U petak je u Kino Tuškanac započeo program Ljeto s Hitchcockom. Retrospektiva se otvorila remek-djelom Vrtoglavica (1958), kompleksnom i tjeskobnom ekranizacijom hvaljenog krimića Pierrea Boileaua i Thomasa Narcejaca, gledali smo Sjenku sumnje i Ptice, a što nam slijedi ovaj tjedan čitajte u nastavku
Ispovijedam se (1953)
U ponedjeljak vas čeka psihološka drama Ispovijedam se (1953). Protagonist djela je svećenik optužen za ubojstvo koji vezan ispovjednom tajnom radije izabire spremnost na žrtvovanje vlastitog života, nego kršenje zavjeta danog Bogu.
Riječ je o jednom od najozbiljnijih ostvarenja majstora napetosti koji je odgajan u katoličkoj vjeri i u čijem su opusu česte teme poput osjećaja krivnje, opraštanja, grijeha, otkupljenja, ispovijedi i religioznog straha. Ispovijedam se je uzbudljiva, suptilna i iznijansirana moralka u kojoj se na kompleksan način propituju ljubav, pravda, istina i vjera. Protagonista tumači tad izuzetno popularan Montgomery Clift, čiji su partneri/ce Anne Baxter i Karl Malden.
Konop (1948)
Na programu u utorak je psihološka krimi-drama Konop (1948), dijelom temeljena na istinitom slučaju Nathana Leopolda i Richarda Loeba, homoseksualaca i postdiplomaca s čikaškog sveučilišta koji su iz puke zabave i vjere u vlastitu intelektualnu superiornost ubili svog mladog kolegu, te koji su ubojstvo držali umjetnošću idealnom za viša bića pozicionirana iznad konvencionalnog poimanja morala i odnosa dobra i zla. Film je prividno varkama realiziran u jednom kadru, a posrijedi je film kojeg je i sam Hitchcock nazvao trikom. Zaintrigiran makabričnom storijom o svirepom zločinu, Hitchcock je ovaj film, svoj prvi u boji, koncipirao kao artificijelnu tehničku vježbu kojom će svoj prethodni eksperiment, realiziran u cijelosti u čamcu za spašavanje, podići na višu razinu.
Strani dopisnik (1940)
Izvrstan romantični pustolovni triler Strani dopisnik (1940) prikazujemo u srijedu. Snimljen je svega nekoliko mjeseci nakon izbijanja rata, u vrijeme dok su SAD još uvijek bile formalno neutralne. Hitchcock je ipak filmu uspio dati antinacistički i prosaveznički ton, a tijekom postprodukcije se uvjerio da slijede napad na Britaniju i bombardiranje Londona pa je uspio producenta nagovoriti da se snimi dodatna scena epiloga.
Film je premijeru doživio upravo u vrijeme eskalacije bitke za Britaniju i nekoliko tjedana uoči stvarnog bombardiranja, a tako aktualna tema osigurala mu je veliku gledanost. Posrijedi je sjajno režirano ostvarenje ritmične dramaturgije i naracije, koje nose izvrsne glumačke interpretacije Joela McCreaa i Laraine Day.
Opsjednut (1945)
U četvrtak možete pogledati Opsjednut (1945), impresivnu psihološku noirovsku krimi-dramu s izvrsnom međuigrom Ingrid Bergman i Gregoryja Pecka, ovjenčanu Oscarom za najuspjeliju glazbu (Miklós Rózsa). Film je snimljen u vrijeme kad je Hollywood psihoanalizu počeo prihvaćati kao temu, te u filmske priče i karaktere likova uključivati motive trauma iz djetinjstva, odnosa svjesnog i nesvjesnog, djelovanja terapeuta, itd. Ovo je jedan od najpoznatijih filmova iz tog razdoblja i sjajno je režiran te maestralno dramaturški i narativno komponiran. Osim autorove dojmljive gradacije napetosti i tjeskobe, imponiraju i odlično psihološki profilirani karakteri dvoje središnjih likova kao i njihov suptilni međuodnos.
Psiho (1960)
Petak donosi Psiho (1960), remek djelo koje se može gledati bezbroj puta i svaki put s užitkom otkrivati nove detalje. Isprva gledatelje sugestivno vezujući uz lik nesretne Marion, Hitchcock nas odjednom šokantno suočava sa scenom njezine okrutne smrti i uvodi u ´novi´ film. Glasovitu scenu ubojstva pod tušem, zacijelo najpoznatije majstorovo poigravanje očekivanjima publike i njegov dotad prvi eksplicitni nasilni prizor, minuciozno je razrađen. Tijekom čitavog filma lice Normana Batesa, kojeg sjajno tumači Anthony Perkins, uvijek se nalazi u polusjeni, čime nam redatelj uz pomoć direktora fotografije Johna Russella jasno sugerira dvojnost mladićeva identiteta i njegovu pravu prirodu znatno prije njezina otkrića.
Krivo optuženi (1956)
Impresivna krimi-drama Krivo optuženi (1956) na naše veliko platno stiže u subotu. U još jednom od svojih remek-djela Hitchcock je intrigantan zaplet o nedužnom čovjeku, greškom optuženom za niz zločina koje nije počinio, iskoristio za kreiranje iznimno sugestivne, uznemirujuće, promišljene kafkijanske priče o tzv. „malom čovjeku” uhvaćenom u žrvanj hladnog i bezdušnog policijsko-sudskog aparata.
U glavnoj ulozi nastupa legendarni Henry Fonda, a njegovi su partneri sjajna Vera Miles i cijenjeni britanski karakterni glumac Anthony Quayle. Krivo optuženi je velikog Jean-Luca Godarda u doba njegovog djelovanja kao filmskog kritičara potaknuo na pisanje najdulje kritike, a utjecao je i na glasovitog Martina Scorseseja pri snimanju njegova remek-djela Taksist.
Čovjek koji je suviše znao (1956)
Tjedan, ali ne i retrospektivu završava Čovjek koji je suviše znao (1956), dinamična pustolovna triler-drama, Hitchcockov prepravak vlastitog filma snimljenog u Velikoj Britaniji 1934. godine. U Hollywoodu je istu priču ispripovijedao na drugačiji i suvremeniji način, uz visoki proračun i s velikim zvijezdama Jamesom Stewartom i Doris Day. Prepravak je ponešto inferiorniji u odnosu na izvorni film, no u cjelini nimalo slabo ostvarenje koje posjeduje brojne vrline i koje u određenoj mjeri dijeli publiku i kritičare. Riječ je o neosporno vrlo solidnom žanrovskom uratku koji uz sigurnu i energičnu režiju te odličan narativni ritam odlikuju i uobičajeno izvrsna glazba Bernarda Hermanna, te efektno estetizirana i kolorirana fotografija Roberta Burksa