Sve više muškaraca mijenja svoje male torbice s potpisom sportskih brendova ili brendova automobila, za rodno neutralne torbice koje mogu nositi i žene i muškarci. O tome kako je do toga došlo razgovarali smo s modnim novinarom, predavačem na London College of Fashion i velikim zaljubljenikom u torbice, Dinom Bonačićem

Čuveni londonski muzej Victoria&Albert 19. ožujka otvara Fashioning Masculinities: The Art of Menswear, prvu veliku izložbu posvećenu muškom odijevanju. Na njoj će prikazati povijest muškog odijevanja od renesanse do danas uključujući i radove suvremenih dizajnera kao što su Harris Reed, Grace Wales Bonner, Craig Green i drugi. Popularnost muške mode odnosno prodaja iste raste iz sezone u sezonu, a muškarci sve češće nose komade koji nisu rodno određeni ili im nije važno jesu li označeni kao ženski ili muški.

U drugoj polovici prošlog stoljeća to je činila tek nekolicina među poznatima od kojih su se posebno isticali Marlene Dietrich i David Bowie. Žene danas redovito nose mušku odjeću, a sve je više muškaraca počelo nositi i žensku. Dizajneri su paralelno počeli u muškim kolekcijama nuditi više izbora kao što bi to činili u ženskima, a WWD piše da se ta promjena prema komadima koji nisu vrlo jasno muški ili ženski, dogodila još 2018. kada je Kim Jones dizajnirao za mušku liniju Diora, a Virgil Abloh Louisa Vuittona.

Muškarci su nosili torbice i prije 400 godina

Taj trend fluidnosti u muškom odijevanju razvijao se dodatno kroz javna pojavljivanja poznatih muškaraca u ženskoj odjeći kao što su Harry Styles, Billie Porter, Ezra Miller pa i influencera među kojima je možda i najistaknutiji Nelson Tiberghien iz dvojca Young Emperors. Modni novinar, predavač na London College of Fashion i strastveni kolekcionar torbica, Dino Bonačić, kaže da se radi o povratku trendova starih više od četiri stoljeća. 

Dino Bonačić
Dino Bonačić

Dino Bonačić

“S jedne strane, moda uvijek funkcionira na bazi ciklusa i mislim da se trenutno vraćaju arhaične vrijednosti koje su nekoć bile standard u muškom odijevanju – muškarci su nosili torbe na sličan način kao i žene još u 17. stoljeću. Na nekoj vision razini, naše društvo kontinuirano prolazi kroz renesansu u smislu omekšavanja granica spolnih i rodnih normi, i to vjerojatno doprinosi ovoj percepciji koja daje podjednaku važnost muškoj i ženskoj modi na nekoj globalnoj razini. Muškarci također troše sve više i više na odjeću i obuću, što je potaknulo modne dizajnere ženske odjeće da pokrenu i modne linije. Sve u svemu, mislim da je ova promjena rezultat godina izlaganja nekim situacijama koje je generalna publika nekoć smatrala ‘ekstremnim’, a danas uzima pod normalno. Ovaj proces se može primijeniti u različitim područjima, ne samo modi.”

Transformacija muške torbice

U cijelom tom rastu tržišta muške mode, posebno mjesto imaju torbice. Brendovi predstavljaju sve više modela za muškarce koji nalikuju onima koje tradicionalno smatramo ženskima. Kim Jones je u kolekciji za Fendi prikazanoj ovog tjedna na Tjednu muške mode u Milanu, predstavio nekoliko torbica od dnevnih koje se nose na jednom ramenu do minijaturnih večernjih verzija u tamnocrvenoj boji, a za koje predlaže da se nose uz smoking.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Fendi (@fendi)

“Otkad ja znam za sebe, bilo je uobičajeno vidjeti muškarca s torbom oko struka ili preko trupa (cross-body). Ono što se mijenja su njihovi oblici koji, kao što ti kažeš, postaju sve sličniji tradicionalnim idejama koje imamo za ženske torbe”, kaže Bonačić. “Što se tiče mojih osobnih afiniteta kod torba, ja stvarno ne gledam na njih kao rodno specifične komade. Meni je osobno bitno da ta torba služi kao neka osobna inspiracija i da se meni sviđa, a ne kome je brend to namijenio prodati. Što se tiče torbi, gender-fluid je samo još jedna oznaka koja se meni ne čini potrebnom, ali drugim muškarcima daje neko virtualno dopuštenje da im se može sviđati neki modni komad odjeće. Kao nije žensko, nego je ‘gender fluid’ ili ‘unisex’ pa je onda ok. U modnom smislu, to je čisti marketing.”

Dodaje i da će se sudeći po novim kolekcijama, ova evolucija muških torbica nastaviti i dalje. “Ono što se nadam je da će postati prihvatljivo nositi bilo kakve i čije torbice – da neće biti pitanje je li to od tvoje cure/dečka i da ćemo kolektivno prestati dodjeljivati određenim komadima odjeće, obuće i asesoara dublje značenje. Rod je tema diskusija za živa bića, a ne odjeću.”

Rodna podjela odjevnih predmeta je stvar marketinga

Mogli bismo nakon svega zaključiti da se modna industrija kreće prema rondo neodređenom obliku u kojem neće biti važno tko nosi što i što piše na etiketi u kućici rod. No, stvari nisu tako jednostavne. “Kao netko tko kupuje na svim odjelima (nažalost, više ne stanem u dječju robu, ali i tamo nekad zna biti dobrog asesoara), mislim da je cilj imati jedan idiličan svijet gdje su kolekcije dostupne i kreirane za svakoga tko ih želi nositi. Nažalost, mislim da je taj pristup još uvijek neka fantazija i totalno apstraktan jer je ta podjela na muške i ženske kolekcije prvenstveno alat za razvijanje marketinških taktika i prodavanja”, kaže Bonačić.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by StreeTrends (@streetrends)

“Mislim da generalna populacija još uvijek nije spremna na kaos koji bi se desio da se sva moda predstavlja na različitim tijelima – vrijednosti koje su pristupne u društvu su još uvijek binarno podijeljene i primarno bazirane na nekim old-school idejama koje definiraju izgled muškarca i žene kao nešto totalno različito. Jednog dana možda, ali za sad se samo nadam da će muškarci otvoriti um nekim novim idejama dok kupuju svoju iduću Nike torbicu za po gradu”, zaključuje.