Jeste li primijetili promjenu u razgovoru o grafitima i muralima u rasponu od desetak godina? Sve je više inicijativa koje podržavaju uličnu umjetnost, sve smo manje skloni trivijalizaciji oslikavanja zidova i čini se da, nakon gotovo 40 godina, street art dobiva svoje mjesto. Kako na ulici koja ju je stvorila tako i u institucijama gdje svakako ravnopravno pripada

Kao da smo sve više počeli demistificirati umjetnost, odmicati je od snobizma i cijeniti onu koja se kreirala na uličnim kulisama. Sve je više događanja koja kulturu približavaju “običnom” čovjeku i dokazuju da joj svi pripadamo, da nije rezervirana za određene samo u povijesnim zgradama. Grafiti na gradele, Zagreb Street Art, niz malih umjetničkih festivala duž obale, Zagrebački kvartovi kulture… samo su neki.

S druge strane, street art ulazi u muzejske prostore – izvrstan je aktualan primjer izložba Lens, Pens & Cans koja traje do 16. studenoga u Muzeju grada Zagreba. Donosi presjek ulične umjetnosti u regiji i svjetskoj sceni, okuplja dvadesetak umjetnika iz cijelog svijeta i pokazuje kako ulična umjetnost funkcionira u graffiti artu, ilustraciji, skulpturi i slikarstvu. Pritom nas vodi i u jednu zakulisnu igru kroz fotografije legendarne Marthe Cooper, čiji ekskluzivan intervju uskoro možete čitati u novom broju časopisa Grazia. Osim samom temom, izložba nas je privukla već i jedinstvenim vizualnim identitetom koji potpisuje slovenski kolektiv Trampolin iz Maribora.

Priču o izložbi otkrili su nam umjetnik Slaven Lunar i kustosica Iva Kranjec, koji stoje iza organizacije cijelog projekta.

Iva Kranjec i Slaven Lunar Kosanović o procesu postavljanja izložbe

 

“Kamo god pokazali prstom na globusu, postoji neki pojedinac ili pojedinci koji se trude ostvariti vlastite ideje i snovе. Ovisno o upornosti, uz vrlo mali začin sreće koji se može ili ne mora dogoditi, uspjeh dođe ili izostane. Ovo čime se bavim traje već više od pola stoljeća i ostvarilo je mnoge rezultate, no stvar je pojedinačnog doživljaja je li to nekome manje ili više bitno. Ponavljam, kao i za bilo koje drugo područje ljudskog djelovanja – programiranje, neurokirurgiju, pilotiranje ili hokej na travi”, objasnio nam je Slaven na pitanje kako se mijenja percepcija street umjetnosti.

“Street art sve je više prisutan u našem svakodnevnom životu.”

Iva dodaje: “Njezina vrijednost počinje se percipirati jer je street art više prisutan u našem svakodnevnom životu. Murali su počeli osvajati bočna pročelja zgrada, Slaven je crtao mačke u Masarykovoj već sad po drugi put, organiziraju se street art festivali po cijeloj Hrvatskoj. Mediji su također jedni od važnijih kanala koji street art zastupaju javno.”


Važan je kontakt s publikom, kako dodaje Slaven, i upravo su zato oslikavanja javnih površina bitna: “Rad na mobilnom mediju jest približavanje široj publici čiji se uvid u naše radove obično svodi na poznavanje onih na vidljivijim mjestima. Radovi u privatnim vlasništvima ili na dalekim destinacijama vidljivi su jedino na mrežama, ako smo ih tamo postavili. Izložba je također sjajan vid suradnje s kolegama, a dinamična i vesela umjetnost kao što su graffiti svakako unosi život u nerijetko preozbiljne prostore institucija. Izlaganje u javnim prostorima također je jedan od načina za plasiranje rada na tržište.”

Lens, Pens & Cans kao važan trenutak za povijest street arta

No iako najviše živi tamo gdje je njezino izvorište, na ulici i među ljudima, Iva skreće pozornost na važnost smještanja street arta u muzeje pa samim time i važnost ove izložbe u kontekstu cijele street art scene: “Moram priznati da je rezultat važan za povijest street arta zato što internacionalni umjetnici koji su dio našeg projekta pričaju kako u njihovim zemljama (Nizozemska, Kanada, Amerika, Japan, Koreja itd.) nema izložbi street arta u muzeju i da možemo biti ponosni na naš rad.”

Lens, pens and cans - Slaven Lunar

Ideja za izložbu rodila se prošle godine, pričaju nam, kad je Iva odlučila napraviti hommage izložbi Umjetnost ulice kolege Slavka Šterka koja je bila postavljena još 2004. godine. “Bacili smo se u okupljanje umjetnika, a već je sâm naziv izložbe tražio da pozovem šaroliko društvo kreativaca koji se bave fotografijom, ilustracijom odnosno grafitima/muralima, kako našu aktivnost već netko želi zvati”, priča nam Slaven.

U konačnici, u izbor su ušli legendarna američka i već spomenuta fotografkinja Martha Cooper čiji je doprinos sceni, kako kaže Slaven, nemjerljiv. Upoznao ju je prvi put u Ljubljani na Alternative Ljubljana festivalu, a suradnju za gostovanje u Zagrebu dogovorili su upravo tijekom njegove izložbe u New Yorku prošle godine.

Potom njemačka fotografkinja i organizatorica Nika Kramer, Ivo Kosanović Smack, writer i autor na tisuće fotografija na različitim kontinentima, među kojima je i fotografija rada Blushing iz Pariza, koja krasi naslovnicu Slavenove knjige “From Zagreb With Love” kojom su obilježili njegovih prvih 30 godina rada.

“Na polju ilustracije i kaligrafije tu su Tomislav Tomić, apsolutno sjajan autor kojeg imam sreću poznavati posljednjih 30 godina, a čak mi se čini kako je ovo prvi put da crta javno; zatim Filip Burburan Morka iz Rijeke, autor brojnih ilustracija za globalnu igru Magic i, uz Tomislava i Antonia Ilievskog, po mom skromnom mišljenju jedan od najboljih ilustratora na Balkanu, vjerujem i šire. Oblikovanjem slova bavili su se Lettering Daily i njegov španjolski kolega Jimbo Bernaus, a tu su i sjajni Vladimir Tomić Mosk i Artez, tipografija Appear Offlinea, divni stencili Aiko i TKV, razigrani graffiti Zmaje, Postera i drugih”, dodaje.

Čim uđete u unutarnje dvorište Muzeja grada Zagreba, dočekat će vas impozantna djela artista. Iva nam priča: “Ta djela nastala su upravo tamo, unutar četiri tjedna prije otvorenja izložbe. Tehnička služba muzeja izradila je panele na kojima su umjetnici crtali.”

Prvo što primijetite kad ušetate u prostor je da je ovo, u jednu ruku, priča bliska organizatorima. Ne samo murali i grafiti koje možete vidjeti nego i kao zajednica prikazana na izložbi kroz fotografije. Slaven kao jedan od pionira ulične scene interes vuče još od malih nogu zahvaljujući djelomice roditeljima, dok Iva voli “živu interakciju s umjetnicima od kojih saznajem svašta, a i ono najbitnije: što njihova umjetnost predstavlja njima i drugima, kako su došli do nekog svog prepoznatljivog stila – sve me zanima, kako i zašto i na koji način. Ovom izložbom dobila sam odgovore koji su me pozitivno zatekli i javio se ponos na naš grad i sreća da smo u nečemu što je predivno – prvi.”

“Sreća je da smo u nečemu što je predivno – prvi.”

Kao zaljubljenici u ovu umjetnost, oboje bi voljeli imati radove umjetnika s izložbe i u vlastitom domu. Štoviše, Slaven ih već ima jer, kako nam priča, među crtačima je prirodno da se razmjenjuju skice i radovi, nešto poput nasljeđa starih spomenara.

No doista – kako street art funkcionira u kontekstu kolekcionarstva i profitabilnosti u odnosu na ono što tradicionalno smatramo high artom?

Sve je u balansu četiriju aspekta: kreative, rada, komunikacije i prodaje, kako objašnjava Slaven. “Prodaja je vezana na prethodno troje. Ako sve štima, onda prodaja odnosno egzistencija ide lakše. Ako bilo koji faktor nije posložen kako treba, jasno je da ni četvrto neće ići prema planu i željama. Mislim da su moje dugogodišnje paralelne smjene s redovnim kreativnim poslovima, kao i rad na organizaciji festivala, bile prilično bitne za tu priču.”

Iva je pak vrlo efektno objasnila da je izložba “Lens, Pens and Cans” otvorena tek prije nekoliko dana, a u tako kratkom periodu – ruši rekorde posjećenosti.

Svrstajte se u tu statistiku, pogledajte je sami i posvjedočite jednoj zanimljivoj transformaciji – ulična umjetnost mijenja klasičnu percepciju muzeja, a muzej je, pak, podiže na neku novu razinu.

Foto: Muzej grada Zagreba