Green&More. Domaći brend koji nas već više od desetljeća godina časti svojim sjajnim, finim i zdravim proizvodima, a domaće tržište održivim načinom poslovanja koje ih stavlja za hrvatske okvire u pionire istog. U sklopu našeg mjeseca posvećenog održivosti, nismo mogli propustiti priliku razgovarati s fantastičnim ljudima iza ovog brenda, a glavna sugovornica bila nam je suosnivačica Ivana Stavljenić
Green&More tim oduvijek njeguje osobnu ekologiju i cjelovitost življenja, pa se tako prirodno i dogodio spoj osobnih strasti s poslovnom idejom. “Ključni trenutak bio je susret s biljkom mladom zelenom pšenicom, iz koje je i nastao naš prvi proizvod”, kaže nam Ivana, dodavši da popularnost te pšenice seže daleko u prošlost, te da koliko je snažna govori i činjenica da je osnivačica Hipokratovih zdravstvenih instituta i pionirka naturopatije, dr. Ann Wigmore, velik dio svog rada posvetila upravo ovoj zelenoj supernamirnici kao djelotvornoj u mnoge svrhe, što je potkrijepljeno i znanstvenim istraživanjima. “Povezali smo ta saznanja s posjedovanjem obiteljske zemlje u Gorskoj Hrvatskoj te pokrenuli njezin uzgoj i preradu u ekološki dodatak prehrani. Od tog prvog koraka do današnje pozicije kao ekološkog proizvođača specijalizirane hrane i dodataka prehrani, prošlo je 14 godina.” Definitivno vrijeme za jednu malu retrospekciju. Bilo da se vidite u poziciji novog igrača na tržištu eko proizvoda ili samo osviještenog potrošača, u Ivaninim odgovorima pronaći ćete mnogo važnih i zanimljivih informacija.
Koliko vas je bilo na počecima, a koliko vas je sad u Green&More?
U početku nas je bilo dvoje uz povremene potrebe za sezonskim radnicima. Tim se godinama širio, pa nas je tako danas šestero. Svi imamo sličnu filozofiju življenja – u skladu s prirodom uz brigu za zdravlje – što se kroz poslovanje pretače u naše proizvode, a sve u cilju misije ekološkog i obnovljivog poslovanja. Kod nas vlada opušteno i dobro raspoloženje i ozračje, rekli bismo funky business (smijeh). Iako smo podijeljeni po zaduženjima i kompetencijama, ravnopravno uvažavamo međusobna razmišljanja, vrednujemo dobre ideje, ali i konstruktivne kritike. Svi imamo isti cilj – kvaliteta bez kompromisa kad su u pitanju Green&More proizvodi, te dobro radno ozračje kad je u pitanju kolektiv.
Možete nam ukratko reći što vam je u asortimanu? Kako izgleda brainstormanje za, primjerice, jedan proizvod? Što vam je glavna vizija u kreiranju?
U asortimanu imamo liniju ekoloških dodataka prehrani od mlade zelene pšenice Liquid Sun i najnoviji floriMED te liniju Green&More RAW u kojoj su krem medovi, snack barovi, kolačići. Trenutni asortiman broji 15 proizvoda s kojima smo kroz fizičke i online trgovine prisutni u Hrvatskoj, Makedoniji, Njemačkoj, Japanu i Norveškoj. Prošlu godinu posvetili smo kreiranju, pa smo tako razvijali nove proizvode koje planiramo uskoro i plasirati. Ne nedostaje nam ideja i motivacija (smijeh). Ned Stavljenić, suosnivač branda, kreator je receptura, ali i kreativac koji je u konačnici i „odjenuo“ proizvode u skladu s cijelom ideologijom branda. Kao višestrani kreativac, grafički dizajner i inženjer zvuka s dugogodišnjim iskustvom kao chef s karijerom u Londonu, uglazbio je sve svoje kompetencije u Green&More proizvode. Vječiti istraživač i ljubitelj te poznavatelj hrane, razvija recepture finalnih proizvoda umrežavajući tradiciju i moderna znanja od ekoloških i cjelovitih namirnica.
Za cjelovitiji nutritivni balans kroz bolju bioiskoristivost proizvoda, savjetujemo se sa suradnicima nutricionistima, a zadnje “DA” proizvodu daje cijeli Green&More tim, prijatelji, suradnici i članovi obitelji. Važna su nam mišljenja krajnjih konzumenata, različitih ciljnih skupina, a da pri tome beskompromisno zadržavamo zadane kriterije, da su proizvodi nutritivno i okusno dobro, izbalansirani, da su organski, bez glutena. Sve osim medova pogodno je i za vegane, što je, kao i halal oznaka vrijednosti, potvrđeno internacionalnim certifikatima. Svakoj proizvodnoj fazi pristupamo pomno, poštujemo obradu namirnica primjenjujući načela prirodne obrade i prerade po metodologiji obrade sirove hrane, na temperaturi do 40 °C kako bi sastojci i finalni proizvodi bili cjeloviti, uz održanu prirodnu nutritivnu vrijednost sirovina. Hranu treba pripremati i u dobroj energiji, s pažnjom, što vjerujemo da se u svakom zalogaju Green&More proizvoda osjeti. Za potpuni doživljaj, našu predanost dočarava i razigrana ambalaža s pričom. Hrana je važna stavka u našim životima, ona određuje naše zdravlje, dobar osjećaj, a s osobnim odabirom prema cjelovitoj i ekološkoj prehrani utječemo i na okoliš.
Od samih početaka imali ste titulu eko proizvođača. Što je sve bilo potrebno za to? Mislite li da se danas eko certifikati dobivaju teže ili lakše?
Ekološki uzgoj i proizvodnja za nas je uvijek bila jedina opcija. Vjerujemo da briga o planetu Zemlji, društvu i svakom pojedincu polazi od nas samih, pa tako kroz ekološku opredijeljenost doprinosimo zdravim biološkim temeljima. U ekološkoj poljoprivredi su u potpunosti isključeni pesticidi, herbicidi, mineralna gnojiva i GMO. Obrađuju se ekološki čiste površine, a uzgoj i proizvodnja podliježu složenim provjerama nadležnih institucija, nadzorne ekološke stanice, kao i nas samih.
Potrebno je pridržavati se kriterija ekološkog uzgoja koje nije ništa drugo doli harmoničan odnos čovjeka i prirode. Prateći taj ritam, nema poteškoća.
Mislim da je danas, u odnosu na prije, u istoj mjeri i jednostavno i teško dobiti eko certifikat, ovisno kako na to gledate. Nama je jednostavno jer za nas ne postoji niti jedna druga mogućnost, a kod ovog certifikata ne postoji nešto između – ili poštuješ načela ekologije ili ne.
Što vas sve klasificira kao “samoodržive”?
Ekološki uzgoj kao naš sustav poslovanja jedan je od bitnijih načela za održiv ekosustav, odnosno generira svojevrsnu samoodrživost. Ako želimo nastaviti svoj prirodni razvoj na ovom planetu i očuvati sve naše značajke, neophodno je poštivati ekosustav, posvetiti se njegovoj obnovi i u konačnici u toj sinergiji biti i samoodrživi. U ekološkoj poljoprivredi, koriste se postojeće prednosti tla temeljeći se na njegovoj prirodnoj sposobnosti regeneracije, potpomognutoj prirodnim uzgojnim metodama, čime se dugoročno poboljšava kvaliteta tla i doprinosi povećanju biološke raznolikosti. Sve to vodi do održivog agroekosustava koji se temelji na prirodnim sposobnostima flore i faune prema samoregeneraciji uz obnovljivost i „zero-waste“ s težnjom da se sve upotrijebi i iskoristi. Tako primjerice dohranjujemo zemlju s listom mlade pšenice koja ne završi u finalnom proizvodu, proizvodi s istekom roka idu u kompost, a uz polje se sakuplja i kišnica koju upotrebljavamo u slučaju suše i potrebe za zalijevanjem tla.
Kako nabavljate sirovine? Jesu li vam prošla i ova godina otežale rad?
Mladu zelenu pšenicu sami uzgajamo. Od netretiranog autohtonog sjemena, odnosno od zrna do finalnog proizvoda brinemo sami. Ostale sirovine nabavljamo od naših partnerskih uzgajivača i dobavljača koji moraju poštivati regulative određene certifikatima vrijednosti. Na početku nam je to bio izazov jer to znači da naši partneri trebaju poštivati iste vrijednosti koje mi imamo certificirane: uz ekološki, to su da su veganski, bez glutena te da se pridržavaju halal i kosher sustava vrijednosti. Prošla godina je uslijed pandemije Covid-19 bila je specifična. Nismo imali toliko izazova kod dopremanja sirovina, koliko kod distribucije naših proizvoda u Japan ili Norvešku. Uobičajeni rok isporuke se znao i utrostručiti, a čekalo se i dosta na prikupe s obzirom na to da je bio smanjeni tranzit kroz lockdown. No, najveći izazov već par godina unatrag je s našim ugovornim pčelarima. Uslijed klimatskih promjena dogodio i pad prinosa meda. To nam je malo ograničavajuće s obzirom na nerazmjer ponude i potražnje, pa s ovom linijom proizvoda ne forsiramo distribuciju.
S obzirom na to da ste “insider” eko/održive scene, vidite li razliku u osviještenosti ljudi unatrag par godina ili se samo više piše o tome, a manje su promjene u praksi?
Iako se još uvijek radi o manjini, sve je više ljudi koji su usmjereni na osobnu, ali i poslovnu ekologiju. Mislim da su ljudi postali sve svjesniji da se suočavamo s biološkom krizom te da osobni utjecaj i odluke svakog od nas djeluje na globalne promjene. Stoga je i osvještavanje u porastu. Vjerujem da je pridavanje toj temi na važnosti i više govora o njoj, dodatni pokretač prema porastu osvještavanja, što u konačnici pridonosi kvaliteti življenja svih nas s obzirom na to da je sve povezano. Cjelovitost je u svemu. Kako je Gandhi rekao: „Budi promjena koju želiš vidjeti u svijetu.“
Pametno ste iskoristili sredstva iz europskih fondova. Kakvo je vaše iskustvo s time, mislite li da samo “najuporniji uspiju” ili su zahtjevi i uvjeti dovoljno jasni, ali se premalo ljudi odluči na to?
U početku smo bili dosta nepovjerljivi prema EU fondovima i sami ulagali u proizvodnju, no za promjenu u razmišljanju zaslužan je naš konzultant. Naravno, iza realizacije bespovratnih sredstva iz EU fondova stoji prije svega kvalitetan projekt, ideja, vizija, jasan target i cilj, ali uz sve to ide i popratna zahtjevna administracija i poznavanje materije oko prijave, a kasnije i provođenja, za što je potrebno znanje i vrijeme. Spoj naše tvrtke kao dobar materijal za EU fondove i kompetencija našeg ugovornog konzultanta, dovela je do lijepih rezultata pa bih rekla su da znanje, dobar poslovni projekt i upornost uvjeti za realizaciju koju nije nemoguće ostvariti. Uz pomoć bespovratnih sredstava EU fondova certificirali smo proizvode i proizvodne procese, izradili smo web shop te smo dobili inovacijski vaucher. Ova sredstva su nam dosta znakovita jer smo uz pomoć njih potvrdili našu ideologiju o kvaliteti bez kompromisa, internacionalno priznatim certifikatima gluten free, vegan, halal, kosher, ISO 9001:22000 i FSSC, a kroz web shop dostupni i cijelom svijetu.