Hrvatski produkt dizajn već je godinama afirmiran na međunarodnom tržištu zahvaljujući svojoj inovativnosti, atraktivnosti i kvaliteti, o čemu svjedoče brojne nagrade domaćih brendova namještaja. Među njima se ističe mladi i uspješni brend Milla&Milli iz Vrbovca, koji je na recentnoj dodjeli German Brand Award za 2021. godinu prepoznat kao najbolji novi brend (newcomer) te ujedno dobio zlato u kategoriji Interior&Living.
Budući da je njihov namještaj i nas osvojio svojim predivnim dizajnom, razgovarali smo s vlasnicima brenda, Ksenijom i Ivićem Pašalićem kako bismo saznali koja filozofija se krije iza sofisticirane estetike brenda Milla&Milli.
Budući da ste još relativno mladi brend osnovan 2018. godine u sklopu drvne industrije Mundus Viridis, jeste li očekivali takav uspjeh nakon samo tri godine?
Svaka nagrada koju smo dosad dobili bila je za nas velika pohvala, potvrda da smo na dobrom putu. Ipak, ova nagrada ima posebnu težinu jer se radi o cjelokupnom brendu, ne samo o dizajnu namještaja. Ta nagrada je znak da smo dobro postavili baš sve segmente brenda, od samog dizajna namještaja, preko vizualnih komunikacija, do ostalih projekata koji su sada u procesu realizacije. Primjerice, projekt park-šume u blizini tvornice. Sve to daje nam motivaciju da i dalje zadržimo visoki nivo u svemu što radimo. Što se tiče očekivanja, vjerojatno bi bilo najtočnije reći da nismo očekivali takav uspjeh, ali smo mu se nadali. Od samog početka postavili smo letvicu visoko, s ciljem da pomičemo granice kako u dizajnu, tako i u proizvodnji. Pokazali smo da se može stvoriti hrvatski namještaj od hrvatskog drva te prodavati pod vlastitim brendom. Važna nam je i suradnja s domaćim tvrtkama, pri čemu osobito ističem suradnju s Panonskim drvnim centrom kompetencija u Virovitici. Vjerujem da je strast koju su unijeli doslovno svi članovi tima vidljiva u svakom segmentu brenda, i da su to prepoznali i članovi žirija iz German Design Councila.
Vaša branding strategija bazira se na pozicioniranju brenda kao “earth-loving designer furniture”, iza kojeg stoji cijeli tim kreativaca. Koja filozofija se nalazi u pozadini ovog koncepta baziranog na održivosti?
Živimo u vremenu obilježenom klimatskim promjenama, i naši osobni svjetonazori idu u smjeru očuvanja okoliša. Bitno nam je da naši klijenti (kupci) znaju da koristimo samo prirodne materijale, a da se od ostatka drva proizvode peleti za ogrjev – ništa se ne baca. Isto tako, bitno nam je da znaju da za svaki komad namještaja koji kupe, mi zasadimo jedno drvo u park-šumi u blizini tvornice. Promišljamo također kako koncipirati ambalažu u potpunosti od prirodnih materijala. To je jako bitno jer, iako uzimamo od prirode, mi se trudimo prirodi i vratiti desetostruko. Održivost je samo mali dio filozofije našeg brenda. Iza te filozofije stoji art direktorica brenda Maša Vukmanović, ali i ostali članovi tima – Jelena Lukač Kirš, Jakov Šrajer, Kitica Kekić i Vlado Perić. Sve to zajedno ne bi imalo toliku snagu da takav stav nemaju apsolutno svi članovi tima.
U estetskom smislu, u Vašem dizajnu manifestiraju se oblici iz prirode u kombinaciji s preciznom geometrijom što rezultira simplicističkim, ali sofisticiranim dizajnom s naglaskom na teksturu materijala – drva, čelika i mramora. Koliko je zahtjevan i izazovan proces razvoja novog proizvoda, kada mu pristupate sa svrhom kreiranja “bezvremenog umjetničkog djela”?
U svemu što radimo, trudimo se pomaknuti granice. Taj način razmišljanja nam je prirodan. Razvoj svakog proizvoda je dug i zahtjevan proces, a ovdje je razlika u tome što možda možemo otići još malo dalje u pogledu zahtjevnosti. Odnosno – na zahtjevnost izvedbe se u Milla&Milli proizvodima ne gleda kao na problem. Bitna nam je visoka razina koncepta, koja onda treba biti praćena i visokom razinom izvedbe. Svaka od serija namještaja ima neku svoju priču, neki svoj koncept, i to je ona dodana vrijednost koja ne mora nužno biti vidljiva na prvu. Jednako kao što nam je bitna konceptualnost, bitno nam je i da naš dizajn ne bude stvar mode. Drugim riječima, ne vodimo se za trendovima nego nastojimo naše koncepte vizualno smjestiti u estetiku visoke razine. Rezultat onda najčešće funkcionira i izvan trenutka u kojem je nastalo.
Sam proces razvoja, od idejnog rješenja do prototipa i onda finalnog proizvoda traje i do nekoliko godina, ovisno o kompleksnosti proizvoda. Primjerice, trebat će više vremena za jednu stolicu nego za stol. Ali s obzirom da si zadajemo teške zadatke i kratke rokove, kod nas taj proces zna biti i nešto kraći nego što je uobičajeno.
S obzirom na inspiraciju iz prirode i korištenje prirodnih materijala, ponajprije drva – može li se reći da je Vaš produkt dizajn baziran na principima biofilnog dizajna? Na tom tragu, koji su za Vas glavni postulati dobrog produkt dizajna i koje bi vrijednosti on trebao komunicirati?
Neke vrijednosti iz principa biofilnog dizajna koristimo i mi – upravo kako ste rekli, najviše kroz upotrebu prirodnih materijala. Ipak, s obzirom da se biofilni dizajn više odnosi na dizajn interijera, mi našu vezu s prirodom gradimo na druge načine, od kojih smo neke maloprije spomenuli – projekt park-šume, razvoj ambalaže od prirodnih materijala, korištenje svakog i najmanjeg opiljka za proizvodnju peleta, etičko korištenje resursa… Jedan od velikih izazova brand menadžmenta općenito jest naći način kako da brend dizajnerskog namještaja pomogne u jednom općem zaokretu svijesti na globalnoj razini, zaokreta prema održivom lifestyleu općenito. Tu onda dolazi i pitanje etičkog korištenja drva, limitiranje proizvodnje općenito do održive razine, i u konačnici do potpune eliminacije ugljičnog otiska.
Pitanje što je dobar dizajn je vječno pitanje – a za nas je dobar dizajn najprije onaj koji pomiče granice, estetske, konceptualne ili izvedbene, a može i svo troje. Međutim, feedback od kupaca, odnosno krajnjih korisnika je isto vrlo bitan pokazatelj kvalitete dizajna. Kad nas klijenti, odnosno kupci, nazovu presretni što im je stigao njihov željeni komad. To nas veseli gotovo jednako kao i nagrada koju dodjeljuje struka. Ali da se vratimo karakteristikama dizajna naših proizvoda. Primjerice, Waves ormar za piće je pomalo meditativan. Razni ljudi imaju različite asocijacije kad ga vide prvi put, i to je ono što je kod tog konkretnog komada namještaja njegova specifičnost. On poziva na stalno gledanje, privlači pogled hipnotički. Bloom je s druge strane – mekan, lirski. Offset je pak duboko geometričan sa svojim meandrima. Mogućnost različitih interpretacija jedna je od bitnih značajki našeg namještaja.
Nagrađivani Waves ormar za piće, pri čemu se posebno izdvaja nagrada Red Dot Product Design Award 2019, neodoljivo podsjeća na profinjeni stil Art decoa. Koji su dizajneri i arhitekti najviše utjecali na estetiku Vašeg brenda?
Općenito pratimo dizajn, umjetnost i arhitekturu. Dobar dizajn, arhitektura ili bilo koje vizualno umjetničko djelo koje u sebi nosi dobru ideju i pomak od konvencionalnog za nas može biti inspirativno. Baš kao i priroda. Nekad nas inspirira makro fotografija staničnog tkiva kore drveta, a nekad šuma kao takva.
Koje komade namještaja iz Vaših kolekcija biste posebno izdvojili?
Svakako je tu Waves bar cabinet, kao prvi miljenik publike i struke. Kao što smo maloprije rekli, on izaziva da ga se gleda, a po mogućnosti i dotakne. Rijetko tko prođe pored njega bez reakcije. Ali isto tako, morali bismo izdvojiti čitavu Bloom kolekciju – pogotovo Bloom komodu koja je dobila Archiproducts design award 2020.
A sve kolekcije njihovih proizvoda možete pogledati na web stranici Milla&Milli.