Prodaja muške luksuzne odjeće sve brže raste, Gabriela Hearst i Erdem nedavno su predstavili svoje novoosnovane muške linije, a Victoria&Albert muzej u ožujku otvara prvu veliku izložbu posvećenu muškom odijevanju u svojoj povijesti
Rast prodaje muške mode nije ništa novo. Potrošnja na mušku odjeću u odnosu na žensku raste konstantno od 2009. do danas, piše The Fashion Law. Očekivano, ženska je i dalje daleko nadmoćnija. Prema podatcima Bedbible industrija ženske odjeće vrijedna je 621 milijardu dolara dok za mušku to iznosi 402 milijarde dolara. Ipak, muška moda u posljednjih nekoliko sezona prolazi kroz totalnu transformaciju i čini se da je popularnija nego što je ikad bila, a sve je počelo oko 2018. godine kad su muške kolekcije za Dior i Louis Vuitton kreirali Kim Jones i Virgil Abloh.
Dvojica dizajnera pomaknuli su granice tradicionalnog muškog odijevanja kod ta dva brenda koja smo inače smatrali vrlo klasičnima, barem kad je muška moda u pitanju, te su muškarcima pokazali da nije sve u Armani i Zegna odijelima i da je sasvim ok ako ponekad nose i torbicu. Muško odijevanje može biti jako cool ako samo malo izađemo iz okvira. Tom valu cool muških komada brzo su se pridružili brendovi koji do tada nisu imali svoje muške linije kao što su Balenciaga, Stella McCartney i Isabel Marant. I trend tada nije stao, muške linije nastavile su se otvarati kod brendova od kojih to ne bismo očekivali pa je najrecentnije svoju mušku kolekciju prvi put predstavio Erdem dok je početkom godine i Gabriela Hearst najavila pokretanje svoje.
Toj popularnosti i novootkrivenoj fluidnosti muške mode uvelike su pridonijele javne osobe. Pritom mislimo na Harryja Stylesa s pernatom boom na dodjeli Grammyja 2021., na Lil Nas X-a u lila Versace kompletu s dugim šlepom i šljokicama na dodjeli MTV-jevih VMA nagrada, na Timotheeja Chalameta u nježno ružičastom odijelu na premijeri filma Male žene u Veneciji pa i na influencere poput Nelsona Tiberghiena iz dvojca Young Emperors koji ponosno nosi suknje, haljine i lak za nokte.
Da je muška moda aktualnija nego ikad dokazuje i činjenica da će londonski muzej Victora & Albert 19. ožujka otvoriti svoju prvu veliku izložbu posvećenu muškoj modi. Izložba je nazvana Fashioning Masculinities: The Art of Menswear i osim što prati povijest muškog odijevanja, osvrće se i na značenje pojma muškosti nekoć i danas. Tema je posebno zanimljiva u društvenom kontekstu jer, dok su žene kroz povijest prisvojile muške komade kao što su hlače, košulje, odijela ili ravne mokasine i danas ih sasvim bezbrižno nose, za muškarce je još poprilično skandalozno nositi neki komad iz ženskog ormara.
Od 17. stoljeća kada su muškarci bili ti koji nose visoke pete došli smo do toga da su one za njih sasvim društveno neprihvatljive te pripadaju samo ženama. No, čini se da se u 2022. opet bližimo tome da muškarci nose istu obuću kao i žene i obrnuto.
Na izložbi će između ostalih biti izloženi radovi Harrisa Reeda, Alessandra Michelea i Craiga Greena koji su redom poznati po tome da rodne norme ne uzimaju u obzir kad dizajniraju odjevni predmet. Dizajniraju za osobu, a ne za njezin spol niti rod. Došli smo do trenutka u kojem je muška moda oslobođena društveno nametnutih pravila i više nije važno kojim je rodom označena etiketa pojedinih odjevnih predmeta. Ono što još ostaje je da samo društvo prihvati činjenicu da ono što nosimo ne određuje naš rod, ali može biti odraz naših osjećaja i poslati snažnu poruku.