Izložba “Zagrebački velesajam – Propaganda i publicitet 1956. – 1970.” u HDD galeriji u Zagrebu možda je nekima “samo” retro pogled na prošlost, no zapravo se radi uzbudljivoj priči o tome kako je Zagreb postao centar svijeta. Riječ je o razdoblju kada se na tom sajmištu susretala hladnoratovska Amerika i Sovjetski Savez, i to ne s tenkovima, već sa sladoledom i parnim kotlovima.

Kroz ovu izložbu, koja se otvara 17. rujna, imat ćete priliku vidjeti kako su se propaganda i publicitet pretvorili u umjetnost, kreirajući identitet jednog cijelog razdoblja.

Zagrebački velesajam – Propaganda i publicitet 1956. – 1970.

U hladnoratovskoj igri moći, Zagrebački velesajam bio je neutralno tlo, istovremeno i borilište i izlog za tehnološke i industrijske inovacije. Autorice izložbe, Sanja Bachrach-Krištofić, Sonja Leboš i Lana Lovrenčić, otkrivaju kako su se velike sile nadmetale za naklonost publike.

Jesenski međunarodni zagrebački velesajam 1957. Paviljon Rumunjske. Foto: Vladimir Guteša 17.09.1957. Zagreb MGZ-fot-402
Otvaranje Zagrebačkog velesajma 1956. Govor direktora Ivana Bačuna. Foto: HDA, AGEFOTO

“Nije teško razumjeti zašto su SAD mahom osvajale srca posjetitelja Zagrebačkog velesajma,” ističe Sonja Leboš, napominjući kako su “sladoled koji je curio s automata u savršeni oblik ili masni pečeni pilić koji se okretao na mehaničkom ražnju svakako bili slasnija poslastica od parnih kotlova SSSR-a.”

Velesajam je bio epicentar masovne propagande. Od pionirskog televizijskog prijenosa 1956. godine, kada su tek rijetki imali televizore, do snažne uloge filma i tiska, on je oblikovao stil, ponašanje i životne odabire.

Film U vrtu čelika_ ZV 1959. II Izvor Hrvatska kinoteka
Film U vrtu čelika_ ZV 1959. II Izvor Hrvatska kinoteka

Kao glavni kanal komunikacije, dizajn je igrao ključnu ulogu u oblikovanju identiteta Velesajma. Plakati su bili prvi kontakt s publikom, a u početku su ih karakterizirali industrijski motivi. No, sredinom 1960-ih, plakat doživljava transformaciju, prelazeći na jezik geometrijske apstrakcije i redukcije, s čistom tipografijom.

“Velesajamski plakati odražavaju otvorenost Jugoslavije prema Zapadu,” ističe Sanja Bachrach-Krištofić, dodajući kako su plakati spajali arhitekturu paviljona, izložbeni dizajn i grafiku u jedinstvenu cjelinu.

Industrijsko-propagandni film “U vrtu čelika”, režija: Frano Vodopivec, produkcija: Zora film i Zagrebački velesajam, 1959. HDA-Kinoteka

Uz plakate, katalozi su bili još jedan ključan medij. Kako objašnjava Lana Lovrenčić, “koncept kataloga neće se bitno mijenjati u narednim desetljećima, no pažljivijim pregledom njegova izgleda i sadržaja iščitavaju se suptilne promjene.”

Katalog je bio više od običnog popisa. Bio je dokument vremena, tiskarski poligon na kojem su radili umjetnici poput Ede Murtića, a vrhunska fotografska imena poput Toše Dapca i Milana Pavića davala su mu umjetničku dimenziju, uz onu dokumentarnu.

Plakat uz Međunarodni jesenski Zagrebački velesajam 1962. MUO-028179

Izložba u HDD galeriji podsjeća nas kako je dizajn u tom razdoblju bio više od estetike — bio je simbol napretka i otvorenog dijaloga. Posjetitelji će prošetati kroz povijest u kojoj su vizualne komunikacije bile ključne za oblikovanje imidža jedne države, a Zagrebački velesajam bio je njezino srce.

Plakat uz Međunarodni proljetni Zagrebački velesajam 1958. MUO-020230/

Autorice izložbe su Sanja Bachrach-Krištofić, Sonja Leboš i Lana Lovrenčić, koje potpisuju i njezin postav, dok je za vizualni identitet i grafički dizajn zaslužna Sanja Bachrach-Krištofić. Produkciju i organizaciju potpisuju Hrvatsko dizajnersko društvo, Institut za povijest umjetnosti i Udruga za interdisciplinarna i interkulturalna istraživanja, a voditelj HDD galerije je Marko Golub, uz asistenciju Ivana Beritića.