![](https://grazia.hr/wp-content/uploads/2025/01/Snapinst.app_472895687_2294508237587012_7262138229054681027_n_1080-1024x753.jpg)
Ususret sezoni dodjela nagrada donosimo mali presjek ključnih holivudskih kostimografa za koje se očekuje da će dobiti najviše nominacija na ovogodišnjim dodjelama
Do danas nitko u svijetu filmske kostimografije nije ravan Edith Head. Kontroverzna holivudska kostimografkinja dobitnica je osam Oscara što je najviše zlatnih kipića koje je osvojila jedna žena, a ponosna je vlasnica i najviše nominacija za jednu ženu, njih 35. U svijetu televizije najpoznatija je vjerojatno Patricia Field, kostimografkinja koja stoji iza kostima u svih šest sezona Seksa i grada i oba filma koja su slijedila, dok je And Just Like That… specijal ipak preskočila zbog rada na seriji Emily In Paris.
U vrijeme Edith Head kostimografi su bili i dizajneri, skicirali su svoje zamisli, a one bi se u većini slučajeva šivale posebno za taj film. Već u doba Patricije Field situacija je bila znatno drugačija. Veći dio kostima se posuđuje, a šivaju se tek specifične stvari, najčešće za SF i fantasy žanrove. Uz to, glumci i glumice često se povezuju s modnim kućama čiji su ambasadori iako se u javnosti takve suradnje uglavnom negiraju. Primjerice Jared Leto koji je ambassador Guccija dobio je ulogu u filmu House of Gucci dok Kristen Stewart u filmu Spencer nosi uglavnom kostime kuće Chanel čija je ambasadorica.
Bilo kako bilo, još uvijek postoje kostimografi kojima je stalo do toga da kostimima ispričaju priču o svojim likovima, njihovim osobnostima i životima. Kostimografkinja Jacqueline West sa svojim je suradnikom Bobom Morganom za film Dune osmislila i dala izraditi dvije tisuće kostima. Od toga je njih 400 bilo izrađeno po uzoru na one iz knjige koji prikupljaju i filtriraju vodu iz tijela i pretvaraju je u pitku.
![Dune](https://grazia.hr/wp-content/uploads/2022/01/Dune-1024x577.jpeg)
West i Morgan nisu mogli ići baš toliko daleko pa su kreirali odijela sa specijalnom tkaninom koja se koristi za izradu odjeće profesionalnih sportaša. Ona prikuplja znoj i zadržava ga, a u dodiru sa zrakom koji dopire kroz posebne mrežice od pamuka, najlona i akrila tijelo se hladi što je glumcima bio spas dok su snimali na vrućem pijesku u Jordanu. West je triput bila nominirana za Oscara (Quills iz 2000., The Curious Case of Benjamin Button iz 2008. i The Revenant iz 2018.), ali ga do sada još nije osvojila. Možda je ovo njezina godina.
![Dune](https://grazia.hr/wp-content/uploads/2022/01/Dune--1024x576.jpeg)
Kostimografkinje Jenny Beaven vjerojatno se sjećate s dodjele Oscara 2016. Te je godine osvojila svoj drugi zlatni kipić, za kostime u filmu Mad Max: Fury Road, a nagradu je preuzeti došla u vrlo ležernom izdanju s kožnatom jaknom i trapericama zbog čega su je mnogi prozvali da ne poštuje dress code Akademije. Beaven je u ovoj sezoni filmskih nagrada ponovno jedna od favoritkinja za Oscara zbog kostima koje je kreirala za film Cruella. Za Emmu Stone trebala je kreirati 47 odjevnih kombinacija.
![Cruella](https://grazia.hr/wp-content/uploads/2022/01/Cruella-Disney-1024x540.jpeg)
Izazov je bio taj što je smjela koristiti samo bijelu, crnu i crvenu boju, a olakotna okolnost ta što se radnja zbivala u Londonu u sedamdesetima – vrijeme i mjesto gdje je sama odrastala. Beaven je prikupila komade britanskih dizajnera koji su dominirali tim periodom kao što je Vivienne Westwood, nekoliko komada kao primjerice haljinu koja u jednoj sceni kao da guta automobil barunice, dala je izraditi, a skupila je i 10 kovčega odjeće na buvljacima u Londonu, New Yorku i Los Angelesu jer, rekla je, je to točno ono što bi učinila i mlada Cruella.
![Cruella](https://grazia.hr/wp-content/uploads/2022/01/Cruella-Disney--1024x683.jpeg)
U konkurenciji za nagradu Oscara ove bi se sezone mogla naći i četverostruka oskarovka Milena Canonero. Kao što je Hitchcocku omiljena bila Edith Head, tako je Canonero omiljena kostimografkinja Wesa Andersona, a za kostime u njegovom filmu Grand Budapest Hotel osvojila je Oscara 2014. Kostimi su, kao i scenografija, u Andersonovim filmovima izuzetno važni i uvijek vrlo detaljno razrađeni. Canonero je tako za ovaj film proučavala francusku kinematografiju uzimajući u obzir i crno-bijele filmove u kojima su vrlo važne bile teksture na odjeći kako bi se izbjegla plošna slika. U filmu zato vidimo puno debelo pletenog pletiva kojim su teksture naglašene. Zabavan moment su i Charentaise papuče od vune i filca koje u filmu nose zatvorenici, a koje se proizvode u gradu Angoulême na jugozapadu Francuske u kojem je film sniman pa su Canonero i Anderson zaključili da ih moraju uključiti u modni izričaj filma.
![The French Dispatch](https://grazia.hr/wp-content/uploads/2022/01/The-French-Dispatch-1024x750.jpg)
Zapažena su ostvarenja u ovoj filmskoj sezoni ostvarili i Paul Tazewell na filmu West Side Story i Massimo Cantini Parrini na filmu Cyrano, no njihova istraživanja kostima ne idu tako daleko kao kod njihovih kolegica. Krasne smo kostime vidjeli i u filmu House of Gucci koje je radila Janty Yates kao i Spencer koje je radila Jacqueline Durran no zbog činjenice da su u tim filmovima u prvom planu ogromni svjetski brendovi umjesto custom kostima, malo je vjerojatno da će se Yates i Durran naći u konkurenciji za velike nagrade.