Najveća do sada Vrankićeva izložba u Hrvatskoj nikoga ne ostavlja ravnodušnim!
Prvi put sam se uživo susrela s radovima Davora Vrankića, hrvatskog umjetnika s pariškom adresom, 2015. godine na izložbi “Hommage olovci” u Studiju Moderne galerije “Josip Račić”. Do tada sam ga pratila isključivo putem interneta i društvenih mreža pritom pomno promatrajući detalje njegovih impozantnih kompozicija izvedenih isključivo u grafitnoj olovci. Na spomenutoj izložbi radovi Davora Vrankića bili su prezentirani uz djela Josipa Vanište i Duje Medića. Za razliku od pomno i precizno promišljenih i kontroliranih formi Vaništinih crteža, na prvu se osjetilo kako Vrankić svoj svijet osobnog realizma stvara krajnje spontano, bazirajući svoje kompleksne kompozicije na čistoj improvizaciji. Profinjene gradacije sivih tonova prilikom detaljističkog oblikovanja ornamentalnosti i draperije tkanina u potpunosti su okupirale moju pažnju. To je bila tek omanja izložba na kojoj je pažljivi promatrač mogao upiti svu veličinu, majstorstvo i bogatstvo te različitost poetika zastupljenih autora.
Aktualna izložba Davora Vrankića pod nazivom “Obećavam ti čudo” u Muzeju suvremene umjetnosti jest ujedno i najveća Vrankićeva izložba u Hrvatskoj na kojoj posjetitelji mogu vidjeti radove koji datiraju s početka 90-ih pa sve do novih crteža nastalih netom prije otvorenja izložbe u Zagrebu. Kako organizatori ističu izložba sadrži izbor radova iz sedam ciklusa Davora Vrankića koji se međusobno isprepliću i prožimaju, s time da ciklusi ne nastaju kronološki jer im se umjetnik ponekad vraća i nakon niza godina.
Iako je izložba fascinantna sama po sebi, jer prezentira nevjerojatnu vještinu, strpljenje i imaginaciju samog autora, krasi ju još jedna posebnost koju posjetitelji rijetko mogu doživjeti na izložbama u Hrvatskoj. Naime, za vrijeme trajanja izložbe Davor Vrankić je u prostoru muzeja pred posjetiteljima započeo stvaranje novog djela. Riječ je o monumentalnom modularnom poliptihu čiji dijelovi mogu funkcionirati zasebno ili kao cjelina što posjetitelj može vidjeti i na već dovršenim i također izloženim djelima koji funkcioniraju u formi promjenjivih poliptiha.
Oblikovanje novog djela u prostoru muzeja za vrijeme trajanje izložbe autor je opisao kao “trenutak kreacije koji je jedna vrsta retranskripcije svih podražaja, osjeta, senzacija, promatranja, odnosno trenutak potpune osvještenosti u odnosu na sve doživljajno”. Tako je Davor Vrankić započeo rad na novom crtežu duljine 7 metara, bez skice i predloška, a sâm proces rada objasnio je riječima: “Jako mi je bitan trenutak improvizacije, spontanosti u izvedbi, koji je naizgled u potpunom kontrastu s konačnim rezultatom. Obično se misli da obavljam brojne predradnje prije sama crtanja, ali nije tako. Volim se baciti u nepoznato, a sam početak rada na crtežu vrlo je ekspresivan, brz i nemiran”.
Nije na odmet spomenuti da se djela Davora Vrankića nalaze u važnim svjetskim muzejima kao što su MoMA (New York), Muzej Overholland (Amsterdam), Teaching Tang Museum (Saratoga Springs, New York), Muzej umjetnosti (Ningbo, Kina), Centar za suvremenu umjetnost À cent mètres du centre du monde (Perpignan), Muzej moderne i suvremene umjetnosti (Rijeka), Muzej suvremene umjetnosti (Zagreb), Moderna galerija (Zagreb), Muzej Slavonije (Osijek), Muzej likovnih umjetnosti (Osijek), te u privatnim zbirkama nekih od najprestižnijih kolekcionara današnjice kao što su Georges Renand (Pariz) i Ronald S. Lauder (New York).
Ovu uistinu jedinstvenu izložbu umjetnika koji je dugo vremena bio valoriziran i cijenjen primarno izvan domovine, ali je napokon prepoznat i u vlastitoj državi, možete pogledati još do 22. prosinca 2019. godine u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu.