Možda smo do unazad nekoliko godina mogli vjerovati da je digitalizacija trend u nastanku, danas je situacija takva da je digitalno naša stvarnost i realnost. Tehnologija dominira na apsolutno svim područjima svakodnevnog postojanja te sa sobom donosi rapidne primjene u kontekstu rada, društva i kulture. Ova brza evolucija, potaknuta kapitalističkim težnjama za većim profitom, postavlja tehno-znanost u centar našeg svijeta. U tom kontekstu, umjetna inteligencija briše granice između čovjeka i stroja te donosi neke posve nove načine funkcioniranja koji prije svega utječu na našu – ljudsku prirodu.

Radite li u marketingu, medijima ili sličnim industrijama, onda ste vrlo dobro upoznati s pojmom influencera. Ukratko, influenceri su marketinški alat novog doba, najjednostavnije objašnjeno – ono što su nekada bili radio oglasi ili TV reklame. Međutim, influenceri su također i ljudi, koji svojim načinom života i sadržajem koji objavljuju na društvenim platformama, neovisno o temi, uvelike kreiraju javno mnijenje. Naravno, u vidu publike, naglasak je na nešto mlađoj populaciji iako ne mora biti pravilo jer statistike pokazuju različite dobre raspone.

Tako tek što smo se “upoznali” s influencerima, na scenu su prije nekoliko godina stupili virtualni influenceri. Na prvi pogled logično je zaključiti da se radi o klasičnim influencerima, ali ne – ovdje je riječ o digitalnim avatarima koji zapravo uopće ne postoje. Digitalno stvorene persone nadilaze sve ono što smo dosad mislili o influencerima, no suština njihove funkcije je ista. Virtualni influenceri imaju različita polja zanimacije, raznoliki su izgledom, imaju osobnost i stil te ono najbizarnije – nevjerojatan utjecaj na mlade.

 

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 

Objavu dijeli imma (@imma.gram)

Nedavno je više od 12.000 roditelja u online peticiji upućenoj izvršnom direktoru TikToka, Shou Zi Chewu, izrazilo svoje nezadovoljstvo i zabrinutost s činjenicom da AI influenceri promoviraju nerealne standarde ljepote i to u doslovnom smislu riječi. U peticiji je naglašeno da takav sadržaj pospješuje dismorfiju tijela kod djece i tinejdžera. Također, u peticiju su se uključile i brojne američke neprofitne organizacije, poput primjerice “ParentsTogether”, koja naglašava da eksplozivan rast tehnologije generativnog AI-a, mladima otežava razlikovanje između stvarnog i umjetnog sadržaja.

Od početka prošle godine, TikTok zahtijeva od kreatora da označe sav AI-generirani sadržaj, međutim niti taj disclaimer nije utjeha zabrinutim roditeljima. Shelby Knox iz “ParentsTogether”, istaknula je da to nije dovoljno te da u praksi velik broj videozapisa čak niti nema spomenutu oznaku te naglašava da djeca uglavnom ne znaju da industrijski izraz AI označava nešto što zapravo nije stvarno. Iz TikToka su se naravno, ogradili s dobnom granicom za korištenje te društvene mreže, ali i s činjenicom da TikTok zabranjuje i ukida sadržaj koji se na bilo koji način može povezati s promoviranjem poremećaja u prehrani ili bilo kakvim sličnim poremećajima.

No, roditelji su istaknuli jedan od mnogobrojnih primjera koji nije u skladu s odgovorom nadležnih na TikToku. Naime, AI influencerica imena Deanna Ritter, broji impresivnih 127.000 pratitelja i milijune pregleda na platformi. Videozapisi u kojima pozira u bikinijima i donjem rublju dolaze bez upozorbe da je riječ o AI generiranom sadržaju, ali se zato u komentarima može pronaći pregršt onih koji aludiraju na sjajan izgled influencerice. Ovo je samo jedan od primjera na TikToku, no ista stvar se može pronaći i na drugim platformama kao što su YouTube ili Instagram.

 

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 

Objavu dijeli Deanna Ritter (@deannaritter98)

Lil Miquele jedna je od najpoznatijih IG virtualnih influencerica na svijetu. Ona je urbana djevojka iz L.A-a, odlazi na sva poznata mjesta i ima velik krug prijatelja, dakako virtualnih. Postavlja trendove, ima čak i svoje pjesme, surađuje s vodećim svjetskim brendovima i snima kampanje. Surađivala je s Pradom, Calvinom Kleinom, a nisu joj strane niti suradnje s glumcima kao što je Millie Bobby Brown. Miquela u ovom trenutku ima 2.6 milijuna pratitelja. Čak je i Hrvatska prije nekoliko godina predstavila svoju prvu AI influencericu. Zvala se je Franka i profil je brojao oko 1000 pratitelja, no isti danas više nije dostupan. Međutim, Franka je tada imala suradnju s Ellom Dvornik i Anom Bacinger.

 

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 

Objavu dijeli Miquela (@lilmiquela)

AI influenceri, odnosno likovi stvoreni pomoću tehnologije umjetne inteligencije, sve više zauzimaju prostor na društvenim mrežama, nudeći sadržaj koji naizgled odražava stvarne ljudske aktivnosti i interese. Savršeno oblikovani i besprijekorno stilizirani, ovi virtualni entiteti dodatno kompliciraju već zamagljenu granicu između stvarnosti i konstruirane digitalne savršenosti. Zabrinutost roditelja je sasvim opravdana, ali razvoj tehnologije i novih formi nije moguće spriječiti, ma koliko to surovo zvučalo.

Adolescencija i rani odrasli život su razdoblja tijekom kojih se oblikuje i istražuje identitet, a vanjskih utjecaja je uvijek bilo. Nekad su to bile savršeno stilizirane glumice ili manekenke, zatim masovna upotreba Photoshopa i razno raznih filtera, dok danas imamo AI persone. Kako doskočiti nerealnim očekivanja i narativu koji nas potiče da preispitujemo svoj izgled, osobnosti, značaj i slično, i dalje ostaje “starinski” proces, a radi se o kritičkom razmišljanju. Prije svega valja osvijestiti da su AI influenceri savršen marketinški alat jer bespogovorno “rade što im se kaže”, tj. razumjeti da zapravo nije riječ o influencerima, već kreiranoj reklami bez prostora za pogrešku. Također, valja znati i da ono što kod stvarnih ljudi vidimo na društvenim mrežama, može (i uglavnom je), također scena najboljeg – kuta, obroka, putovanja…

Međutim, unatoč tome što intuitivno razumijemo da je većina sadržaja koji susrećemo na internetu režirana, u ljudskoj je naravi pokleknuti i poželjeti isto. U suštini, pravila društvenog ponašanja danas su toliko fluidna i otvorena za različita tumačenja da je stvaranje online fantazije, koja nudi osjećaj sigurnosti, pripadnosti i organiziranosti, postao jednostavniji korak ka sreći i zadovoljstvu od djelovanja u realnom životu. No, dok tehnologija umjetne inteligencije nastavlja napredovati, ključno je prepoznati i adresirati potencijalne štetne posljedice te ako ste roditelj, educirati djecu o tehnološkim segmentima koji na njih mogu štetno utjecati. Roditelji, obrazovni sustavi, mediji… zajednički snose odgovornost za kreiranje sigurnog i poticajnog okruženja u kojem mladi mogu rasti i razvijati se. AI iliti umjetna inteligencija, dio je naše svakodnevice, a s godinama će njezin utjecaj samo rasti, stoga se s istom treba naučiti živjeti – jer izbjeći ju nije moguće!

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Shudu (@shudu.gram)

Foto: Instagram