Zgrada Muzeja primijenjene umjetnosti Moravske galerije poprimila je novi koncept ART DESIGN FASHION. Naglasak je na činjenici da je Muzej posvećen ne samo dizajnu, već i modi te odnosu dizajna i umjetnosti.

Novi koncept postavio je najbolji izložbeni prostor Moravske galerije u Brnu na dizajnersku kartu Europe. Doista, muzej je privlačan posjetiteljima svih generacija, od prizemlja do krova, u svakom kutku ove impresivne arhitekture.

Povijest i obnova Muzeja primijenjene umjetnosti

Muzej primijenjene umjetnosti, izgrađen 1873. godine, postupno se punio svjedočanstvima o povijesnoj i etničkoj proizvodnji, koja je potom popularizirana. Zgrada je svojim izdašnim prostorom javnosti prezentirala aktualnu vještinu i razinu majstorstva, koja je bila istaknuta i suvremenim umjetničkim senzibilitetom inspiriranim firentinskom renesansom. U 19. stoljeću dolazi do procvata muzeologije; doba industrijske proizvodnje i tehnologije najavilo je razvoj muzeja primijenjene umjetnosti kao odgovor na pad umjetničkog obrta koji je istisnut mehaničkom proizvodnjom.

Prva cjelovita rekonstrukcija zgrade izvršena je 1945. godine. Njome su sanirana ratna oštećenja i istodobno dograđen niz interijera i dogradnji. Ti su se zahvati kasnije pokazali neosjetljivima. Muzej primijenjene umjetnosti doživio je još jednu rekonstrukciju na prijelazu tisućljeća (1999.-2001.), do kada su zbirke toliko narasle da su muzej i njegov izložbeni prostor pretvorile u puko skladište predmeta. Međutim, dogradnja je istodobno amortizirala prostor te je zgrada postupno počela propadati, kao i tehnička oprema. Neadekvatan prostor depoa nije bio dovoljan, a muzejski namještaj nalazio se na mjestima kretanja posjetitelja. Tijekom daljnjih obnova stručnjaci su “očistili” unutarnje dekorativne prostore i pažljivo ugradili suvremenu tehnologiju. Ponovno dolazi do izražaja izvorna veličanstvenost vizualno zanimljivog interijera.

Jedinstveni izložbeni prostor

Prozračni dojam obilaska muzeja pojačan je novim stazama između katova koje je stvorio arhitektonsko-dizajnerski studio Olgoj Chorchoj. Postavljeni su u prethodno neiskorišteni vertikalni prostor ispod krovnog prozora. Ovaj zamišljeni dizajnerski raj idealan je prostor za instalacije zvijezda u disciplini specifične za mjesto.

Moglo se pozabaviti i zbirkom repozitorija u kojoj je bilo mnogo neizloženih predmeta. Sve to riješeno je jedinstvenom podjelom prostora, osmišljenom kao niz vitrina od poda do stropa, koje se mogu promatrati s platforme. Time se podupire istraživačka aktivnost koja se odvijala u skladištima i spremištima.

Prizemlje je posvećeno pop art izložbama, događanjima, studentskim događanjima i manjim projektima. Velika dvorana vodi do pojedinačnih dijelova izložbe ART DESIGN FASHION. To se nastavlja na prvom katu, odakle je moguće gledati dolje u hodnik. Dva su mjesta povezana prostorno i tematski.

Respirium koji je dizajnirao David Karásek stvara gladak i zanimljiv prijelaz iz unutrašnjosti muzeja na terasu. Dobro osmišljena zona za opuštanje može se prema potrebi rasporediti u nekoliko konfiguracija. Respirium se može transformirati u kafić, prostoriju za događaje ili čak prostor za radionice.

Drugi kat muzeja sada privlači posjetitelje aktualnim izložbama vodećih čeških umjetnika. A ima se što vidjeti. Tu se ističu veliki projekti koji doprinose kredibilitetu muzeja.

Žive izložbe

Danas Muzej primijenjene umjetnosti nije samo statična memorijska institucija, već postaje utjecajan artefakt tržišnog mehanizma, a javni aspekt muzeja također dolazi u prvi plan zaštite zbirki. Sadašnji koncept zbirki temelji se na radu sa zbirkama umjetničkog oblikovanja koje njeguju estetske kriterije široke skupine posjetitelja.

Muzej pokazuje svoje povijesne korijene, umjetnost, kulturu i civilizaciju, a pritom je živi organizam koji, osim muzejske specijalizacije, jednaku važnost pridaje i popratnim programima uz koncerte, projekcije i konferencije koji se održavaju u atraktivnom prostoru. Unutar se nalazi i jedinstveni DESIGNLAB laboratorij u kojem zainteresirani mogu izraditi ili sašiti zakrpe, odjeću ili modne dodatke koristeći najnoviju tehnologiju. Muzej također ima Design shop Eve Eisler, gdje ljudi mogu kupiti djela poznatih umjetnika i tvrtki.

Moravska galerija je u suradnji s vodećim umjetnicima do najsitnijeg detalja oplemenila Muzej primijenjene umjetnosti. Svaki komad namještaja, rasvjete ili tapeta rade češki dizajneri i tvrtke i to od domaćih materijala.

ART DESIGN FASHION

Novi muzejski koncept i izložbeni postav pod nazivom ART DESIGN FASHION predstavljaju najzanimljivije radove iz područja dizajna, mode i umjetnosti u posljednjih trideset godina. Unutar obnovljenog muzeja nudi jedinstveno otvoreno spremište stakla, keramike i porculana. Razvoj i korištenje masovno proizvedenih predmeta, ali i umjetnikovo oblikovanje i korištenje tehničkog otkrića ili materijala, zanimljiv je način da se posjetiteljima ponudi mogućnost razumijevanja principa na kojima se temelji dizajn.

The Demon of Growth

Živopisna i razigrana intervencija Krištofa Kintere skreće pozornost na aktualni problem gomilanja. Svijet postupno guta nezaustavljiv rast. Zato “čudovište” od šarenih kuglica, pljoski i drugih okruglih oblika divlja holom muzeja i postupno raste do prvog kata.

Black & Light Depot

Otvoreno skladište stakla, keramike i porculana obećava intenzivno iskustvo posjetitelja. Njegovi autori su Maxim Velčovský i Radek Wohlmuth. Arhitektonski studio edit! također sudjelovao u realizaciji.

Repozitorij zauzima dvije prostorije muzeja. Pametan koncept prozirnih staklenih kutija omogućuje pregled kolekcije iz različitih kutova, kako u tajanstvenom Black Depotu tako i u blještavom Light Depotu. Projekt se temelji na bipolarnoj liniji crne i bijele, s keramikom koja predstavlja čvrstoću i transparentnost stakla.

Robot café

Ako vam se nakon obilaska zaželi kave, robot će vam je pripremiti, iznenadivši vas ne samo gracioznim pokretima, već i portretom posjetitelja u pjeni kave. Robot café dizajnirao je arhitekt Marek Štěpán. Inspirirao ga je kultni Kubrickov film Odiseja u svemiru.

Prostorna instalacija Cloud

Interaktivni objekt Cloud lebdi iznad terase Muzeja primijenjene umjetnosti. Još jedno djelo arhitekta Mareka Štěpána svijetli, mijenja boje, proizvodi zvukove i reagira na podražaje izvana. Oblak se poziva na djela nadrealista ili oblake slikara Josefa Šíme i pretvara terasu u ikoničko mjesto sastanaka i društvenih događanja.

Arhitektura/dizajn interijera:
Prolazi: Olgoj Chorchoj, www.olgojchorchoj.cz
Respirium: David Karásek
Black & Light Depot: Maxim Velčovský, Radek Wohlmuth,
edit!, www.editarchitects.com
Café Robot, The Cloud: Marek Jan Štěpán, www.atelier-stepan.cz
Design shop: Eva Eisler
Dizajn postava izložbi: Cave, Prostor Pro, 2000+ Design, 2000+ Fashion: Tomáš Svoboda
Umjetnine: The Demon of Growth: Krištof Kintera, www.kristofkintera.com
Fotografije: BoysPlayNice, www.boysplaynice.com