Kako je svestrana marketingašica jednoga dana odlučila pokrenuti društveno odgovorno poslovanje čiji su ciljevi dobrotvorni projekti i jačanje lokalne zajednice, otkriva Vanja Varga, naša sugovornica
“Djelovanje je protuotrov za očaj”, izgovorila je jedna od najdražih mi kantautorica, Joan Baez. Čini se da ne postoji bolja rečenica kojom se može dati uvertira u Djelovanje, tvrtku koju je pokrenula Vanja Varga, magistra psihologije i svestrana poduzetnica koja je nakon više godina iskustva u produkciji, provođenju projekata, margetingu te menadžmentu odlučila svoje poslovanje usmjeriti prema stvaranju dobrotvornih projekata. Primjerice, projekt ONI, koji je trenutačno aktivan, daje prostor umjetnicima koji kreiraju prava umjetnička djela za kalendar, čijom kupovinom donirate za pomoć djeci s malignim bolestima.
Vanja, koja ne voli toliko pričati o sebi, ali zato može satima razgovarati o svojim projektima i ljudima koje je kroz svoj rad upoznala, dala nam je uvid u cijeli nastanak društveno odgovornog poslovanja Djelovanja, koji na poseban način stvara nove prilike i doprinosi optimističnijem sutra našega društva.
“Sada kad gledam, nešto što mi je ljubav i hobi, cestovni biciklizam, zapravo je bio plodno tlo gdje je moje djelovanje orijentirano na dobrotvorne projekte proklijalo i prije nego što je nastalo Djelovanje”, govori nam Vanja na pitanje kako se uopće pojavila ideja za Djelovanje. “Prvi dobrotvorni projekt osmislila sam unutar HARDCRO ultra-biciklističke utrke, gdje sam bila dio organizacijskog tima. Nakon toga, jednostavno sam shvatila da mi ta komponenta daje smislenost koja mi treba, koja mi ostaje i postoji i kad su ostale uspješno obavljane – projekt je uspješan, svi su sretni i zaradili.” Uslijedila je prva samostalna akcija ONA, koja se, kako nam priča, pojavila zbog obiteljske priče. “Kako je nastao koncept? Kao neki bljesak, moment gdje se povežu točkice i nastane ideja da napravim paketiće s bočicom gina i setom popusta kod malih domaćih brendova, a sve za donaciju za udrugu Nismo same.”
Konkretno, donacija se prikupljala za njihov projekt “Nisi sama, ideš s nama”, kroz koji se ženama osigurava besplatan taksi prijevoz na i s kemoterapije. Paketiće i dobrotvorni koncept te marketing oko toga oblikovala je upravo Vanja, a cijeli rezultat pokazao je da je ono što radi smisleno i daje određenu vrijednost mnogima. “Za mene je Djelovanje prostor kreacije u kojem imam priliku uključiti sve svoje vještine i strasti radeći nešto što me motivira i ispunjava. Dugo mi je trebalo da ga otkrijem i posložim, no sad je tu i sretna sam zbog osjećaja svrhe koji mi daje.”
Vanja ima i takoreći day job, u Centru za kulturu prehrane, gdje radi kao menadžerica već osam godina. “Djelovanje je tu uvijek, a provlači se nesistematski kroz vrijeme i realizira se na projektnoj bazi. Veseli me jako i valjda ga zato ne doživljavam kao posao i kad posla ima puno. Djelovanje je prostor za stvarati projekte u različitim područjima. Centar za kulturu prehrane je moja baza i osnova, a od različitih interesa koje imam, područja koja me zanimaju i projekata u kojima sam sudjelovala, pletem projekte u Djelovanju. Nema radnog vremena. Svakako je poziv i ljubav i nešto što radim u slobodno vrijeme, u pravilu, volontirajući veliku većinu tog vremena.”
Formalno i konceptualno, “Djelovanje – menadžment, marketing i dizajn” objedinjuje sve što Vanja obožava raditi, ali i ono što dobro radi. Za društveno važne ONI kalendare upravo je ona napravila dizajne ideje, koncept, proces, a onda i cjelokupan projekt. Ono što ne zna – angažira dizajnera. “Želja mi je stvarati projekte koje će ljudi prepoznati kao priliku za sudjelovanje u nečemu gdje zajedničkim snagama stvaramo u neku dobru svrhu. Djelovanje je formalizirano 2018. godine, a i prije sam radila projekte. Djelovala i prije Djelovanja. U nekom trenutku dobila sam ideju i perspektivu da dobrotvorni projekt ne mora biti nešto usputno i nešto što je jednosmjerno (X donira za Y). Više je to bio aha-moment, a nakon toga sam shvatila da to želim raditi s Djelovanjem; producirati društveno odgovorne i/ili dobrotvorne projekte u kojima postoji nešto što stvara dodanu vrijednost i povezuje u mnogo smjerova, daje priliku mnogima da se uključe, a svi nešto dobiju.”
ONI kalendar najbolje to ilustrira: 13 umjetnika, sedam domaćih brendova, 300 donatora koji će 365 dana imati nešto lijepo i što će ih podsjećati na lijep čin. “I ne znam koliko malih krijesnica kojima će donacija biti korisna u njihovim velikim borbama. Ne mnogo, ali sigurno nekoliko.”
S vremenom joj se iskristalizirala orijentacija na dobrotvorne projekte te je željela sve što je radila svesti pod neki zajednički nazivnik, a isto tako i nastupati dalje. “Ime mi je došlo nekako spontano i poslužilo je dobro kao opis onoga što radim, kao ilustracija kreativnosti koja je bît i ključ svega što radim, a i dobra je igra riječi.”
Uz kalendar ONI, dva projekta koja ilustriraju ono što Djelovanje radi kao partner ili angažirani producent jesu Veseli stol i Korisna kupovina. Veseli stol je projekt koji provodim u suradnji s Anitom Kozinom, autoricom food bloga Veseli Stol. Djelovanje je postojećem Anitinom projektu tajnih večera dodalo dobrotvornu komponentu pomaganjem Specijalnoj bolnici za kronične bolesti dječje dobi Gornja Bistra, Crvenim nosovima te Udruzi Krijesnica. Peta akcija trebala je biti u ožujku 2020. godine, no svijet je napravio jednu dugu pauzu.
Uz to, tu je i projekt Korisna kupovina zagrebačke majstorske pekarnice Korica, gdje mjesec dana Korica odvaja jednu kunu od svakog kupljenog baguettea za doniranje udrugama za podršku djeci i obiteljima suočenima s malignim bolestima.
Bilo bi joj drago raditi na više ovakvih projekata, kako nam kaže, ali je svjesna kako će teško nekome pasti na pamet da je angažira za produkciju dobrotvornog projekta. “Ideja usluge je inovativna, ulazi u područje marketinga, ali daleko je dublja i šira. Na meni je djelovati u smjeru da učinim tu ideju poznatom i poželjnom kroz projekte koje radim. Za ilustraciju, razlika između toga da neka tvrtka direktno donira Krijesnicama i toga da angažira Djelovanje koje producira primjerice ONI projekt sve je što sam opisala kao utjecaj. Prošireno i produljeno trajanje ovog projekta je dodana vrijednost.” Vrijednost koja širi glas, osvještava o određenoj temi na koju ne možemo zatvoriti oči, koja djeluje lokalno i koja stvara prilike zajednici da se uključi. Ukratko, potiče na djelovanje.
Vanja je, kako nam objašnjava, zadovoljna reakcijama, a rečenica: “Hvala na pozivu, podržat ću” od strane umjetnica i umjetnika koje pita za suradnju nema cijenu. “Ljudi su sretni kad imaju priliku uključiti se u nešto što doživljavaju kao smisleno i plemenito. Projekte koncipiram da su takvi, a sličnih primjera ima posvuda. Jedan način za bilo koga da učini nešto za druge svakako je podržavanje ovog ili bilo kojeg dobrotvornog projekta, a i more drugih stvari. Svaki naš izbor ima utjecaj na sve oko nas, ne samo udomljavanje životinja, zero-waste životni stil i doniranje. Osobno, a valjda i zbog moje struke, meni će prvoj pasti na pamet ono što činim kao ja – Vanja u odnosu sa svima koje susrećem privatno, poslovno, na ulici. U odnosu sa samom sobom. Ekonomija te osobne psiho-socijalne energije. Uz doniranje i recikliranje, dva društveno odgovorna ponašanja koja pokazuju brigu s odnosom prema energiji u obliku novca i otpada, sigurno da najviše utječemo na okolinu time kakvu energiju imamo kao ljudi i kako raspolažemo tom energijom u interakciji s drugima.”
Novi kalendar za 2023. već se priprema, a u svibnju organiziraju peti Veseli stol na temu Japana u prostoru Uranije te Cogito Coffee. Vanja otkriva da je u planu i višenamjenska igra/čka za djecu i odrasle u suradnji s umjetnicom Majom Biondić. Ukratko, nema stajanja.
Na pitanje što mi kao pojedinci možemo učini kako bismo postali aktivniji članovi i članice društva, Vanja smatra da je to po principu “kamen po kamen – palača”. “I po Dobriši Cesariću po kojem i moja mala kap čini taj slap. U svakom je kontekstu cjelina i šira slika, na kraju, skup svih dijelova i svaki je dio važan. Važan je jer sam po sebi daje određenu boju toj slici, ali svojom bojom može utjecati i na (promjenu) boje susjednih dijelova koji imaju svoje susjedne dijelove i tako dalje. Moji, ali i svi drugi dobrotvorni projekti dio su prilika za druge da se uključe. Oni su direktna šansa da se bude dio promjene, ali i, nadam se, inspiracija da promjena može imati razne oblike. Prostor i platforma gdje ja stvaram promjene za mene je Djelovanje, koje me motivira i ispunjava te daje sasvim drugi “okus” poslu. Stoga.mislim da veliki i prvi fokus trebamo stavljati na sebe same i kako utječemo na mikrosredine s kojima smo u interakciji dok hodamo ulicom ili kupujemo kruh. Kako ide izreka – da svatko čisti pred svojim vratima, ulica bi bila čista. Sve dodatno što svatko od nas napravi je plus. U ovoj metafori, moji su projekti poput najavljenog zajedničkog čišćenja ulice uz glazbu, kolače i druženje, pa i oni koji inače ne čiste pred svojom kućom požele doći i (usput) očiste pred svojom kućom, pomognu susjedu te se usto najedu kolača i zabave.”