O konceptu KoHo pedagogije, važnosti motivacijskog okruženja i metodologiji koja potiče na kreativno razmišljanje razgovarala sam s osnovateljicom i voditeljicom KoHo pedagogije, Majom Jerčić
KoHo pedagogija jedna je od onih priča u kojoj su se ljubav prema znanju, učenju i znanosti, zahvaljujući razmišljanju izvan okvira, pretočili u korisnu i edukativnu platformu za sudionike obrazovnog sustava, ali i djecu. Iza ove inovativne ideje krije se velik broj radionica, edukativnih materijala i alata koji djecu potiče na STEM aktivnosti i razvija interes za znanost, a odraslima daje smjernice kako bi znali potaknuti i usmjeriti svoje učenike ili djecu na razvoj, približavajući im učenje kao zabavan proces. Činjenica je da budućnost obrazovanja leži upravo u ovakvom fleksibilnom osluškivanju potreba obrazovnog procesa i inovativnom pristupu novim obrascima učenja i usvajanja vještina, ključnih za osobni i profesionalni razvoj, koji će područje znanosti približiti svima nama.
“KoHo je naziv stvoren iz prvih slova sintagme know how. Polazište je bilo da se kroz edukativne aktivnosti i projekte prenosi know how, odnosno, znanja i alati. Cilj nam je poticati, oblikovati i motivirati obrazovanje. Obrazovanje kao izgradnja znanja, razvoj vještina i oblikovanje uvjerenja i stvaranje navika, da bi bilo stimulirano, traži i kvalitetnu metodiku, i inspirativnu atmosferu, i pobuđivanje motivacije. Polaznici edukacija često kao feedback navode da ih je edukacija inspirirala, što nam je jedna od najdražih povratnih informacija. Također, važan dio koncepta je i kreativnost. Igra ideja, osmišljavanje drugačijih metodičkih pristupa i obrazovnih koncepata, originalno kombiniranje sadržaja… sve je to zabavan i uzbudljiv proces, no koji dolazi s određenim rizikom jer ne znamo kako će biti prihvaćen. No, kreativan pristup je krucijalna silnica u stvaranju naših sadržaja”, opisuje nam Maja na početku razgovora sam koncept ovih zanimljivih edukativnih aktivnosti.
“Ne bih rekla da sam došla na ideju KoHo pedagogije, već da sam je gradila tijekom razdoblja potrage za modelom koji će mi omogućiti da samostalno radim ono što me veseli i ispunjava, a to je da stvaram kreativno i smisleno obrazovanje kroz spoj znanost i mašte. Mašta se doživljava kao igra, kao nešto dječje, no u kombinaciji s ozbiljnošću, sistematičnošću i argumentiranošću znanosti, može proizvesti jednu pitku formu relevantnog obrazovanja koje održava interes sudionika i stvara motivaciju”, rekla nam je Maja o ključnim stvarima koje su ju vodile do izgradnje ove korisne i kreativne platforme.
KoHo pedagogija za znatiželju od malih nogu
Na pitanje kako se edukacijama potiče kreativno razmišljanje i interes za znanost, i kojom se metodologijom služi, odgovara nam Maja:
“Kreativno razmišljanje i interes za znanost se potiče kroz više kanala, prvi i najvažniji je stimulativna okolina u kojoj se pojedinac osjeća sigurno i pozvano da bude to što jest. To pravo i poticaj na autentičnost je kralježnica kreativnosti i inventivnosti, iz posebnosti individue nastaju inovacije. Zatim su važni uzori – iz bliske okoline ili poznate ličnosti koje se djeci mogu predstaviti kroz slikovnce, knjige, crtiće, filmove… Zato su i nastali slikovnica o Nikoli Tesli i STEM MEMORY: izumi. U slikovnici je prikazana poveznica između dječaka Tesle i njegovih dječjih ideja i odraslog izumitelja Tesle koji mijenja svijet, a sve na temelju ideja nastalih tijekom maštanja jednog dječaka.”
“Djeca su zainteresirana za znanost kada im se ona približi i učini bliskom. ‘’Znanost na papiru’’ teže pobuđuje tu spoznajnu iskru i strast za stvaralaštvom. ‘’Opipljiva znanost’’ u kojoj djeca sudjeluju kroz aktivnosti, istraživačke centre, kroz kontakt s materijalima, itd. puno učinkovitije potiče interes. Tu je općenito vidljiv velik napredak, prije je komunikacija znanosti bila puno hladnija, sada su i udžbenici interaktivniji i vizualno bogati, puno je kvalitetnih slikovnica koje tematiziraju znanstvenike i znanost, materijali i igračke STEM karaktera se mogu svuda pronaći; i najvažnije, svijest o poticanju tih vještina od dječje dobi je veća”, istaknula mi je Maja.
STEMati od malih nogu
“Naravno, važni su i alati poticanja kreativnog razmišljanja i interesa za znanost, zato na edukacijama za obrazovne stručnjake i roditelje prolazimo aktivnosti i projekte koji se mogu provoditi s djecom. U edukaciji Didaktička moć Legića prezentiramo aktivnosti za poticanje kreativnosti upotrebom Legića, na STEMati od malih nogu STEM aktivnosti i projekte za rad s djecom, na Volimo znanost uzbudljive priče iz znanosti i vezane aktivnosti, na Nikola Tesla – ispred budućnosti kroz lik i djelo Nikole Tesle prolazimo sve dimenzije okruženja koje sustavno stimulira znanost i stvaralaštvo.” U sklopu edukacije ‘’Nikola Tesla – ispred budućnosti’’ sudionici dobivaju i istoimenu slikovnicu, upućuje nas Maja u detalje svojih aktivnosti, koju je moguće naručiti neovisno o sudjelovanju na edukaciji ovdje.
“Slikovnica o Nikoli Tesli prikazuje životni put jednog velikog izumitelja od dječačkih dana do odrasle dobi. U nju su dosta eksplicitno utkane poruke o važnosti mašte, hrabrosti (raditi i razmišljati na drugačiji način), rada, truda, upornosti, neodustajanja i učenja. Svi veliki izumitelji dijelili su određene karakteristike i pristup radu”, približila nam je Maja ovu zanimljivu slikovnicu posvećenu velikom hrvatskom izumitelju.
No osim slikovnice posvećene životu i djelu Nikole Tesle, u sklopu edukacije o STEM učenju u poudi su i Elementove STEM početnice, uz koje će si roditelji i djeca moći približiti i vizualizirati znanstveni svijet na uspješan i jednostavan način.
Uz slikovnice, tu je i stem memory, koji je osmislila Maja, i složila izumiteljske parove, a “ilustratorica Ida Domišljanović je sve divno nacrtala i uskoro smo imali spreman proizvod. Ideja je bila da djeca na zabavan način i kroz igru uče o izumima i izumiteljima i da ih ta saznanja motiviraju da istraže neki izum ili se zainteresiraju za nekog izumitelja”, govori mi ponosno i zadovoljno moja sugovornica.
Cijela priča ne bi bila toliko uspješna i poticajna da u njoj nema inspiriranih i zadovoljnih polaznika: “Polaznici edukacija su ‘’stalni’’ polaznici, sudjeluju na više edukacija. Do nas su došli pozitivni komentari, pogotovo za neke stalne edukacije po kojima smo već poznati – Dječji mozak i rani razvoj, Učiti se može naučiti, itd. Bili su oduševljeni i Razvojnom raketom – to je online edukativni program koji je organiziran tako da je svaki predavač vezan uz određeni planet i sve je u svemirskoj tematici. Kao što sam već spomenula, najviše veseli feedback kojim sudionici izražavaju da su inspirirani”, opisuje Maja polaznike na svojim edukacijama.
Ove zanimljive radionice u sklopu KoHo pedagogije provode se na lokaciji vaše ustanove ili online, a sve detalje o prijavama i ponudi možete saznati ovdje.
Foto: Anja Kukor