Prije dvije i pol godine, točnije 24. srpnja 2019., mega popularna svjetska glazbena zvijezda Beyoncé objavila je YT video o početku priprema za Coachellu pod nazivom „22 Days Nutrition“. Video počinje vaganjem gdje svi vidimo koja je njezina težina; 175 lb, što je preračunato u kilograme otprilike 80kg. Nakon toga slijedi disclaimer da je Beyoncé slijedila dvadesetodvodnevni režim prehrane tijekom četrdeset i četiri dana. I ono što je meni zapelo za oko jest da se radilo o isključivo biljnoj prehrani. Pomislila sam si – odlično, super! Ako jedna od najpoznatijih i najslavnijih zvijezda showbusinessa počne promovirati svoj novi stil prehrane koji je tada za moja uvjerenja bio jedini ispravni, možda stvarno uspije utjecati na mnoge svoje obožavatelje i sljedbenike. Kako sam bila naivna.
Beyoncé je tijekom tih 44 dana dijete konzumirala samo jela na biljnoj osnovi, veganska jela, mnogo je vježbala, bila je pod strogim režimom kako bi „skinula“ višak kila nakupljenih nakon blizanačke trudnoće. I htjela je to napraviti na najzdraviji način pod budnom paskom trenera i nutricionista. Sve je to naizgled u redu. No, zapravo ipak nije, jer se radi o trendu. O jednokratnom potezu za kratkoročni rezultat; ovog puta da se dovede u formu za nastup na Coachelli.
Veganstvo nije prehrana. Veganstvo je način i stil života. Lifestyle, ako hoćete. Nije poanta veganstva jesti jela spremljena na biljnoj osnovi. Poanta veganstva jest živjeti život u kojemu su isključeni svi oblici iskorištavanja životinja zbog hrane, odjeće, kozmetike ili bilo koje druge svrhe. Realno, to je skoro pa nemoguće napraviti. Toliko su ljudi i industrije zavladali svijetom. No, možemo se maksimalno truditi.
Prvo i osnovno što možemo napraviti jest koristiti kozmetiku i preparate za čišćenje doma koji nisu testirani na životinjama, koji su pakirani u ambalažu koja se dȃ reciklirati i još bolje; koji se mogu kupovati u rinfuzi. Svoju prehranu možete odmah promijeniti u biljnu, no prelazak bi trebao biti postepen kako ne bi naglo ju promijenili i posljedično si probavu na kratko zeznuli. Jednostavnu uvodite sve više i više biljnih dana u svoj tjedni jelovnik, dok oni u potpunosti ne preuzmu tjedan, pa mjesec i na kraju godinu.
Kupujte odjeću i obuću napravljenu od materijala koji su nastali tako da okoliš nije pritom zagađivan, da ljudi (odrasli i djeca!) nisu radili u ropskim uvjetima, da niti jedna životinja nije stradala u laboratoriju ili u uzgoju. No, najbolje bi bilo da kupujete “second hand”. Osobno ću radije kupiti “second hand” kožne čizme, čak se daju naći markirane i nađene u savršenom stanju, nego novu obuću načinjenu od umjetnih materijala. Ne trebaju nam nove stvari. Imamo ih dosta i previše.
Kupujte lokalno. Veganka u meni ne može prijeći preko sireva kao najčešćeg “grijeha”, no isto tako se brzo predomislim i radije vidim da je kupljeno sir i vrhnje od domaćeg OPG-a ili provjerene kumice na placu, nego košara puna avokada iz supermarketa velikog europskog lanca, a koji su postali broj jedan proizvod na kartelskoj sceni Meksika.
Stvari nisu crno-bijele. Nećemo spasiti svijet ako živimo na mrkvi, avokadu i bademovom mlijeku. No, možemo osvijestiti što je pogrešno, stalno se pitati od kuda dolazi proizvod, educirati se najviše što možemo i ne kažnjavati se jer smo pogriješili i “popušili” neku od naizgled green/eko/vege kampanja velikih korporacija. Ono što možemo jest truditi se biti što bolji, kritički razmišljati i ne bojati se promjena.
Da se vratim na početak. Ono što je Beyoncé napravila te 2019. jest nešto što mnogi rade kako bi se u javnosti pokazali ispravnima. Ona je prihvatila izazov koji Veganuary nameće. A to je hraniti se biljno i (krivo) promovirati veganstvo, tijekom mjeseca siječnja. Zato i naziv, poput Movembera – Veganuary. Veganuary je kao potez (glupo mi je navesti pokret, jer to nije, koliko god na društvenim mrežama razni influenceri to pokušavaju takvim prikazati) s oproštenjem, kratkoročna marketinška glupost. Da, mjesec dana ćete jesti jela na biljnoj bazi. I to je zapravo – to.
Hoćete li očistiti svoju kupaonicu od raznih preparata, kremica, deterdženta i sl… Hoćete li zapravo svoju omiljenu kremu za lice, šminku, šampon baciti u smeće i kupiti neku s velikom V oznakom ili još drastičnije; onu s velikom V oznakom domaćeg proizvođača i koja je malo skuplja (jer, pobogu, ne proizvodi se u tolikom količinama!). Hoćete li (tijekom siječnja) prestati kupovati u “high street” dućanima, usprkos velikim sniženjima? Hoćete li početi razmišljati na takav dugoročniji način ili ćete napraviti nešto kratkoročno dobro za svoje tijelo i – to je to? Mnogi neće. Već će pomodno slijediti trend i reći: “Probala_o sam to na mjesec dana. Odlično je.” I opet sljedeće godine. Jer to je točno – to. Prolazna stvar koja se ciklički ponavlja. Trend.
Promijenite stav u glavi, počnite razmišljati i djelovati dugoročno. I ako sljedeće godine na blagdanskom ručku kako biste zadovoljili obitelj (budimo realno, zapravo majku) koja je cijeli dan nakuhavala, pojedete taj tanjur brudeta od bakalara, neće se ništa grozno dogoditi. Zapamtite: ne možete promijeniti svoju okolinu, ali možete promijeniti sebe. I bez obzira što ta rečenica zvuči otrcano to stvarno jest istina. Vjerojatno nećete svoju obitelj, roditelje, posebno starije članove obitelji „preobratiti“ i nemojte. Nitko ne voli ništa na silu. Ono što možete jest probati biti iskreni, dobri i nježni.
Trendovi su zabavni, prolazni i kao u modi, znamo da je pametnije kupiti taj jedan konkretan komad koji ćemo nositi do iznemoglosti i po mogućnosti ostaviti u nasljeđe, nego mnogo kratkotrajnih krpica koje će nas zadovoljiti na kratko i uz koje, uz pretrpan ormar, uvijek ćemo izjaviti da nemamo ništa za obući.