Ideja ‘raditi po svom’ na prvu može zvučati gotovo pa idealistički, međutim postoje pojedinci koji nam svakodnevno dokazuju da je to itekako moguće. Jedna od njih je i Tea Zavacki, poduzetnica i poslovna trenerica koja hrabro korača poslovnim svijetom i živi ono što educira – rad po svom

Po struci inženjerka, Tea Zavacki je nakon završenog studija na Fakultetu elektrotehnike i računarstva u Zagrebu, radila kao voditeljica projekata razvoja aplikacija za bankarski i ICT sektor. Iako će reći da je  FER i dalje veliki dio nje, ubrzo je prepoznala kako voli prenositi znanje te s drugima dijeliti sve naučeno iz svijeta poduzetništva i psihologije, stoga se prije pet godina odlučila na zaokret i samostalno zakoračila u poslovni svijet. Zato je danas njezin pristup edukaciji i poslovnom savjetovanju često ples između intuicije i strategije, pri čemu joj inženjersko iskustvo pomaže kreirati strategiju, plan i okvire, a unutar tih okvira onda stvaram prateći inspiraciju i kreativnost. “Kada sam prije nekoliko godina razmišljala o ulasku u poduzetništvo, činilo mi se kao da me na svakom uglu čeka neko novo upozorenje. ‘Nemoj ovo. Moraš ono. Ako ovo ne napraviš…’ Sigurna sam da su svi ti savjeti bili dobronamjerni, no većina njih mi nekako nije zvučala ispravno za mene. Srećom, među tim savjetima, našao se i jedan malo drugačiji i taj savjet obilježio je moje dosadašnje poduzetničko putovanje: ‘Znaš što Tea, u biznisu nikada ne postoji samo jedan ispravan put, zato – slušaj sebe.’ Slušajući sebe prešla sam u poduzetništvo, udomila psa, održala brojne poslovne treninge o temama koje volim, udala se, preselila se u Madrid, surađivala s brendovima koji me inspiriraju, vratila se u Zagreb, u potpunosti redizajnirala vlastiti poslovni model te u međuvremenu pomogla više od 260 poduzetnika i freelancera graditi posao koji VOLE, kao i – slušati sebe. I u svakom od tih primjera dobila sam barem jedan savjet “nemoj”. Danas i dalje volim čuti iskustva i savjete drugih jer su vrijedni. No ako se u bilo kojem trenutku upali moj unutarnji GPS i kaže ‘hm, zanimljiv savjet, ali to jednostavno nije za mene” – uvijek prvo slušam taj osjećaj. U poduzetništvu ne postoji samo jedan put do uspjeha i najbrži način da ostvarimo vlastiti je – da slušamo sebe.’

Danas ima platformu TeaTime.com.hr za kreativce i poduzetnike, koja na Instagramu okuplja više od 11 tisuća istomišljenika. Uz to, pokrenula je i vlastitu #radimposvom Akademiju, program kroz koji malim poduzetnicima i freelancerima pomaže izgraditi ne samo profitabilan posao, već i posao koji daje pozitivan doprinos unutar zajednice. Nudi i 1 na 1 konzulting u trajanju od 5 do 12 tjedana koji je namijenjen poduzetnicima “koji su spremni zasukati rukave i prijeći na sljedeću poslovnu i osobnu razinu uspjeha”. Bilo da se radi o radionicima produktivnosti, storytellinga, prezentacijskih vještina, design thinkinga… Teino znanje koje oplemenuje raznim primjerima, alatima i količinom energije koja je motivirala mnoge njezine polaznike, razlog je zašto smo je morali ugostiti u rubrici Business café. 

Započela bih razgovor s temom o periodu u kojem svi živimo – a to je ovo razdoblje pandemije, koje je gotovo preko noći promijenilo svakodnevicu čitavog svijeta. Kako je promijenilo tvoju svakodnevicu (u poslovnom smislu dakako) i koje promjene si zamijetila unutar svoje zajednice i u poslovnom svijetu općenito?

Globalna pandemija je na različite načine utjecala na različite industrije. Svim poduzetnicima koje su prošlogodišnje okolnosti izravno dotaknule, privatno ili poslovno, šaljem veliku dozu podrške. S druge strane, poduzetnici su otporni, inovativni i kreativni ljudi i većinu njih su izazovne okolnosti potaknule da pronađu nova rješenja, ponude svoje usluge i proizvode online, ili pak kreiraju nove. Među njima su i primjeri coacheva, psihoterapeuta, konzultanata, fitness trenera, fotografa, dizajnera, developera s kojima najčešće surađujem.

S druge strane, protekla godina nas je sve potaknula da preispitamo vlastite prioritete i značajan dio klijenata s kojima sam radila je upravo prošle godine odlučio dati šansu sebi i toj ideji koja već godinama čeka u ladici. Osobno sam također intenzivnije preispitivala što mi je važno, povukla neke proizvode i usluge koje me više nisu veselile, lansirala nove, češće i hrabrije govorila ‘ne’ te učinila svoj posao još usklađenijim s onim tko zaista jesam i što zapravo želim.

Koja je tvoja definicija ostvarivanja #radimposvom načina života?

Jedina definicija uspjeha koja je ikada rezonirala sa mnom glasi – life on your own terms, tj. život po tvojim pravilima. Tako je uostalom nastao i slogan brenda #radimposvom koji je oduvijek za mene imao tu buntovničku notu. Raditi i živjeti po svom je putovanje, a ono što pomaže na tom putovanju je bolje (u)poznavanje sebe i svojih želja, definiranje jasnih ciljeva i zatim svakodnevno poduzimanje malih i hrabrih koraka prema njima.

U jednom od intervjua spomenula si Mel Robbins i njeno “Pravilo 5 sekundi” kao svoju motivaciju – možeš li pojasniti o čemu je riječ?

Prije nekoliko godina u bespućima interneta otkrila sam Mel Robbins i njeno “pravilo 5 sekundi”. Pravilo kaže sljedeće: ako želiš napraviti nešto što inače ne radiš (kao što je na primjer ustati iz kreveta na prvi zvuk alarma), odbroji u sebi 5-4-3-2-1 i na jedan, prije nego što tvoj mozak uspije shvatiti što radiš – jednostavno ustani. Ova ideja je toliko jednostavna da sam je godinama ignorirala i iskreno, izbjegavala o njoj dijeliti online – sve dok nisam istražila i znanstvenu stranu cijele priče. Naime, znanstvenici su dokazali da brojanje unazad privremeno pauzira naše uobičajene interne monologe i ustaljene procese u mozgu i daje nam priliku da poduzmemo akciju prije nego što se uključe dobro nam poznati izgovori.

Tea Zavacki, promo fotografija

Usput da se nadovežem na prethodno pitanje (budući da i sama pratim rad Mel Robbins), kako ti se čini njena nova ‘filozofija’ brige o sebi – The High 5 Habit? I kad već spominjemo Mel, postoje li neki drugi autori i autorice koji te inspiriraju i/ili na neki način imaju utjecaj na tebe? Tu se možemo dotaknuti i preporuka knjiga.

Sad si ti meni dala zanimljivu informaciju za istraživanje, budući da mi je promaknula ta novost. Inače, ljude od kojih učim biram intuitivno i različiti autori odgovaraju mi u različitim životnim i poslovnim periodima. Tako mi u periodima u kojima više radim s klijentima ili na lansiranju novih programa odgovaraju autori i kreatori sadržaja poput Mel ili Jamesa Cleara čiju knjigu o navikama često preporučujem (Atomske navike). S druge pak strane, u periodima analize, kreiranja strategije i stvaranja sadržaja u kojima sam više okrenuta sebi, volim se okružiti inspirativnim i empatičnim knjigama Brene Brown (Braving the Wilderness), Elizabeth Gilbert (Big Magic) i Glennon Doyle (Untamed).

Tvoj rad i aktivnosti temelje se na komunikaciji s online zajednicom, i s obzirom na bogato iskustvo rada u digitalnom svijetu, što bi navela kao prednosti i mane upravo tog, online svijeta?

Na internet i društvene mreže gledam kao i na bilo koji drugi alat koji jednako možemo koristiti za negativan utjecaj, kao i za stvaranje vrijednosti. O manama online svijeta se puno priča i jedna od najočitijih je upravo količina vremena koje provodimo online uspoređujući se s drugima nakon čega se osjećamo samo lošije u vezi sebe samih. Zbog toga je važno da pričamo o svjesnom korištenju društvenih mreža, postavljanju granica i provođenju značajnijih perioda vremena offline.

S druge strane, internet je zaslužan za toliko uspješnih humanitarnih kampanja, osvještavanje o važnim društvenim pitanjima i često je primjer ljudske solidarnosti na velikoj skali. Također, nudi neograničen potencijal za osobni rast i zbilja je nevjerojatno da se danas jednako možemo okružiti idejama i sadržajem nekoga tko živi u New Yorku, Melbourneu, kao i u Zagrebu. Meni najdraži aspekt online svijeta je upravo to povezivanje sa “svojim ljudima” koje prije postojanja interneta vjerojatno ne bismo imali priliku upoznati.

Čini mi se da je danas jedan od čestih izazova za pojedinca koji stvara svoju online sliku tj. osobni brand, kako balansirati između privatnog i poslovnog. Po dosadašnjem iskustvu, što bi navela kao smjernice onima koji se nađu u tom “problemu”?

Jedna od prvih stvari koje sam kreirala prije lansiranja web stranice bio je popis tema o kojima NEĆU dijeliti online. Česta zabluda je da moramo dijeliti sve o sebi da bismo se povezali s drugima ili da bi naš brend rastao online, a zapravo niti offline ne dijelimo sve sa svima pa tako kolegi s posla nećemo nužno ispričati sve što bismo ispričali bliskoj prijateljici na kavi ili pak članu obitelji.

Ako znaš zašto kreiraš sadržaj i koju promjenu želiš ostvariti unutar svoje zajednice, najbolje pitanje za postaviti si glasi – doprinosi li ovaj sadržaj ostvarivanju te promjene? Naravno da volimo čuti nečiju osobnu priču ili anegdotu iz poslovnog života jer priče nam pomažu da se poistovjetimo i gradimo povjerenje. No svaki poduzetnik za sebe odlučuje koje dijelove svoje priče želi ispričati i koji dijelovi te priče su nužni da bi prenijeli željenu poruku ili vrijednost. U svakom trenutku, ti si CEO svog biznisa i u sklopu svog brenda možeš dijeliti točno onoliko koliko ti želiš.

Koji su ti bili najznačajniji izazovi do sada?

Iako se najnedavniji izazovi obično čine i najznačanijima, svaka faza razvoja poslovanja bila je izazovna na svoj način. Prva godina poslovanja došla je uz puno straha i preispitivanja po pitanju održivosti (“što ako nitko ne treba moje usluge ili proizvode”). Nakon prvih uspjeha uslijedile su zatim faze sporog rasta i uspoređivanja s drugima (“nisam li do sada već trebala biti negdje”). Njih su pak zamijenili izazovi brzog rasta poslovanja i neke teške odluke u vezi klijenata, usluga i projekata na kojima zaista želim raditi (“ako kažem ‘ne’ hoće li mi se itko ikada više javiti”).

Sa svakom novom fazom razvoja, najprije sam morala osobno rasti da bi se taj rast onda odrazio i na poslovne rezultate. Često kažem da je poduzetništvo brzi tečaj intenzivnog rada na sebi i kada danas pogledam unazad, preporučila bih ga svakome (čak i na ograničeni vremenski period).

A kad smo već kod toga, koji su ti izazovi trenutno?

Moj posao danas, da bi nastavio rasti, zahtijeva širenje tima i to je sljedeći izazov kojem se iskreno veselim. Širenje tima zahtijevat će preispitivanje poslovnog modela, odabir pravih ljudi, delegiranje i izgradnju povjerenja i uopće ne sumnjam da će me natjerati da pomaknem neke ključne osobne granice.

Budući da imaš svoj tjedni newsletter, kroz koji dijeliš svoja znanja – postoji li newsletter nekog od svjetskih / domaćih imena kojem se i sama raduješ u svom inboxu?

Newsletter je jedan od meni najdražih oblika komunikacije i platforma na kojoj gradim najbliskiji odnos sa svojom zajednicom. U newsletteru svake srijede dijelim ideje i primjenjive alate za izgradnju posla i života po svom (koje ne dijelim nigdje drugdje) i to je sadržaj u čijem kreiranju zbilja uživam. Jednako tako volim čitati newslettere, a neki od meni najdražih su oni od Marie Forleo, Jamesa Cleara i Matta D’Avelle.

U svojoj komunikaciji i kroz svoje programe, ti si ta koja daje vjetar u leđa drugima. Tko ili što je tvoj vjetar u leđa? Što te motivira, gdje pronalaziš inspiraciju te kako održavaš balans?

Iako volim ljude i uživam u povezivanju s drugima, svoje baterije punim nasamo. Da bih u interakciji s drugima imala nešto za dati, preduvjet je da drugi dio vremena provodim u čitanju, pisanju, promišljanju, edukaciji, šetnjama sa Zoe (mala šnaucerica), dugim kavama s D. (nekad dečko, danas muž). Taj balans nikada nije savršen, no pokušavam ga održati kroz redovito postavljanje jednog pitanja sebi – Tea, što ti je sada u ovom trenutku potrebno? Ponekad je to čaša vode, ponekad raniji odlazak na spavanje, a ponekad dva mjeseca provedena offline. Što god bio odgovor na to pitanje, pokušam ga što prije staviti u kalendar.

S druge pak strane, ono što me motivira, pokreće i zbog čega ujutro iskačem iz kreveta je znatiželja kakva osoba mogu postati te kako kroz rad na sebi i razvoj vlastitih vještina mogu učiniti pozitivnu promjenu u životima ljudi oko sebe.

Privela bih razgovor kraju pitanjem o savjetu. Mnogi pojedinci traže načine kako se ohrabriti i započeti prvi korak k ostvarivanju svojih potencijala i vizija – koji bi bio tvoj savjet kako se pokrenuti s točke stajanja?

Ako trenutno osjećaš nemir (čak i ako tvoj posao i život na papiru izgledaju savršeno), vjerojatno ga osjećaš s razlogom. Ako imaš želju ili ideju koju želiš ostvariti – vjerojatno je imaš s razlogom. Svaka ideja koju imaš, svaki talent koji si dobila, samo čeka na trenutak u kojem ćeš reći – zašto ne ja? Poslovni svijet i poduzetništvo danas su kreativniji, izazovniji i dostupniji nego ikada do sada i ti imaš apsolutno sve što je potrebno da kreiraš svoju definiciju uspjeha. Sve što trebaš napraviti je odbrojati u sebi 5-4-3-2-1 i poduzeti prvi mali korak. A zatim nastavi poduzimati male korake sve dok se odjednom ne nađeš točno tamo gdje si oduvijek željela biti.

Fotografije: @blacksheepcinema