Moda je igra, služi da pokažemo naš karakter, interese, ističe nas u masi i čini jedinstvenima. Moda je način izražavanja i u njoj bismo trebali zapravo uživati – sve dok se odijevamo “prikladno svojim godinama”
Iako su prvotne izjave poželjne i tako bi zapravo modu trebali gledati, jednako su i utopijske. Jer modna industrija nerijetko je vrlo problematična, a unatoč pomacima prema inkluzivnosti, oduvijek je bila protkana ageizmom. Dressing your age tek je jedna od parola koje želimo raskrinkati i iza koje zapravo stoji čitava problematika modne industrije. Unatoč kupovnoj moći žena iznad četrdeset, koje čine većinu kupaca na modnoj sceni, modna industrija oduvijek je sklona perpetuaciji ideala mladosti.
Zaboravljamo kako zapravo izgleda zrelo žensko tijelo
Iako modne komade, a posebno one luksuznih modnih kuća, kupuju pretežno starije generacije, modna (ali i beauty) industrija svoje promocije i oglašavanje okreće gotovo isključivo oko mladosti kao ideala ljepote i urbanosti. Čim otvorite nekoliko stranica high-street brendova, evidentno je da je odjeća stilizirana isključivo na mladim modelima, što naizgled nije problem, no zbog uzastopnog isključivanja zrelih modela sve generacije žena počinju zaboravljati kako zapravo izgleda zrelo žensko tijelo i kako nosi odjeću.
O paroli dressing your age razgovarali smo sa Ksenijom Vrbanić, osnivačicom i dizajnericom jednog od najdugovječnijih domaćih modnih brendova – Xenia Design. XD kolekcije urbane su i jedinstvene, a preferiraju ih upravo žene zrelije dobi, zbog čega se Ksenija profilirala u izvrsnog sugovornika.
View this post on Instagram
Potvrdila nam je da postoje boje, krojevi i materijali koje, npr. žene nakon 40. izbjegavaju zbog straha od osude ili nelagode, a koje bi nerijetko htjele nositi, ali odustaju zbog društvenog pritiska.
“Suočavam se s tom problematikom dugi niz godina. Postoje visoke granice netolerancije na sve što nije mlado i lijepo. Primjerice, XD kolekcije rijetko imaju haljine bez rukava jer naše klijentice zrelih godina žele pokriti ruke koje više nisu zategnute. Nema veze što je u rukavima vruće, sve se podnosi za poželjan izgled. To me u početku smetalo, ali kada sam se našla odjednom u istoj dobnoj skupini, shvatila sam te žene.”
Osjećamo se nevidljivo sa samo 36 godina
Ono što je problematično jest činjenica da, dok u svim sferama dobna granica ide gore – npr. vrijeme kad ulazimo u brak ili rađamo djecu – u modi ide dolje. Studija koju je proveo lanac trgovina Klass u Ujedinjenom Kraljevstvu na uzorku od 2000 žena pokazala je da se čak 44 posto žena počinje osjećati nevidljivo sa samo 36 godina. Čak njih 74 posto izjavilo je da imaju dojam da high-street brendovi ignoriraju njihove potrebe.
View this post on Instagram
Okolina modne odabire odobrava mlađim generacijama, dok na te iste odabire kod žena zrele dobi dolazi do neodobravanja. Ksenija objašnjava da “obično imamo licemjeran pristup. Izjave poput ‘super što se osjećaš mlado, nema veze što imaš umoran izraz lica (doggy face) i što imaš koju kilu više oko trbuha. Super izgledaš za svoje godine i baš dobro da se oblačiš mladenački.’ A kad se okreneš, idu pravi komentari u stilu ‘kako je propala u posljednje vrijeme. Šteta, vidi se da je ostarjela.'”
Ikone koje redefiniraju odijevanje u zrelijoj dobi
Ksenija dodaje da brendovi polako počinju raditi sve više reklama u kojima su žene zrelije dobi vidljive. I doista, neki od najboljih recentnijih primjera su legendarna Maggie Smith u kampanji za Loewe, Olivia Colman za Burberry, pa i Isabelle Huppert za Balenciagu. Međutim, hrvatska dizajnerica skrenula je pažnju na problematiku tog trenda: “U posljednje vrijeme dolazi trend zrelih žena. Ali u reklamama ćemo vidjeti samo “lijepo” ostarjele žene. Pitamo se tko osmišljava te reklame? Taj ne zna da uz starenje dobivaš i mudrost. I da vidiš skrivenu namjeru lova na profit. Ali u isto vrijeme i uvredu jer se plasira nešto što nije stvarno.”
View this post on Instagram
Ksenija dodaje da su posljedice takvih kampanja sve očitije jer “drastično pada prodaja svim premium brendovima. Oni prodaju image mladosti ženama koje imaju kupovnu moć, ali ne i mladost.”
Dressing your age ne mora nužno biti negativna parola – može simbolizirati i odijevanje u skladu s vlastitim rastom, uspjesima i mentalnim sazrijevanjem. Umjesto kao nekakve društvene okove, možemo na taj koncept gledati kao priliku da biramo odjeću koja je prije svega udobnija, da investiramo novac kojeg u zrelijoj dobi imamo više nego prije u održive brendove ili, poput Ksenijinog, dugovječne i kvalitetne. Holivudska industrija u mnogočemu je problematična, ali iznjedrila je brojne osobe koje fantastično redefiniraju što znači odijevati se u skladu sa svojim godinama.
View this post on Instagram
“Tilda Swinton je posljednji primjer podilaženja ciljnoj skupini zrelih žena. Ona može biti uzor lijepog starenja. XD kolekcije pridaju veliku pažnju oblikovanju odjeće za zrele žene. To je naša najveća skupina. A kako kažu da dizajner stari zajedno s svojim klijentima, mogu reći da se dobro osjećam u toj ulozi. Udobnost i osjećaj zadovoljstva primarni su cilj odijevanja XD žene”, objašnjava nam Ksenija.
No tu je i Iris Apfel, modna dizajnerica i biznisžena koja je postala model sa svojih 97 godina. Popularizirala je slobodu odijevanja i kršenje pravila modne igre, težila je bojama, voluminoznim krojevima i beskompromisnom maksimalizmu – bez obzira na godine.
Supermodel i glumica Lauren Hutton, s 81 godinom, odijeva se moćno, elegantno, ali uvijek u svom vlastitom điru. Poigrava se traperom, spontanom i opuštenom estetikom i balansira maskulino i feminizirano.
Beauty poduzetnica Linda Rodin, primjerice, u svojim sedamdesetima kombinira eklektične i vintage komade, ali uvijek jednostavnih silueta. Raznolike palete boja uvijek kombinira sa šik ležernim dodacima i detaljima poput naočala, marama i kose u punđi.
View this post on Instagram
Tilda Swinton, na crvenom je tepihu nezaobilazna, a tu su i Jodie Foster te Cate Blanchett, glumačke legende koje se uvijek odijevaju u skladu sa svojim karakterom.
Ovo jesu primjeri žena koje iza sebe imaju mašineriju stilista, ali iz njih proizlazi odvažnost za kombiniranje outfita bez obzira na sve krhkija modna pravila.
Foto: Profimedia.hr, Instagram