Šuška se da EU navodno misli kako se količina britanske produkcije smatra “nesrazmjernima” i prijetnjama europskoj kulturnoj raznolikosti. Je li na pomolu Bretflix?

Kako prenosi Guardian, EU se sprema djelovati protiv “nesrazmjerne” količine britanskog televizijskog i filmskog sadržaja koji se prikazuje u Europi nakon Brexita. Velika Britanija je najveći europski producent filmskog i TV programa, koji je potaknulo čak 1,4 milijarde funti od prodaje međunarodnih prava, ali njegova dominacija opisana je kao prijetnja europskoj “kulturnoj raznolikosti” u internom dokumentu EU koji Guardian ima kod sebe.

Ovo pitanje će se vjerojatno pridružiti popisu točaka koje izazivaju veliku količinu napetosti u odnosima EU-a i Velike Britanije otkako je zemlja napustila jedinstveno tržište i carinsku uniju, uključujući sporove oko prodaje britanskih kobasica u Sjevernoj Irskoj i pitanje dozvola u ribolovnim vodama, kao i održavanja koncerata na području Europske unije.

Pitanje Bruxellesa ovog puta je treba li trajna definicija britanskih serija i filmova i dalje biti ona “europskih djela”. Prema EU direktivi o audiovizualnim medijskim uslugama, takav se europski sadržaj na televiziji mora dati većini emitiranja i on mora činiti najmanje 30 % broja naslova na platformama za video na zahtjev (VOD), poput Netflixa i Amazona. Zemlje poput Francuske otišle su još dalje, postavivši kvotu od 60 % za europska djela i zahtijevajući da se 15 % prometa platformi troši na proizvodnju europskih audiovizualnih i kinematografskih djela.

Prema dokumentu EU-a koji je diplomatima dostavljen 8. lipnja, a u koji Guardian ima uvid, vjeruje se da je nakon Brexita uključivanje britanskog sadržaja u takve kvote dovelo do toga da se smatra da je “nesrazmjerna” količina britanskog programa na europskoj televiziji, što sada, kada Britanija više nije u Europskoj uniji, predstavlja “problem”.

Što bi ova odluka mogla značiti za serije poput fantastične dramske serije “The Crown”?

„Velika dostupnost sadržaja iz Velike Britanije u uslugama videozapisa na zahtjev, kao i privilegije dodijeljene kvalifikacijom za europska djela, mogu rezultirati nesrazmjernom prisutnošću britanskog sadržaja unutar europske kvote videozapisa na zahtjev i ometati veći broj europskih djela (uključujući iz manjih zemalja ili manje govornih jezika)”, navodi se u članku distribuiranom među državama članicama. “Stoga nesrazmjernost može utjecati na ispunjavanje ciljeva koja se tiču promicanja europskih djela i kulturne raznolikosti usmjerene na direktivu o audiovizualnim medijskim uslugama.”

Europska komisija dobila je zadatak pokrenuti studiju utjecaja na rizik za “kulturnu raznolikost” EU-a iz britanskog programa, za koju su diplomatski izvori rekli da bi bio prvi korak prema akciji za ograničavanje privilegija dodijeljenih sadržajima iz Velike Britanije.

Industrijski podaci kažu da bi potez doveo do velikog gubitka, posebno u TV drami, jer je pretprodaja međunarodnih prava na emisije poput “Downton Abbey” i “The Crown” često bila uvjet kako bi se uopće krenulo u produkciju sadržaja.

Adam Minns, izvršni direktor Udruge komercijalnih emitera (COBA), rekao je: „Prodaja međunarodnih prava intelektualnog vlasništva na britanske programe postalo je presudan dio financiranja proizvodnje u određenim žanrovima, poput drame.

“Gubitak pristupa značajnom dijelu tržišta EU-a predstavljao bi ozbiljan udarac za britanski TV sektor, i to u cijelom lancu vrijednosti, od proizvođača do emitera i kreativaca.”

Prodaja međunarodnih prava na europske kanale i VOD platforme zaradila je britanskoj televizijskoj industriji 490 milijuna funti prodaje u razdoblju 2019.-20., što je čini drugim tržištem po veličini iza SAD-a. Stoga ne čudi da ova potencijalna odluka izaziva veliku zabrinutost.

Izvori iz industrije rekli su kako misle da je više riječ “kada” će se to dogoditi, a ne i” ako”, dok se čini da vlada nema puno utjecaja na Bruxelles po tom pitanju.

Izvori iz EU-a sugeriraju da će se inicijativa vjerojatno poduzeti i dalje kada Francuska preuzme predsjedanje Europskom unijom u siječnju, uz podršku Španjolske, Grčke, Italije i Austrije, između ostalih.

Što to znači za budućnost filma i TV serije, s obzirom na kultnost brojnog sadržaja koji dolazi iz Velike Britanije, kao i konačnu mogućnost za šarolikost ponude zemalja koje se inače ne mogu boriti protiv konkurencije engleskog govornog područja, čini se da ćemo kroz neki period saznati.

 

Foto: Fleabag Giphy