Sanja Rotter je hrvatska produkt dizajnerica, dizajn-specijalistica za drvo i drvne tehnologije. Svojom prijavom nas je oduševila, te osvojila web shop za koji će se pobrinuti ekipa iz kompanije Comms. Natječaj traje sve do 1. lipnja, tako da se obavezno prijavite jer već sutra objavljujemo trećeg dobitnika

Njen rad fokusira se na simboliku i značenje forme, ne samo na funkciju. Sanja kaže da njezina inspiracija dolazi od prirodnih materijala i struktura: njihove logike i jedinstvene „nesavršenosti“, kao i tradicionalnih tehnologija i njihovih eksperimentalnih mogućnosti. Ljubav, strast, holistički pristup, lokalna i DYI proizvodnja, ekološka i socijalna svijest – to su ključne riječi njezine vizije. U prosincu 2014., časopis Forbes proglasio je Sanju Rotter jednom od “3 hrvatska dizajnera za koje treba znati”. Njezini produkti su samoinicirani projekti ili naručeni od strane privatnih ili poslovnih subjekata. To su najčešće ambalaža, rasvjeta i urbana oprema. Kao profesionalni produkt dizajner, ne bavim se isključivo izradom stvari od drva niti sve radim vlastitim rukama. Serija Woodoir neka je moja vlastita niša, neki prostor u kojem radim što želim.”

Drvo od kojeg radi svoje kreacije nabavlja u stolariji Močvarni hrast s čijim vlasnikom, stolarom Darkom Franjićem, surađuje dugi niz godina, još od završetka fakulteta. Darko je licencirani restaurator arhitektonske spomeničke baštine no osim toga, dugi niz godina bavi se specifičnom vrstom drveta – fosilnim hrastom. Radi se o drvetu hrasta koji je star tisućama godina i tamne je boje, a koji je ostao očuvan pod zemljom ili vodom – u okruženju bez kisika, kada su ga u prošlosti srušile sile prirode, kao što su poplave i promjene toka rijeke. Samim time, ovo drvo je i meni postalo u fokusu, no volim sve domaće tvrde vrste. U stolariji imamo dosta vrlo zanimljivih, nekomercijalnih vrsta drva koje se ne mogu kupiti već ih Darko nabavlja sam. Za mene, to je vrlo zanimljivo i motivirajuće.

Ono po čemu mnogi prepoznaju Sanju jest njezina serija drvenih proizvoda Woodoir,  ispočetka razvijena iz eksperimenata za magistarski rad, a rezultirala je različitim asortimanom proizvoda: namještaja, uporabnih i simboličkih predmeta. Kaže nam da je naziv Woodoir  “igra riječi koja označava žensku radionicu i ženski pristup obradi drva, što se smatra “muškim poslom”, te drugačija perspektiva dizajna – iracionalna, organska, emocionalna, intuitivna, nepredvidiva, dinamična… “ Snažan naglasak stavljen je i na simboliku i značenje forme, poštivanje prirodnih struktura i prihvaćanje njihove logike. Morali smo je pitati, što bi onda rekla da je u njezinom potpisu prepoznatljivo, koji je njezin trademark? 

Volim misliti da su moji produkti prvenstveno skladni i zanimljivi predmeti, koji se ljudima sviđaju a da ni sami ne znaju zašto. To je zbog toga što je oko svakog od njih bilo puuno razmišljanja, simbolike, filozofije, truda i ljubavi.

Ljudi vide krajnji rezultat i oni osjećaju da je to nešto posebno čak i ako ne znaju ništa o tome. Također, znam da postoji neki zajednički nazivnik u mojim produktima, nešto po čemu se vidi da sam to ja, ali ne mogu jasno odrediti što bi to bilo…”

ČEŠALJ KAO KLJUČNI KOMAD

Ono za što posebno vidi web shop jest jedan poseban komad iz linije: Woodoir češalj. Oblik češlja inspiriran je oblikom ruke u prirodnom položaju za češljanje. Svaki primjerak je različit, jedinstven, izrađen rukom autorice i 100% recikličan. “Woodoir češalj izrađen je od drveta šljive. Drvo se prvo reže i suši, zatim se ponovno reže na tanje komade iz kojih se izrezuje kontura češlja. Dobivenoj konturi bruse se kosine i zaobljava vanjski rub. Ručnom glodalicom rade se kosine na zubima a oblik se dovršava grubljim brusnim papirom. Sijedi fino brušenje, močenje vodom i poliranje do najfinije površinske obrade. Završna faza je mazanje prirodnim uljem za zaštitu.

Woodoir češalj je predmet trajne vrijednosti i testiran je i na najgušćoj kosi, koju će uspješno krotiti još mnogo godina koje dolaze…” kaže nam Sanja. Ali otkud ideja češlja? “Nakon završeta fakulteta radila sam u umjetničkoj galeriji s drvenim proizvodima u Rovinju i zapazila sam što nam nedostaje i što kupci traže. Češalj je nešto što se iznova i iznova ponavljalo kao želja i prijedlog kupaca. “Imate li drvenih češljeva?”, “Zašto nemate češalj?” itd. ITako sam krenula s razvojem ideje češlja i glavna inspiracija za njegov oblik mi je bila ruka u položaju kad prolazi kroz kosu. Bilo je nekoliko varijanti koje sam nacrtala, a zatim sam odabrala najbolji oblik, koji se od onda nije mijenjao. Češalj je prvo testiran na kosi stolareve žene Kornelije. Radi se o velikoj kovrčavoj grivi i pomislila sam da je to pravi test: ako ga ova kosa ne slomi, neće ništa! Gospođa koristi isključivo taj češalj već 8 godina.” smije se.

No osim toga, Sanja bi također na web shopu voljela predstaviti i neke komade namještaja ili rasvjete, koji inače nisu dostupni u seriji, čemu se iznimno veselimo!

U galeriji pogledajte ostale Sanjine radove!

Portreti: Marko Mihaljević