Kiseline više nisu nikakve nepoznanica niti bauk u njezi kože, serumi s hijaluronom dozivaju nas podjednako s polica drogerija i ljekarni, a parfumirane kreme za lice izbjegavamo ako imamo osjetljivu kožu. Parabeni, retinoidi, eterična ulja, kiseline – dobro razumijemo ove izraze i njihove pozitivne i negativne konotacije kada pričamo o kozmetici. 

Neke su kozmetičke sirovine postale buzzword, no u procesu traženja idealnog proizvoda potrebno je obratiti pozornost i na druge, manje razvikane kozmetičke komponente koje uvelike utječu na učinkovitost proizvoda na koži. Prvo je bitno razjasniti da je prilikom biranja idealnog proizvoda za sebe informacija o postojanju nekog buzzword sastojka u formulaciji uvijek korisna kao smjernica, ali nipošto ne garantira da će nam svaki proizvod s tim sastojkom odgovarati. Učinkovitosti i senzorici proizvoda doprinosi toliko puno čimbenika da su o ovoj temi posvećene čitave knjige. I s pravom: jer formulacija kvalitetnog proizvoda prava je mala znanost koja zahtijeva pomno osmišljen i razrađen plan.U kupnji kozmetike sve češće okrećemo poleđinu čarobnih kozmetičkih kutijica i pokušavamo iščitati što se sve krije u proizvodu. Fenomenalno. I sama to radim kad biram proizvode za sebe. Postavlja se pitanje: na što pripaziti pri odabiru proizvoda kad smo već savladali sastojke o kojima sve znaju već i vrapci na grani?

Prvo i osnovno, svaka sirovina u finalnom proizvodu mora biti dobivena i certificirana od renomiranog proizvođača, uzorkovana i formulirana sukladno pravilima struke s posebnom pažnjom posvećenom osjetljivim sirovinama. Dodatno, svaka pojedina sirovina unutar formulacije ima vlastite specifikacije. Ovisno o uputi proizvođača, svaka sirovina ima i vlastite formulatorne zakonitosti o kojima će ovisiti odabir pomoćnih sastojaka u gotovom proizvodu i sami proizvodni proces. Upravo zbog tih razlika u specifikacijama sastojaka, proizvodnim tehnologijama i procesima, već suptilna promjena formulacije može dovesti do senzorički kompletno drugačijeg proizvoda, s drugačijim djelovanjem i drugačijom funkcionalnošću.

 

Drugim riječima: proizvod ne čini jedan sastojak, već zbir i međuodnos tih sastojaka.

 

Svi proizvodi za čišćenje kože bit će sastavljeni od masne (kao kod uljnih čistača) ili vodene baze (kao kod gelova) te surfaktanata, tvari koje omogućuju pjenjivost i čišćenje kože. Kvalitetu čistača odredit će izbor surfaktanata. Iako o njima nitko ne priča, nježni surfaktanti i visoki udio ovlaživača poput „dosadnog“ glicerina bitniji su od bilo kakvog buzzword sastojka u proizvodu jer neće značajno poremetiti barijernu funkciju kože. Surfaktante možemo svrstati prema naboju koji nose. Anionske površinski aktivne tvari izvrsno čiste zbog čega su rado korištene u proizvodima za masnu kožu i vlasište, no također imaju i iritativni potencijal. Ozloglašeni SLS pripada ovoj skupini surfaktanata no on definitivno nije jedini surfaktant iz ove potencijalno iritativne skupine. U pretraživanju idealnog nježnog čistača, najbolje je istražiti proizvode s neinonskim ili amfoternim surfaktantima. Kreme će, ovisno o tipu kože za koji su namijenjene, bazično biti sastavljene od vodene i masne faze povezane emulgatorom i zaštićene konzervansom. Ponekad je masne smjese moguće formulirati s manjim udjelom konzervansa, ili čak u potpunosti bez konzervansa, ali proizvodi na bazi vode u pravilu uvijek moraju biti izvanredno konzervirani kako bi očuvali mikrobiološku ispravnost.

 

Konzervansa se ne treba bojati. Oni su nužan dio kozmetičkih proizvoda i čuvaju njegovu mikrobiološku ispravnost.

 

Da bi proizvod na koži bio učinkovit protiv nepravilnosti, pobrinut će se u pravilu već dobro poznate aktivne komponente poput ranije spomenutih kiselina, retinoida ili hijalurona za koje je poželjno znati podatke poput postotka aktivne tvari i pH medija. No, ponekad je u formulaciji korisno uočiti i manje razvikane sastojke s izvanrednim učinkom. Jedan od tih sastojaka moj je osobni miljenik, azeloglicin, odnosno derivat azelaične kiseline. Moja osjetljiva koža sklona je nepravilnostima, a ovaj sastojak je učinio najveću promjenu na mojem licu u vidu umirenja kože, smanjenja nepravilnosti i poboljšane barijerne funkcije kože. Osjetljivoj koži poput moje uvijek ću preporučiti i ektoin, ekstremolit i organski spoj koji ima izvrstan protektivni učinak na stanice kože; te bakuchiol, funkcionalni analog retinoida, ako imamo kontraindikacije za korištenje retinoida. Retinoidi su derivati vitamina A, od kojih je u kozmetici najpoznatiji retinol. Nerijetko se za bakuchiol kaže da je biljni retinoid, no to je netočno. Sintagma „funkcionalni analog retinoida“ znači da je ispitivanjem utvrđeno da je njegova funkcija analogna, ili komparabilna, s funkcijom retinoida u koži, no strukturalno ova dva sastojka nisu slična što je ujedno i jedan od razloga zašto bakuchiol ima značajno manje nuspojava koje često dolaze s korištenjem retinoida. Kao i kreme, i serumi također mogu biti na uljnoj ili vodenoj bazi. Uljni serumi mogu se koristiti i kao boosteri koji dodatno njeguju suhu kožu. Ako je baza seruma voda, nerijetko će se u formulaciji koristiti specifična otapala koja pospješuju prodiranje aktivnog sastojka, a takve su formulacije i pogodnije za masnu i problematičnu kožu.

 

Derivati vitamina C i niacinamid su sastojci koje ćemo često i sami prepoznati u ovakvom tipu seruma, a veoma korisni su i madecassoside kao snažan protuupalni agens te brojni hidroglicerinski ekstrakti s dokazanim umirujućim, antioksidativnim i sebostatičkim djelovanjem poput zobi, zelenog čaja, sladića i Centelle asiatice Gotu Kotu.

 

Pouzdane i tradicionalno korištene kozmetičke komponente koje danas lako raspoznajemo kultni su status stekle zbog svoje dokazane učinkovitosti, a tu listu svake godine dopunjujemo drugim odavno poznatim, ali definitivno ne toliko intenzivno proučavanim sirovinama koje tek odnedavno dolaze u fokus. 

Kozmetička industrija nikada dosad nije bila toliko dinamična, kompetitivna i laserski fokusirana da iznjedri izvanredne proizvode. Što se mene tiče, pozdravljam i pohvaljujem taj transformativni val kojeg diktiramo mi sami kao kozmetički konzumenti i entuzijasti, zauvijek mijenjajući i poboljšavajući krajobraz najljepše industrije na svijetu.