Standardi u digitalizaciji izložbenog prostora i postavljanju virtualnih izložbi postali su uobičajeni u vremenu pandemije. Najrecentniji primjer takve izlagačke djelatnosti priredio je Duje Kodžoman, u svom interaktivnom virtualnom projektu “Centar za m_ješanje mode”. Riječ je o osmoj samostalnoj izložbi Duje Kodžomana, asistenta na kolegijima modnog dizajna na Tekstilno-tehnološkom fakultetu, koji završava doktorat na temu emocionalnog modnog dizajna i osjetila, a koji odjeću i tekstil koristi redovito u svojim umjetničkim projektima.
Izložba je rezultat dvogodišnjeg projekta nastalog fotografiranjem gramatičkih i pravopisnih pogreški, tipfelera te humorističnih i(li) misaono problematičnih sintagmi iz javnog prostora hrvatskih i europskih gradova. Virtualni prostor galerije čine 3 prostorije – u prvoj se nalaze originalne fotografije s informacijom o mjestu i vremenu njihova nastanka, te video ekstrahiranja teksta s fotografija, koji je ujedno uvertira u drugu prostoriju. U njoj se nalaze tipografski predlošci aplicirani na T-shirte, dok se u posljednjoj prostoriji nalaze fotografije realiziranih T-shirta. Izložba objedinjuje bizarne i besmislene jezične konstrukcije kojima smo svakodnevno okruženi. Te pravopisne, gramatičke i značenjske manjkavosti aplicirane su na odjevni predmet, čime dolazimo do percepcije modnog dizajna – onoga što on jest, i što ne bi trebao biti.
U pratećem tekstu izložbe Jozefina Ćurković navodi: “Nastojeći demistificirati mehaniku stvaranja merchandisea, Duje Kodžoman napušta uobičajene procese i metode svojstvene struci te “dizajn” preuzima iz javne sfere – simboličkog public domaina – i u njegovu ga nepatvorenome obliku aplicira na osnovni odjevni predmet, a motive pronalazi u vlastitom foto arhivu. S pomoću jednostavnog online alata kreira etikete za svoj fiktivni brend Duje Design, ciljano se priklanjajući minimalnoj intervenciji i osnovnom serifnom pismu (Times New Roman), kako bi naglasio princip minimalnog napora inherentan proizvodnji mercha. S pomoću transferpapira motive otiskuje na pamučne T-shirte proizvođača Fruit of the Loom. I izbor toga ikoničnog konfekcijskog brenda je elaboriran potez kojime se Duje Design svrstava u društvo mnogobrojnih kolaboracija influencera s modnim brendovima, ali i cross-over projekata istaknutih modnih kuća (recentno: Fendi × Versace, Gucci × Balenciaga, Jacquemus × Nike itd.).”
Izložba ostaje otvorena do daljnjega, a prema riječima autora postav će se povremeno mijenjati i nadopunjavati s pronalaskom novih stranputica i jezičnih zastranjenja u javnom prostoru. Izložbu možete pogledati na osobnom računalu, tabletu i smartphoneu, a samostalno se možete prošetati virtualnim prostorom galerije klikom na ovaj link.