Kad je riječ o održivosti mode, odnosno o integriranju ekoloških, društvenih i ekonomskih aspekata, u Hrvatskoj smo tek na začetku, no ovih nekoliko brendova služe kao svijetli primjeri mode stvarane s odgovornošću i poštovanjem prema planetu i ljudima
Prije nekoliko mjeseci sve je šokirala informacija da su znanstvenici pronašli mikroplastiku u posteljici trudnica. Prvo ovakvo otkriće još uvijek nije dalo točne informacije o tome štete li kemijski spojevi u ovim česticama fetusu, no jedno je sigurno – kad je riječ o stupnju onečišćenosti našeg planeta, a time i ugroženosti svih njezinih bića, “u vodi smo do grla”. Pitate li se kakve veze mikroplastika ima s modom, moramo reći da sintetička vlakna poput poliestera i najlona čine 60 posto ukupnog materijala od kojeg se izrađuje naša odjeća, a studije poput one objavljene u časopisu “Nature” kažu kako mikroplastika odlazi u naše oceane svakim pranjem rublja, pa čak i samim nošenjem odjeće. Dodamo li tome podatak sa stranice Global Fashion Agenda da se svake sekunde na odlagalištu smeća istovaruje kamion pun odjeće, odnosno da se svake godine proizvodi otprilike 92 milijuna tona tekstilnog otpada te da se procjenjuje kako će do 2030. ta brojka narasti na 134 milijuna tona, lako je shvatiti opseg problema koji stvara modna industrija vođena hiperkonzumerizmom. Međuvladin panel o klimatskim promjenama (IPCC) izračunao je da modna industrija proizvodi 10 posto globalnih emisija ugljičnog dioksida svake godine, a procjenjuje se da koristi oko 1,5 trilijuna litara vode godišnje, što je čini drugim najvećim onečišćivačem na planetu. Kad se ovim podacima doda i narušavanje temeljnih ljudskih te radničkih prava u tekstilnim tvornicama zemalja Trećeg svijeta,i, toksične kemikalije koje se koriste u proizvodnji truju ekosustave i ljude, kao i niz sustavnih neetičkih radnji u procesu proizvodnje i lanaca dobavljača, jasno je da se temeljite promjene u modnoj industriji više ne mogu odgađati.
Sporu modu i “odgovorni” dizajn zagovara naša cijenjena modna dizajnerica za koju se često govori da je neopterećena tempom industrije. Marija radi manje kolekcije u vlastitom tempu, pažnju usmjerava na visoku kvalitetu krojeva i materijala, recikliranje te prirodne metode bojenja tkanina i, općenito, prirodna vlakna.
Ova nas je modna dizajnerica i kostimografkinja oduševila svojom posljednjom kolekcijom torba izrađenih od plastičnih vrećica po načelima minimal waste filozofije. Potonja znači da se tijekom proizvodnje ne stvara dodatni otpad, pa su tako i privjesci na torbama izrađeni od ostataka materijala, dok kolekciju prati upcycle vintage odjeća.
Staša Randall stoji iza modnog brenda koji već godinama predstavlja osviještenu modu, i to kroz prirodne materijale, recikliranje materijala te manje količine proizvedenih komada. Dizajn ove domaće dizajnerice s bazom u Londonu najbolje opisuje – minimalizam.
Teško je samo i pobrojati sve napore u smjeru održivosti modnog brenda Mirne Mihoković, no oni najvažniji su svakako fokusiranost na lokalno proizvedene tkanine pomoću najnovijih ekoloških metoda, pakiranja u potpunosti lišena plastike te odvajanje dijela zarade u humanitarne svrhe. Uz to, Candybalism dizajn je bezvremenski i udoban, što znači da je nosiv godinama.
Dizajnerica Klara Ivanović obožava dizajn tekstila, što je do izražaja došlo i s njezinom kolekcijom odjeće za brend Fosca. Ono što Klara zagovara jesu kvaliteta, transparentnost, ekološki proizvedeni i reciklirani materijali, a svi se bezvremenski komadi proizvode u Hrvatskoj.
Premda živi i radi u Londonu, ne možemo ne spomenuti Vjeru Furman i njezin brend Vjera V, u čijem opisu stoji “etički luksuz”. Potonje, kako objašnjava dizajnerica, označava materijale proizvedene prema najvišim ekološkim standardima, ali i slow fashion koncept koji prkosi brzoj modi i konzumerizmu. Nesumnjivo, u Vjerinim se posebnim komadima, koji su često i ručno vezeni, uživa godinama.
Nešto noviji na domaćoj sceni, brend Sunčane Jozić Lučić utjelovljenje je low-waste i slow fashion načela. Drugim riječima, kolekcije se rade u malim serijama i po narudžbi, a odjevni komadi se, zahvaljujući krojevima, mogu nositi u više veličina. Od materijala prevladavaju najfinije pamučne i vunene tkanine te ekokoža.
Novi brend iza kojeg stoje dvije sestre odlučan je u kreiranju organskih, održivih odjevnih komada koji traju dugo. U stvaranju odjeće koriste organske materijale s GOTS certifikatom koji podrazumijeva da proizvod mora sadržavati najmanje 95 posto organskog materijala i ne biti tretiran toksičnim supstancijama. Također, ovaj je modni duo fokusiran na lokalno zanatstvo te se trude ne stvarati dodatni otpad tijekom proizvodnje.
Predstavnik spore mode i lokalnog zanatstva, ovaj brend odjevnih predmeta koristi prirodne materijale, njeguje odgovoran pristup proizvodnji, a tekstili koji se koriste ručno su tkani.
Sada već dobro poznati hrvatski brend nakita izdvaja se svojim jednostavnim, no efektnim dizajnom i korištenjem prirodnih i razgradivih materijala. Jedan je to od slow fashion brendova koji djelima pokazuje ono što tvrdi – da modna etika ne isključuje estetiku, dapače.
Brend simpatičnih personaliziranih torba od sto posto indijskog organskog platna želi pridonijeti ekološkoj održivosti, a spojem cekera i platnene torbe nema kome nije privukao pažnju!
Ovo je domaći brend koji već 15 godina slijedi okvire spore mode, održive proizvodnje i društvene odgovornosti. Izrađeni od prirodnih materijala, komadi ovog brenda uspješno prolaze na testu bezvremenosti, a potpuno su transparentni i kad je riječ o tome tko ih je izradio.
View this post on Instagram
Ana Jurjević i Karla Ljubičić nedavno su pokrenule brend fokusiran na odgovornu proizvodnju u smislu malih kolekcija. Naglasak, uz klasične krojeve s modernim pomakom, stavljaju na prirodne materijale.
Jasna filozofija brenda Monike Zubović podrazumijeva održivo poslovanje u vidu isključivo prirodnih materijala, odgovornosti u cijelom lancu proizvodnje i nabave, a ne zaboravljaju ni na etičnost i odgovornost prema radnicima.
Riječ je o sada već dobro poznatom brendu tenisica koje ne štete okolišu ni ljudima te su načinjene od 97 posto prirodnih materijala poput konoplje, kukuruza, jute i eukaliptusa. Iza brenda stoje braća Boljar, koji pokazuju kako su vrlo ambiciozne i napredne metode održivosti moguće i na domaćem tlu.
Ručno rađeni i održivi proizvodi koji prkose brzoj modi i promoviraju odgovoran i svjestan način života. Torbe ovog dizajnerskog studija iz Zagreba unikatne su i načinjene s velikom pažnjom.
Naslovna fotografija: Vjera V