Unatoč tome što je pred nama još dalek put, svijest potrošača o drugačijem pogledu na kupovanje odjeće sve je jača. To nam unazad nekoliko godina potvrđuje popularizacija buvljaka, second hand tržišta i razmjene odjeće, ali i obraćanje pažnje na sastav onoga što nosimo. Gledajući svjetsku sliku, online je dostupno pregršt mogućnosti kupovine i prodaje rabljene odjeće, no jeste li znali da se na hrvatskom tržištu može pronaći isti koncept?
Dijana Dražetić, po struci diplomirana ekonomistica, osnivačica je digitalne platforme ReStyloh. Naime, radi se o platformi na kojoj je moguće kupiti, prodati, razmijeniti ili pokloniti rabljenu odjeću i modne dodatke. Osnovana 2019., pa sve do danas, ReStyloh svakim danom broji sve više korisnika, stoga kako bismo se pobliže upoznali s cijelom pričom, razgovarali smo s Dijanom koja nam je otkrila sve detalje.
Za početak, ispričajte nam u nekoliko rečenica početke ReStyloh platforme, odnosno kada i kako je sve krenulo?
ReStyloh je spoj ljubavi prema planeti, modi, kreativnosti, a i mojoj profesionalnoj fascinaciji prema platformskoj ekonomiji. Kad pogledamo realno stanje potrošnje na planeti, 1/5 svjetskog otpada je otpad modne industrije, a 1/5 onečišćenih voda su vode onečišćene modnom industrijom – 10 % CO2 na planeti je produkt modne industrije.
Iako je odjeća jedna od tri osnovne potrebe čovjeka na piramidi potreba, ipak nekako čak 85 % proizvedene odjeće završi u otpadu. U svakom slučaju, smatrala sam da se taj disbalans može riješiti samo tehnologijom, tj. alatom koji omogućava savršenu distribuciju upravo tog resursa. I da taj alat mora biti dovoljno precizan da gužvu u nečijem ormaru “pošalje pred oči” osobe koja nešto takvo baš traži. Tako je nastao ReStyloh, platforma koja omogućava da se riješite rabljene odjeće i tzv. “gužve u ormaru” te istu pretvorite u novac.
Koje su glavne prepreke s kojima ste se suočili prilikom pokretanja ovakve platforme?
Interno je najteže bilo kodificirati industriju, probleme i latentne potrebe korisnika, na način da kada se baza krene popunjavati stvaraju jedan ugodan UX, ali i stabilan sustav. To je ključna stavka poslovanja ReStyloha i tu smo potrošili najviše vremena kako bi se ispoliralo u tzv. minimum viable product.
Iz perspektive tržišta, najteže je natjecati se s fast fashion brendovima koji na sniženjima izbacuju artikle u vrijednosti od 5 eura, koji će zbog svoje nekvalitete trajati samo nekoliko nošenja, ali ipak će ih kupci odabirati zbog pristupačnosti – iako takvim potrošačkim ponašanjem dugoročno donose najskuplje odluke.
Po čemu se ReStyloh izdvaja od drugih platformi slične tematike i na koji način osiguravate kvalitetu i autentičnost odjeće koja se prodaje?
ReStyloh će uskoro biti live u svom punom potencijalu i sjaju. Kao i svaka platforma, mora doseći broj korisnika i obrtaja, a tada ćemo lansirati pogodnosti koje će biti jedinstvene na globalnoj razini. U ovoj fazi ReStyloh je u potpunosti besplatan, i najbrži način da prodate svoju odjeću, obuću i modne dodatke koje više ne nosite ili pak pronađete novu modnu inspiraciju i kupite nešto uistinu jedinstveno. ReStyloh umrežava ponudu i potražnju, a registrirati se možete doslovno jednim klikom putem Google računa.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Recite nam koji je postupak ako nešto želimo prodati na ReStyloh platformi?
Postupak prodaje je vrlo jednostavan. Prije svega preporučujemo da napravite lijepu naslovnu fotografiju artikla, kako bi vjerno prezentirali kako artikl izgleda na modelu. Poslikate odabrani artikl na dnevnom svjetlu da fotografija prenese autentičnu boju. Potrebno je fotografirati prednju i zadnju stranu artikla, i etiketu, a ako se radi o skupljem artiklu – potrebno je predočiti svaki detalj gdje se nalazi branding kako bi dokazali autentičnost komada. A ako vas muči pozadina, tada postoje razne aplikacije poput primjerice Photorooma koje u jednom kliku miču pozadinu. Zatim u formularu ispunite tražene informacije, kliknete potvrdi i nakon toga čekate upite kupaca koji stižu u inbox.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Što mislite, na koji način vaša platforma pomaže svojim korisnicima (ili onima koji će to tek postati) da donose održive modne odluke?
Kada se radi o ljepoti, domu, hrani i piću, morate uistinu biti informirani da biste donosili održive odluke. Suvremeni čovjek ima potrebe i obveze – idemo na posao, u školu, itd. I naravno da s tim dolaze razne potrebe koje uključuju potrošnju koja nije 100 % održiva. Tada se trudimo odabirati proizvode s višim postotkom održivih pakiranja i sastojaka, no kada se radi o modi, second hand odjeća uistinu može pokriti sve fizičke i sociološke potrebe. Čak je i kvalitetnija od alternativa iz fast fashion dućana jer se radi o odjeći koja je podnijela test nošenja i pranja.
Na koji način biste opisali domaću publiku kada je u pitanju resale i second hand tržište? Kako reagiraju i gdje vidite mjesta za napredak?
Mislim da informacije o benefitima resale odjeće još nisu dosegle dovoljno ljudi. Zato mi u ReStylohu kontinuirano komuniciramo benefite – za korisnike, za planetu i za vaš stil. Naime, nama je cilj da korisnici daju šansu ReStylohu i očiste svoj ormar – jer zamislite osjećaj, odjeća koju ionako ne nosite, koja trenutno stvara gužvu i nepreglednost, potencijalno se pretvori u novac, u 13. plaću. To je ujedno i feedback koji mi dobivamo od zadovoljnih korisnika. Mjesta za napredak vidimo u informiranju korisnika jer smatram da je dovoljna samo jedna kupnja kako bi se uvidjeli potencijali second hand mode. I rabljena i nova odjeća su čiste nakon pranja i spremne za nošenje, a neusporediva je razlika učinka na planetu i novčanik.
Kakav je odaziv kod vas, primjećujete li da se potražnja sezonski mijenja?
Da, potražnja na ReStyloh opada u doba kada su zimska i ljetna sniženja fast fashion brendova, no primjećujemo signifikantne poraste u doba sezonskih čišćenja ormara.
Kako komentirate činjenicu da usprkos tome što se budi kultura buvljaka i second handa, high street i dalje dominiraju kada je riječ o shoppingu? Na koji način mislite da se to može ublažiti?
Informiranjem javnosti o benefitima second handa – za novčanik, stil i planetu. Mi u ReStylohu pružamo podršku organizatorima buvljaka, posudimo namještaj za izlaganje odjeće, a tu je i PR podrška – podijelimo na društvenim mrežama obavijest o buvljaku kako bi se svi zainteresirani mogli pridružiti. Isto tako, trudimo se ažurno informirati javnost o informacijama koje nam ustupaju klimatski znanstvenici, npr. znanstveno istraživanje s Massachusetts Institute of Technology, iz 1972., koje je zatim potvrđeno u najnovijim studijama, a govori da bismo ovim tempom potrošnje do 2040. resurse planete mogli dovesti do neobnovljivosti. Mislim da bi samo s tom informacijom održivost svima trebala biti veliki prioritet.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Otkrijte nam planove za budućnost, što možemo očekivati?
Ulogirajte se u ReStyloh, isprobajte održivu modu i jednostavnost korištenja platforme te postanite dio našeg communityja. Pripremili smo prekrasne buvljake, evente koji slave održivi lifestyle i modu, umrežili se s lokalnim dizajnerima održive mode… Najbolji način da saznate što smo pripremili jest da zapratite ReStyloh na društvenim mrežama jer 2024. donosi uistinu divne stvari – obećavamo da će vam se svidjeti.
Foto: Privatni album, Instagram