Nakon povratka estetike osamdesetih, hororaca, krimića… Izgleda da je na radu filmski i tv žanr koji je bio jedan od dominantnih tijekom osamdesetih i prve polovice devedesetih godine 20. stoljeća – erotski triler!
Lagana, tiha i skoro pa neprimjetna najava povratka trenda erotike u filmu bila je s premijerom “American Gigolo” s Jonom Bernthalom u glavnoj ulozi. Ovaj Američkim žigolo remake je klasika iz 1980. godine s Richardom Gereom u glavnoj ulozi. Serija nije naišla na pozitivne kritike, a i publika ju je mlako primila te je nakon prve sezone otkazana. No, s ovim remakeom kao da su se otvorila vrata žanru te vidimo da se stvari mijenjaju.
Erotski triler u 2020.-ima
Paramount je objavio tzv. prvi pogled na “Fatal Attraction”, remake kultnog klasika iz 1987., a čija se premijera očekuje u travnju ove godine. U seriji će glumiti Joshua Jackson, Amanda Peet, Lizzy Caplan i Alyssa Jirrels.
U travnju također očekujemo premijeru i miniserije, remake kultnog filma “Dead Ringers” iz 1988. u kojemu je braću blizance, ginekologe glumio Jeremy Irons, a sada tu ulogu reprizira Rachel Weisz! Rachel Weisz u seriji glumi Beverly i Elliot Mantle, dvije identične sestre blizanke koje obje rade kao ginekologinje i vode uspješnu OBGYN kliniku. U originalnom filmu iz 80-ih, Beverly i Elliot bili su muški blizanci koje je tumačio Jeremy Irons. Poput filma, serija će istražiti Beverlyn i Elliotov neuredan, suovisni odnos i kako napetost koju on uzrokuje na kraju oboje gura do ludila.
Kada smo kod Jeremyja Ironsa, sjetimo se sjajnog filma “Damage” iz 1992. godine, jer Netflix upravo adaptira roman prema kome je i film tada, 90-ih snimljen, u seriju naziva “Obsession”, a kojoj glavnu ulogu ima britanski glumac Richard Armitage. Peacock radi remake erotskog trilera “Fear” iz 1996., i Apple je najavio snimanje “Presumed Innocent” s Jakeom Gyllenhaalom i Ruth Negga u glavnim ulogama, rađenom prema istoimenom erotskom trileru iz 1990. godine.
Nakon nabrojanih naslova, ne možemo se ne pitati kako to da je upravo sada došlo vrijeme za novo buđenje žanra i kako to da je porastao interes za njega. Možda ima veze sa sadašnjim periodom neposredno nakon (prvog?) vala #MeToo pokreta gdje su se žene izborile za svoj glas, veće i šire područje djelovanja i utjecaja. Mnogi erotski trileri 80-ih i 90-ih imali su regresivnu seksualnu politiku, s pričom koja je pokušavala ponovno uspostaviti tradicionalne rodne uloge i nametnuti status quo. Danas bi ovi novi filmovi mogli pokušati ispraviti taj narativ, posebno ako uzmemo u obzir da muške uloge sada postaju ženske kao što je slučaj sa “Dead Ringers”. Iako je proces snimanja erotskog trilera posebno stresan i osjetljiv, obzirom prvenstveno na sigurnost glumaca, sjetimo se da je Zalman King, producent i scenarist filma “Devet i pol tjedana” bio pionir u korištenju i uvođenju koordinatora intime 90-ih godina; bitnih ljudi, stručnjaka na setu čija je glavna funkcija osigurati da se glumci osjećaju sigurno i udobno prilikom snimanja osjetljivih i zahtjevnih scena seksa.
Emma Thompson je prošlo ljeto i jesen prilično jasno reagirala da je njihova uloga bitna i potrebna; reagirala je na izjave glumca Seana Beana da korištenje koordinatora intime na setu svodi glumu na “tehničku vježbu”. Bitno je da je upravo ona reagirala na njegove opaske jer je njezin posljednji film tada bio “Good Luck to You, Leo Grande” gdje je glumila u scenama seksa s mnogo mlađim glumcem, a i film je postao poznat po tome da se glumica, između ostalog, u filmu skinula naga pred ogledalom, sa svojih 60+ godina. Bitno je da je upravo žena branila pozicije tih stručnih suradnika, jer žena jest najčešće u submisivnom položaju tijekom procesa snimanja takvih scena, a na kraju krajeva bitno je da upravo žena zauzme prostor filma, serije, da ga engleskim žargonom “owna”, jer želi snimiti scenu, želi snimiti tu priču, želi ju ispričati. Utoliko je znakovito da ulogu u možda najiščekivanijoj triler seriji sada glumi žena, Rachel Weisz.
Scene seksa na velikom platnu bile su brojčano u opadanju, i 2019. je godina kada je zabilježeno najmanje scena seksa u posljednjih pedeset godina filma. Drugačiji je slučaj kod televizijskog prikazivanja. Televizija kao format je mnogo slobodniji, bez cenzure, tabua i može podnijeti mnogo toga, ako ne i sve. A vidimo da se i najveći filmski igrači, najveći studiji i produkcijske kuće okreću sve više televiziji i streaming kanalima. Manji ekran jest intimniji i možda je baš zbog toga logično mjesto za novi procvat žanra. Vidjet ćemo kako će se ponašati uslijed utjecaja kulture otkazivanja/otpisivanja, no nekako mi se čini da će biti posve u redu. Što više dobrih filmova i serija, tim bolje. A sada napokon i dobrih erotskih trilera (nadam se!).
Fotografije: stillovi iz serija i filmova