Alja Horvat je mlada ilustratorica i dizajnerica koja polako, ali sigurno gradi svoj put prema zvijezdama. I to ne govorimo samo zato što smo oduševljeni njenim radom, radnom etikom i pričom, već to potvrđuju i priznanja koja je Alja dobila – među ostalima i ona Forbesa koji ju je uvrstio na svoju listu uspješnih poduzetnika 30 under 30 Art & Culture 2020.

Alja je 2021. pokrenula i svoj modni brend “By Alja Horvat” čiji su komadi sve poželjniji u modnoj industriji. Spajajući vintage estetiku i razne printove, komadi koje mlada dizajnerica izbacuje definitivno se izdvajaju u masi. A njene zadivljujuće komade i kvalitetu nedavno je prepoznala i američka glumica Olivia Wilde koja je nosila “Planets of the Universe” haljinu iz Aljine kolekcije.

Sve ovo, samo nas je dodatno oduševilo Aljinim radom i htjeli smo još malo zagrepsti ispod površine i otkriti više o Aljinom putu u modnoj industriji, inspiraciji, ali i nekim budućim kreativnim pothvatima.

Kada si otkrila ljubav prema modi i dizajnu? Je li to, kao kod nekih, počelo već u djetinjstvu ili se dogodilo kasnije?

Od malih nogu kreativnost je bila sastavni dio mog života. Sve je počelo s mojom mamom koja je bila odgajateljica u vrtiću – imala je puno DIY časopisa kod kuće za svoj posao. Sjećam se da smo stvarali toliko nevjerojatnih stvari od njezinih časopisa. Većinu slobodnog vremena provodila sam crtajući, a završila sam na studiju grafičkog dizajna, jer sam oduvijek znala da želim raditi nešto kreativno kad odrastem. Razmišljala sam o studiju modnog dizajna, ali nisam znala šivati. Iako sam se nakratko bavila fotografijom, srce mi je uvijek ostalo uz slikanje i crtanje – prave strasti koje su me pratile od djetinjstva.

Prije otprilike dvije godine imala si intervju s našom Andrejom u kojem si izrazila želju da se fokusiraš na modnu kolekciju i izradu još više stilova i printeva. Kada sada gledamo tvoje kolekcije, upravo to vidimo (razni printevi) i to je tvoja prepoznatljiva estetika. Što bi rekla, kada je počela tvoja ljubav prema printevima? Kako si točno u njima pronašla vlastiti stil?

Tijekom mog studija na sveučilištu sat tipografije upoznao nas je s radom Williama Morrisa. Imao je tako osebujan stil stvaranja repeticija. Bila sam toliko zadivljena njegovim radom i kasnije sam naišla na radove Josefa Franka. Bio je austrijski dizajner i njegovi su dizajni bili razigrani i otkačeni, a on je bio velika inspiracija za mene. Također me privlači estetika 60-ih i 70-ih, a elemente i estetiku iz ta dva desetljeća pokušavam uklopiti i u svoj rad.

Koliko ti je važna dosljednost, primjerice u estetici, ali i općenito u tvom radu?

Kada je riječ o estetici, vjerujem u ovo: nakon što se nađete i znate što volite, dosljednost prirodno slijedi. Radi se o razumijevanju vaših pravih preferencija, ostajanju vjeran sebi i autentičnom prihvaćanju. A kada se trendovi promjene, naša osobna estetika može postati izvor stabilnosti.

Danas se od modnih marki očekuje da budu održive, inkluzivne, jedinstvene, inovativne i uspješne u svakom smislu te riječi. Kako se nosiš s tim pritiskom?

U By Alja Horvat vodimo veliku brigu o osiguravanju etičke proizvodne prakse. Dio naših odjevnih predmeta šije se u maloj obiteljskoj tvornici u Sloveniji, dok ostatak šiva talentirana samostalna krojačica iz mog rodnog Maribora. Značajan naglasak stavljamo na poštenu naknadu i tretman pojedinaca koji su odgovorni za šivanje naše odjeće. Kako bismo smanjili potencijalni otpad od neprodanih komada, radimo po narudžbi. To znači da se svaki komad posebno proizvodi prema narudžbama kupaca, čime se višak zaliha i nepotrebni otpad smanjuje na minimum. Usvajanjem ovog pristupa, ne samo da dajemo prioritet održivosti, već također osiguravamo da je svaki stvoreni odjevni predmet namjenski i prilagođen željama naših kupaca.

S kojom svrhom i mišlju kreiraš odjeću?

Moja misija je bila popuniti prazninu, jer smatram da nema dovoljno šarenih, otkačenih i veselih komada odjeće. Vjerujem da postoji potreba za šarenijom i veselijom odjećom koja donosi osjećaj užitka onima koji je nose. Kao umjetnica s dubokom strašću prema stvaranju grafika, svoju sam drugu ljubav pronašla u modi. Ali moja svrha je pomalo egoistična, jer ne kreiram odjeću samo za druge nego i za sebe. Ljepota personaliziranih printova leži u njihovoj sposobnosti da ispričaju priču i povežu se s korisnikom na dubljoj razini.

Koji ti je najdraži proizvod koji si do sada predstavila?

Apsolutno volim haljine s ovratnikom koje smo predstavili s našom kolekcijom AW23 prošlog mjeseca.

Tvoj rad je prepoznala i Olivia Wilde koja je nedavno nosila haljinu iz tvoje kolekcije. Koliko ti to znači i daje li ti dodatnu motivaciju da nastaviš ostvarivati svoje snove i napredovati?

Apsolutno – vidjeti svoj brend na bilo kome velika je stvar za mene, ali vidjeti ga na slavnoj osobi također znači više publiciteta. To također otvara vrata novim prilikama, većoj prodaji i mogućnosti stvaranja novih kolekcija.

Mlada si, no, već si postigla puno impresivnih stvari i dobila nagrade kao što je Forbes 30 ispod 30. Što bi navela kao svoj najveći uspjeh?

Ovo je tako teško pitanje jer još uvijek imam toliko “pinch me” trenutaka. Forbes 30U30 definitivno je super visoko na mojoj listi – neki drugi “pinch me” trenutci uključuju suradnju s Barcaffeom, Disneyem, FILA-om… I tako sam zahvalna što sam mogla pokrenuti vlastitu modnu kolekciju 2021., jer sam o tome oduvijek sanjala.

Za kraj, reci nam koji su ti planovi za budućnost? Sprema li se novo kreativno iznenađenje?

Trenutačno radim na našoj kolekciji SS24 i nadam se da ću nastaviti raditi u modi još sljedećih nekoliko godina. Također, radim na dizajnu ambalaže i ilustracijama za knjigu.

A dok željno iščekujemo nove Aljine projekte, mladu dizajnericu možete popratiti na njenom Instagram profilu, a njene sjajne kreacije možete pogledati i naručiti putem web shopa.