Ivana Lončar mlada je hrvatska make-up artistica i majstorica maske. Otkrili smo je prije par godine kada smo s njom napravili i intervju. Iza sebe ima projekte za neke od najvećih hrvatskih glazbenika i filmskih umjetnika, kao i za najpoznatiji svjetski streaming servis Netflix.
Dobitnica je nagrade “Najbolja maska” Akademije dramskih umjetnosti u Zagrebu za najbolju šminku na filmu, a surađuje i s ponajboljim hrvatskim fotografima, stilistima, dizajnerima te raznim domaćim i stranim brendovima. Bilo nam je veliko zadovoljstvo kad se odazvala na poziv da bude dio žirija našeg prvog Best of Beauty natjecanja pa smo tom prigodom nakon sad već puna dva mjeseca testiranja odlučili s njom porazgovarati o proizvodima koje je dobila na testiranje.
Ivana Lončar
Što je po Vama kvalitetan make-up?
Kvalitetan make-up je prije svega onaj koji vašeg klijenta učini da se osjeća posebnim. Dobar i kvalitetan make-up treba izgledati kao svježija, definiranija i istaknutija verzija sebe. Potrebno je na najbolji mogući način istaknuti crte lica te umanjiti i prikriti nedostatke i nepravilnosti. Volim reći da je to onaj make-up kad vam frendice kažu: ”Wow, baš si lijepa” prije negoli: ”Baš ti je lijepa šminka.” Šminka je tu u funkciji isticanja onog najboljeg na vama. To nikako ne znači da se treba eliminirati svaka pora i izbrisati tekstura kože, već izvući ono najbolje od svega.
Koja je razlika između make-upa za regularno ili modno šminkanje/snimanje te ono za TV i film?
Smatram da je glavna razlika između beauty i fashion šminkanja te onoga za TV i film ta gdje su ti lookovi zapravo namijenjeni za gledanje.
TV i filmska šminka namijenjena je za to da se gleda na kameri i ona mora djelovati prirodno. Zbog toga i postoje probe šminke prije početka snimanja nekog projekta kako bi se ustanovilo što funkcionira, a što ne. Potrebno je voditi računa o rasvjeti, kameri i teksturama koje se koriste da bi se postigao određeni efekt, naravno, u dogovoru s redateljem i ostatkom kreativnog tima.
Kada se rade beauty i fashion snimanja, također treba voditi računa o rasvjeti, ali je ta šminka u svojim nanosima često jača od one za film i ”konkretnija”, ima razno raznih dodataka, perlica, shimmera, perja… Razlika je u tome radi li se samo foto ili video jer nešto funkcionira samo za foto, nešto za video, a pravi profesionalac treba znati što napraviti u određenom trenutku.
Kako ste se odlučili upravo za ovu karijeru? Nekako nam se čini da TV i filmska šminka nije prvi izbor kod make-up artista, kao da prije izabiru rad na modnoj sceni?
Rekla bih da se prije karijera odlučila za mene negoli ja za nju. Od malih nogu zanima me sve što ima veze s ljepotom, modom, uljepšavanjem i kreativom. Također sam i puno crtala i slikala, no nisam mislila da ću ići baš u tom smjeru jer nisam znala zapravo što se sve može. Nakon završene srednje škole, upisala sam studij sociologije, koji sam uspješno i završila te sam na kraju i radila u struci. Dok sam paralelno sa studijem išla i u školu šminkanja te odrađivala razna snimanja i kampanje, našla sam se na jednoj studentskoj vježbi sa studentima Akademije dramskih umjetnosti gdje sam shvatila da mi je film zanimljiv i da se želim okušati u tome.
Zasigurno se na prvu mladim make-up artistima beauty i fashion čine zanimljivijim i konkretnijim područjem za rad, i samoj mi je bilo tako na početku, a filmska industrija je sama po sebi jedan dosta zatvoreni krug. Za rad na filmu potrebno je poznati povijest mode, filma, razne stilove i periode, puno je više od toga da znate nekoga dobro našminkati. Smatram da profesionalni make-up artist treba poznavati sva područja rada. Ne mora biti stručan za svako, ali mora poznavati materiju. Time sam se vodila i dalje se vodim u svojoj karijeri.
Drugi razlog zašto im film nije privlačan je taj što šminka i maska na filmu nisu “lijepi”. Netko se jednostavno ne vidi da radi različite karaktere, razne rane, masnice i rupe od metaka. Također, kod nas je uobičajeno da na filmu sektor šminke podrazumijeva i kosu pa je potrebno znati i osnove frizerstva, vlasulja te brkova i brada. S obzirom na to da sam veći dio djetinjstva provela u frizerskom salonu (a kad malo bolje razmislim, prvi moj posao i jest bio u frizerskom salonu) i gledala mamu kako radi, to mi nije bio preveliki problem. Još jedan bitan faktor je i to što takva snimanja traju puno duže pa naravno da onda i taj dio ne odgovara svima jer je u filmskoj industriji radni dan 12 sati. Često u razgovoru s kolegama koji tek počinju, a zagrijani su za rad na filmu, kad čuju da se treba nekad probuditi u 4 sata ujutro, naglo im opadne želja. Ja volim raditi na filmu jer svaki put otkrivam i učim nove načine kako nešto postići, a zapravo najviše volim kombinirati različite tehnike i pristupe.
Kako je izgledalo iskustvo rada na projektu koji se na kraju prikazuje na Netflixu?
Osim što je to bio prvi dugometražni projekt na kojem sam imala prilike raditi i na koji me pozvala Tina Jesenković, bio je i prvi strani projekt. Na snimanju je istovremeno bilo zabavno i naporno, a jednom prilikom sam dok sam išla u korekcije glumici koja je u kadru, pošpricala sam kameru lakom za kosu pa smo tako onda svi morali čekati da se leća kamere očisti. Sektoru kamere to, naravno, nije bilo ni smiješno i simpatično (smijeh). Naučila sam puno toga što sam kasnije koristila i za samostalne projekte te sam definitivno vidjela razliku u odnosu na prije. I dalje smatram da su asistiranja i pozivi od strane drugih umjetnika bitni za razvoj i napredovanje karijere mladog make-up artista.
Osvojili ste nagradu “Najbolja maska” ADU u Zagrebu. Koliko je važno jedno takvo priznanje na našoj profesionalnoj sceni?
Kad sam kretala u ovaj posao i struku, važnije mi je bilo da me prepoznaju po radu ljudi iz posla i branše negoli pratitelji koji te nagrađuju lajkovima i komentarima. Dobila sam nagradu za kratki igrani film redateljice Martine Marasović “Moj Nikola” na Filmskoj reviji Kazališne akademije (FRKA), a to je bio ujedno i prvi kratki film koji potpisujem kao make-up designer. Film je premijerno bio prikazan na Sarajevo Film festivalu gdje je dobio pozitivne komentare i žirija i publike, a potom i na Zagreb Film festivalu te je obišao i filmske festivale u Nizozemskoj i Srbiji. Takvo priznanje za rad na početku karijere znači mi puno, daje vjetar u leđa i motivaciju za dalje, a mislim da je to tek početak.
Imate li neke savjete za naše čitateljice kako odabrati idealan tekući puder?
Odabir idealnog pudera ovisi o tipu kože i finišu koji želite postići. Ako vam je potrebna podloga za neki svečaniji ili cjelodnevni događaj, Lancôme Teint Idôle Ultra Wear tu bi bio siguran odabir. Ima mat finish i visoku razinu prekrivne moći, tako da se nećete morati zamarati s korekcijama. Moj prijedlog je da se nanosi prstima i utapkava, a možete i kistom. S druge stane, Catrice Nude Drop Tinted Serum nešto je između seruma i tekućeg pudera. Vrlo je lagan na koži te ima polumatirajući finiš. Pokrivna moć mu je srednja, a najbolje mi odgovara njegovo nanošenje prstima. Prvo dobro proizvod zagrijem među dlanovima i utapkam ga na lice. Bourjois Paris Healthy Mix Clean nova je verzija već dobro nam poznatog pudera. Rekla bih da je idealan za svaki dan jer nije težak na koži, a njegova pokrivna moć može se nadograđivati. Ima radiant finiš pa zahvaljujući njemu uvijek izgledate svježe i odmorno.
Rumenilo – u kremi ili kamenu? Ili oboje?
Uvijek biram prvo u kremi! Obožavam efekt koji daje na koži. Naravno, može se kombinirati u kremi + u kamenu, no za sebe osobno uvijek biram samo rumenilo u kremi. Max Factor Miracle Pure Cream Blush ima posebne reflektirajuće čestice u sebi. Potrebno ga je utapkati na tekuću podlogu koja prethodno nije matirana. Tako se rumenilo lijepi za kožu i ostaje na mjestu, a vi izgledate svježe! Možete ga nakon toga potapkati i odgovarajućim rumenilom u kamenu da dodatno naglasite obraze.
Milani Baked Blush u nijansi Luminoso idealan je za svaki dan, ali i za posebne prigode. Obožavam ga koristiti za mladenke, jednostavno daje jedan poseban touch cijelom make-upu! Prekrasno se presijava na suncu te daje dimenziju i svježinu licu.
Čuli smo da volite sjajila. Kako su Vam se svidjela nominirana?
Obožavam sjajila u svim formama i oblicima! Od nominiranih sjajila već sam bila upoznata s AURA Star Gloss sjajilima, a posebno me oduševila nijansa Frankly Good sjajila Ice Twice Baby. Idealna je kao završni sloj na usnama.
Znamo da je jako bitno čišćenje lica kao prvi korak rutine u njezi kože. Ali koliko je čišćenje lica bitno za dobar make-up? Koji biste proizvod od nominiranih u kategoriji “Najbolji čistač” izdvojili i zašto?
Ako lice nije dobro pripremljeno i očišćeno, ni sâm make-up neće biti dobar. Kraj priče. Čišćenje lica treba biti početak i kraj svake rutine njege. Najviše volim uljne i masne teksture jer tek tad imam osjećaj da je sva šminka nestala. Najbolji mi se pokazao Milky Splash. Potrebno ga je stvarno jako malo da otopi svu šminku s lica i ostavlja lagani osjećaj na koži. Odličan.
Osim make-up proizvoda, u Vašu vrećicu “zalutali” su i proizvodi nominirani u kategoriji “Najbolji proizvod za njegu tijela”. Vjerujemo da ste ih isprobali pa nas zanima je li Vas neki posebno oduševio?
Melem Cold Cream posebno me iznenadio jer nisam još isprobala taj proizvod niti sam čula za njega. Ima jako blagi miris koji me podsjeća na čistoću i svježinu i jako se sporo troši, što je plus. Omekšava kožu i brzo se upija, a primijetila sam da mi je koža tijela, koja je u odnosu na lice nešto suša, dobro hidrirana i nema zatezanja ili osjećaja suhoće.
I za kraj, u sklopu Best of Beauty natječaja unutar ostalih kategorija puno je proizvoda. Jeste li možda imali priliku isprobati ili koristiti nešto, i ako da, o kojem je proizvodu riječ?
Ovdje bih izdvojila kategoriju “Najbolji domaći brend” i naš brend Skintegra! Nema proizvoda koji nije završio što u privatnoj uporabi, što u profesionalnom kitu za šminkanje. Koristim puno njihovih proizvoda još od kada su lansirali Clarion u maloj prozirnoj bočici, a definitivno bih izdvojila Atomic i Solar bez kojih ne idem nikamo. Obožavam!
Fotografije: privatan album