
Dobro, priznajem. Gledala sam “ER”. Tko nije? To je bila “institucija”. Ali ako ćemo iskreno, “Chicago Hope” za mene je uvijek bio onaj dragulj, serija koja je balansirala dramu i kompleksne likove na način s kojim sam puno više rezonirala. “Grey’s Anatomy”? Nikad me nije posebno privlačila sva ta sapuničarska melodrama. Nisam sigurna bih li gledala seriju “Dr. House” da je glumio bilo tko drugi osim Hugha Laurieja. S druge strane, “M.A.S.H.”, ta genijalna mješavina humora i teške stvarnosti ratne medicine – to je nešto posebno iako je teško reći spada li uopće u isti žanr. No poanta je u tome da volim dobre medicinske priče, pogotovo one koje uspiju pronaći tu tanku liniju između napetosti i ljudskosti. I zato sam sad totalno opsjednuta novom serijom “The Pitt”, a glavni razlog moje fascinacije ima i ime: Noah Wyle
The Pitt
Nova medicinska drama na Maxu, “The Pitt”, taj je prustovski kolačić. Čak i dok mi je mozak neprestano ukazivao na sve načine na koje njezin format radi protiv nje i na sve sitnice koje bi se mogle poboljšati – nekoliko nedovoljno dojmljivih izvedbi, poneki preočit dijalog – uhvatila sam se kako s tolikim užitkom gutam epizode serije “The Pitt” da sam postajala aktivno iritirana kad sam morala pauzirati da bih pogledala nešto navodno bolje i inovativnije. Ima toliko toga što suvremenim medicinskim dramama često nedostaje: brza je i očekuje da ju pratite u hodu te je puno više zainteresirana za svakodnevne traume negoli za bizarne medicinske misterije. Također ima vrlo malo onoga što medicinske drame često čini iritantnima: napuhane glazbene dionice, grandiozne emocionalne fraze, sveopći sjaj.
“The Pitt” donosi radnju smještenu u financijski osiromašeni hitni odjel u Pittsburghu, a u glavnoj ulozi je Noah Wyle kao dr. Michael “Robby” Robinavitch, glavni specijalist i čovjek zadužen za hitnu službu tijekom jedne 15-satne smjene koja čini cijelo okruženje ove sezone. Premisa je u stilu 24: svaka epizoda je sat vremena smjene, što znači da je za mlade liječnike početnike koji se pojavljuju u prvoj epizodi (glume ih Taylor Dearden, Isa Briones, Shabana Azeez i Gerran Howell), cijela sezona ujedno i njihov prvi radni dan. Zbog te strukture, i zbog milijun drugih stvari (poput nedostatka Georgea Clooneyja i stalne prisutnosti mobitela), “The Pitt” nije “ER”, niti se to trudi biti. A ne! Ali čak i bez Wylea, koji nosi stetoskop oko vrata i žalosno gleda roditelje djeteta koje nije uspio spasiti, “The Pitt” bi i dalje bila najbliže onome što je izvorno učinilo “ER” toliko popularnom serijom.
Prvo, i možda najvažnije: tekstura serije je opipljiva i značajno drukčija od sjajnog, čistog, “zgodni doktori izgledaju zabrinuto” vizualnog pristupa većine medicinskih drama. “The Pitt”, kako dr. Robby naziva svoje radno mjesto, pretrpano je, kaotično i bučno. Osvjetljenje je fluorescentno i često nemilosrdno. Kolica su parkirana u hodnicima, a uniforme se gužvaju i prljaju. Čekaonica, u kojoj pacijenti čekaju prije nego što budu pozvani na pregled, neprestano je pretrpana i puna očajnih, frustriranih i ljutitih ljudi. A struktura pripovijedanja odgovara tom cjelokupnom pristupu. Umjesto jedne velike medicinske katastrofe koja izaziva iznenadnu paniku kod svih, ritam mjesta sastoji se od preklapajućih se i neprestanih problema, na svim razinama, od manje ogrebotine do nasilne, po život opasne traume. Najbolja strana premise “sat po sat” jest koliko dobro podržava ovaj element serije: neki pacijenti dođu i odu brzo; drugi ostaju satima; a stvarnost života i smrti u okruženju prikazana je kao sveta, a opet posve obična stvar, a ne kao na primjer, operne uzvišenosti i padovi. Da, ovo je taj posebni recept “ER”-a; gustoća priče koja se ogleda u pretrpanom scenografskom dizajnu i toliko raspršenih promjena fokusa da čak i najemocionalnije rečenice jedva uspijevaju biti registrirane. I, da, sve to je – fantastično.
A onda je tu on. Noah Wyle. O moj Bože, Noah Wyle. Gledati ga ponovno u bolničkom okruženju, ali ovaj put ne kao naivnog studenta Cartera, već kao iskusnog, ali izmučenog dr. Robbyja, čisto je savršenstvo. On je apsolutno briljantan. Njegova sposobnost da balansira između hitnosti i smirenosti, dok istovremeno sve odigrava s minimalno glamura, a maksimalno empatije, hipnotizirajuća je. On je srce i duša ove serije, a svaka njegova scena majstorska klasa glume. Wyle je najbolji odražavajući hitnost i nepokolebljivost, a pritom sve igra s minimalno glamura i maksimalnom empatijom. Nakon toliko godina provedenih u ulozi medicinskog profesionalca, čini se kao da stvarno zna što radi, što ga čini smirenim i pouzdanim izborom za glavnu ulogu. Potpuno je uvjerljiv i kao menadžer koji zna kako podijeliti kritiku i pohvalu, ali i kao čovjek koji je u ovoj fazi vidio previše da bi ikad mogao zaboraviti užase oko sebe.
Ostatak glumačke postave također je dobar, nemojte me krivo shvatiti. Katherine LaNasa kao glavna sestra Dana Evans ima upravo pravu razinu umorne kompetentnosti. Nekoliko mlađih glumaca također je sjajno unatoč (ili možda baš zbog?) skromne kolekcije “nepo-baby” lica koje serija ima; Dearden, Briones i Fiona Dourif najbolje su od njih. Patrick Ball nosi onu energiju koja komunicira: “Ja sam onaj zgodni i također sam problem!”
Ali, budimo iskreni, nitko od njih ne može se mjeriti s Wyleom. On je taj koji drži cijelu seriju na okupu. Njegova prisutnost tako je utješna i uvjerljiva, a način na koji utjelovljuje iscrpljenost, ali i duboku humanost svog lika, jednostavno je zadivljujući. Gledam svaku njegovu interakciju s pacijentima, studentima i kolegama s potpunim ushićenjem. On je utjelovljenje empatije i profesionalnosti, a opet je tako ranjiv i stvaran.
Naravno, postoje i propusti. Smiješno je zamisliti scenarij u kojem se bolnički administrator mora pojaviti ne jednom, nego puno puta u toku jednog dana da bi iznio ekspoziciju o tome kako svi moraju učiniti više s manje, ali to je nedostatak jednosmjenske strukture serije. Mora se pojaviti više puta kako bi nas podsjetila na uloge. Tu je i pozadinska priča o COVID-u, koja seriji The Pitt daje nelagodan paralelizam sa serijom “Doctor Odyssey” (ali to je možda tema za neki drugi osvrt). Priča o COVID-u predstavljena je s iznenadnom prozračnom emocionalnošću iako to svakako odudara od svega ostalog u seriji. Ali u svakom drugom pogledu, serija živi u preplavljenom iskustvu sadašnjosti, a te emocionalne pozadine prošlosti likova pojavljuju se kao usputna otkrića u odnosu na sve ostalo što se događa.
Međutim, nijedna od ovih nekoliko mana ne nadmašuje veće iskustvo potpuno zadivljujuće serije, kompetentno napravljene i predivno montirane. Najčudnije je što bi “The Pitt” trebao djelovati poznato. To je medicinska drama. Vidjeli smo ih milijun. Pa ipak, “The Pitt” djeluje neobično, donosi nešto novo, posve drukčije i svježe. S duljim brojem epizoda, epizodnom koncepcijom, mješavinom kratkih i dugih priča, samostalnim setom i stalnom glumačkom postavom koja se pojavljuje sat za satom, ova serija kao da evocira ono zlatno doba kad su televizijom vladali “Sopranosi”, primjerice. Petnaest epizoda je luksuzno duga sezona, ali poput svakog dobrog zalogaja, dobra porcija uglavnom stvara želju za konzumiranjem još više njih. Nadajmo se da će “The Pitt” i model koji nudi za streaming TV postati pravilo, a ne iznimka. “The Pitt” je nešto čemu se veselim svakog tjedna i o čemu ne prestajem razmišljati. Ako tražite novu seriju koja će vas potpuno zaokupiti, i ako volite vrhunsku glumu, onda je “The Pitt” obavezno gledanje. A ako ste, poput mene, oduvijek bili obožavatelj Noaha Wylea, pripremite se na to da budete ponovno – očarani.
Foto: Max