Danas se u madridskom nacionalnom muzeju Museo Nacional del Prado otvara jako zanimljiva povijesna izložba On the reverse (u slobodnijem engleskom prijevodu Na poleđini).
Kako je najavljeno o ovoj izložbi koju možete pogledati sve do 3. ožujka 2024., „Museo Nacional del Prado i Fundación AXA pokreću putovanje koje nadilazi površinu umjetničkih remek-djela kako bi omogućili kontemplaciju o fascinantnoj stvarnosti: skrivenoj strani umjetničkog djela, njegovom naličju.“
Uz djela iz vlastite zbirke muzeja Prado, koja su predmet višegodišnjih istraživanja poleđina remek-djela majstora, a koja su sada predstavljena javnosti, na izložbi se predstavljaju djela posuđena od drugih nacionalnih i međunarodnih institucija. Među njima su Assemblage with Graffiti Antonija Tàpiesa iz Fundación Telefónica, Cosimo I de’Medici Bronzina iz zbirke Abelló, Self-portrait as a Painter Van Gogha iz Van Goghovog muzeja u Amsterdamu, Artist in his Studio Rembrandta iz bostonskog Museum of Fine Arts i mnogi drugi.
Kustos izložbe, suvremeni umjetnik Miguel Ángel Blanco za postav izložbe koristio je Sobe A i B zgrade Jerónimos koje su prvi put obojene u crno. Izložba je osmišljena kroz koncept otvorene ankete koja daje maksimalnu slobodu prostornom odnosu između djela, lišena bilo kakve hijerarhije ili kronološkog slijeda i uključujući prisutnost kreacija suvremenih umjetnika kao što su Vik Muniz, Sophie Calle i sam Miguel Ángel Blanco. , predstavljen trima njegovim knjigama iz “Šumske knjižnice”.
Polazeći od kontemplacije rada Las Meninas, u kojoj naličje golemog platna na kojem Velázquez radi zauzima veliki dio slikovne površine, kustos izložbe predlaže neobičan pristup slikarstvu okrećući radove s druge strane kako bi posjetitelje potaknuo na novi i potpuniji odnos s umjetnicima koji su stvorili oko 100 izloženih radova.
Do danas su provedena brojna istraživanja o pojedinačnim djelima koja imaju zanimljivu poleđinu iz različitih razloga, a neki su muzeji djelomično istraživali ovaj aspekt kroz male izložbe usmjerene na naličje djela u svojim zbirkama. Međutim, uz suradnju Fundación AXA, Museo Nacional del Prado sada pristupa ovoj temi s potrebnom ambicijom. Osim što je poduzeo potpunu ponovnu procjenu poleđina djela u svojim zbirkama, Muzej je također locirao primjere u nekim od vodećih svjetskih muzeja koji otkrivaju kako se uvažavanje umjetničkih djela obogaćuje kada njihova kontemplacija nije ograničena na prednju stranu.
Izložba, koja je strukturirana u odjeljke koji se usredotočuju na različite aspekte koji se odnose na poleđinu djela, uključuje umjetnike koji nikada prije nisu viđeni u Pradu, među kojima su Van Gogh, René Magritte, Lucio Fontana, Pablo Palazuelo, Antoni Tàpies, Sophie Calle, Vik Muniz, Michelangelo Pistoletto, José María Sicilia, Wolfgang Beurer, Ernst Ludwig Kirchner, Max Liebermann i mnogi drugi.
Foto: www.museodelprado.es, Profimedia