da u našem Designer Storeu Krug često imamo upite baš oko toga pa uvijek bude neka zanimljiva priča. Dosta ljudi očito vjeruje u moć kristala.”
Štrkljević Mravak za kraj dodaje da misli da će se trend kako u nakitu, tako i općenito nastaviti i u 2022. “Iskreno nisam to ni doživljavala kao trend. Mislim da je ljepota minerala vječna”, zaključuje.