Fenomen sugar babies, koji nas polako uvodi u svijet takozvanoga glamuroznog života žena koje se ponose time što imaju svoje daddiese, zabrinjavaju brojne. Je li riječ o eksploataciji koju su žene transformirale u svoju osnažujuću korist, ili je pozadina ipak puno problematičnija?

“Doslovno sam jednu odbijenicu za posao udaljena od toga da pristanem”, stajao je natpis na Instagram Storyju moje frendice, a u pozadini je bio screenshot poruke nekog gospona koji se prikazao kao bogat čovjek kojemu se ona sviđa i volio bi je moći nazvati dvaput tjedno i pričati joj o svom danu. No gospon ne bi htio vezu, već razmjenu dobara. Ona njega sluša kako je sklopio odličan novi posao s nekim klijentom i hvali ga preko telefona ili Skypea, a on njoj na račun mjesečno uplati 5000 dolara. Znatiželjna kakva jesam, odmah sam joj se javila da je pitam bi li stvarno pristala i zna li kako bi to uopće funkcioniralo. Brzo mi je odgovorila da nije uistinu zainteresirana za to jer je jedna njezina frendica, koja trenutačno živi u jednom gradiću blizu Berlina, sugar baby, i sudeći po svemu što je čula od nje, “to nije za nju”. Ipak, kako mi kaže, dobila je već par upita za to, vjerojatno i zato što su u zajedničkom društvu.

O sugar baby fenomenu, koliko god bio trendi, možda i nećete tako lako naići ako vas algoritmi društvenih mreža onamo ne odvedu. Iako se o seksualnom radu i “sponzama” govori već desetljećima, pardon, stoljećima, sugar babies su zapravo relativno nova pojava na društvenim mrežama koja zabrinjava mnoge psihologe i sociologe. Sugar babies, kako se same zovu, ponosne su vlasnice te “značke”, koje se na društvenim mrežama sustavno hvale glamuroznim životom koji im je pružen od strane, kako bi većina rekla, naivnih bogatih usamljenih starkelja. Kako cijela stvar poprima veliku pažnju svjedoči i činjenica da TikTokerica @nickigonzales, koja je ponosna sugar baby, na svakom svom videu ima po milijun pregleda, a #sugarbabies se spominje čak milijardu puta. 

Sve se počelo razvijati naglim porastom popularnosti Only Fans platforme, koja je postala toliko mainstream da su čak i mnoge poznate zvijezde javno u svojim opisima profila stavile poveznicu na kojoj ih možete vidjeti u slobodnijim izdanjima. Dok se o “sponzorušama” najčešće govorilo kao kroz trač i to baš za svaku ženu za koju bi se možda prije reklo da se “dobro udala”, sada su to sugar babies, čiji daddiesi više nisu niti toliko u fokusu. A i dobro je što ne moraju, kao u slučaju Only Fansa, nigdje javno stavljati svoje fotografije. Privatni avioni, skupocjeni nakit, Birkin torbe, glamurozni smještaji na tropskim predjelima… A pojedini takvi odnosi nekad, unatoč uvriježenom mišljenju, ne uključuju seksualne odnose. No iza tog kvazi ekstravagantnog života koji pokušava sugar babies prikazati kao osnažene žene koje upravljaju tim odnosom i dobivaju od nekih tamo “naivnih” muškaraca novac samo da ih praktički pogledaju, mnogi stručnjaci zabrinuti su da se romantizira cijela situacija koja je puno više nalik eksploataciji i seksualnom radu, pa i seksualnom uznemiravanju nego što se to uistinu i prikazuje.

“Mislim, sigurno nitko neće otvoreno reći da se seksa za novac”, kaže mi ta frendica iz “gradića u blizini Berlina”, čiji bliskiji prijatelji znaju da je sugar baby. Ona u pravilu objavljuje glamurozniji sadržaj bez da adresira čime se bavi, no kako kaže, znala je nekad staviti i popularni #sugarbabies, no “taman da ljudi misle da sam sarkastična”. Priznaje, sugar baby je postala prije nekih godinu dana, kad je Only Fans promijenio svoju politiku na platformi i došlo je do ograničavanja eksplicitnijeg sadržaja, a ubrzo joj je pristiglo mnoštvo šarolikih ponuda. Prihvatila je jednu jer se na početku situacija prikazala kao i gorenavedena – razgovor s muškarcem koji bi htio jako nekome pričati koliko mu je njegov superplaćeni posao naporan, i koji voli da se žena osjeća dobro i sigurno. “No nakon par tjedana te neke, da ne kažem granice, počele su se pomicati. Tražio bi me da odjenem neku određenu užu haljinu, vodio bi me na hrpu skupocjenih dejtova i iako sam mislila da sam se zaljubila u svog daddyja, danas mi je jasno da je to cijelo vrijeme i bila neka njegova fantazija. Valjda i da se on uvjeri kako nije riječ o odnosu koji se bazira na novcu.” I dalje je s njim, kako kaže, i odnos više nije platonski, no “sa strane” zna razmjenjivati platonske poruke s još dvojicom muškaraca koji joj zauzvrat šalju poklone od kojih bi vam se moglo zavrtjeti u glavi. “Puno ti je tu posla, emocionalnog ponajprije. Moraš paziti da nisi pregruba ili živčana, nemaš pravo biti loše volje, osim ako nije uvod u to da sam tužna jer nemam novu Prada torbicu”, kaže mi, i kao da priča o svojim poslodavcima. “I priznajem, često moram izbjegavati razgovor o seksu.”

Realno, priča moje sugovornice zasigurno je čak i jedna od nevinijih. Iako ona osobno nikad nije tako nešto doživjela, postoji pregršt svjedočanstava koji sugeriraju kako se takav, naizgled svijet dragulja, zapravo svodi na eksploataciju, manipulaciju, seksualno nasilje. Neovisno o tome, na društvenim mrežama postoji pregršt savjeta kako uopće biti na radaru sugar daddiesa i kako postati što uspješnija sugar baby.  “Morate uložiti trud. Postaviti kvalitetan profil sa sugestivnim fotkama, razgovarati s daddiesima kao da su zapravo pregovori u pitanju. Morate biti svjesni da će se ti njihovi zahtjevi nekad povećavati i morate biti spremni na njih”, kaže se u jednom TikTok videu.

Ako se više zadubite u cijeli taj fenomen, ustanovit ćete i da sugar babies ne žele samo novac već i status. U tom smislu veličaju Kim Kardashian, pa čak i Melaniju Trump, koje su, po njima, odlučile ostati u odnosima koji su očita razmjena novca i statusnog simbola u zamjenu za emocionalni trud. “Postoji golemi potencijal u smislu umrežavanja i mentorstva. Mnoge su sugar babies pronašle odlične poslove, pa i ljubavne veze upravo zbog toga što ih je njihov daddy progurao na mjesta koje su im dale te prilike. To se može gledati kao na umrežavanje, što je bitan dio svakog posla.”

No druga osoba je na istome forumu napisala da je riječ o opasnom fenomenu koji je i sama veličala. “Možete osjetiti lažan osjećaj moći kada dobivate tu golemu količinu novca i poklona, no realno, daddy vas posjeduje. Oni vas vide kao proizvod koji su kupili i s kojim mogu učiniti što god žele. Ubrzo se osjećate kao da ne možete reći “ne”. To je prisila, i to ona koju je teško prijaviti policiji.” 

U posljednje vrijeme, kako je cijeli fenomen poprimio i medijsku pažnju, mnoge sugar babies počele su ispreplitati svoje blještave videozapise s upozorenjima o prijevarama i sigurnosnim savjetima za nove sugar babies koje su tek krenule s tim stilom života. “Postoje, recimo, sigurnosni savjeti, na što paziti kad vam se osoba javi, kad ne ići k njima doma, kako shvatiti da je riječ o nekoj manipulaciji…”, tvrdi jedan forumaš u velikoj raspravi o tome koliko je glorificiranje ovoga uopće pozitivno. U nadi, naravno, da opravda ovaj fenomen. Ti sigurnosni uvjeti, svakako, više-manje djeluju kao bilo koji savjet jedne zrelije žene mlađoj kad prvi put izlazi van u klub, što je pomalo poremećno da živimo u tom svijetu i da nam je to prihvatljivo. Sve onda zajedno zvuči pomalo zastrašujuće kad uzmemo u obzir da je ovdje riječ o emocionalnom i/ili seksualnom odnosu bez zasnivanja radnog odnosa, koji je nevidljiv pred zakonom, pravno problematičan i dovodi vas u rizik od ugrožavanja ugleda, ali i još gore – od sigurnosti i stavlja vas u golemu opasnost od zlostavljanja. 

Stoga ne čudi da mnoge stručnjake zabrinjava ovaj lažni sjaj koji se veže za #sugarbabies, privid osnažujuće nove ere feminizma, taman uz bok s bimbocoreom i, ne znam, body positivityjem. Kad mlade žene vide da se koncept prikazuje kao nešto pozitivno, lako ih pretvara u žrtve. Možemo misliti da nisu svi tako lakovjerni, no dovoljna je jedna osoba. A da je moguće mladima manipulirati svjedoče i mnoštva ozbiljnih ozljeda i smrti od TikTok izazova te Instagram filtri koji su od njih napravili nesigurne osobe nezadovoljne svojim tijelima, kao i estetske operacije sve mlađih osoba koje žele izgledati kao retuširana fotografija. 

Estetika koja se bavi seksualnim osnaživanjem žena ili želja mnogih država za pravnom regulacijom seksualnog rada nikako se ne može dovesti u isti koš s ovim sugar babies fenomenom. Riječ je uistinu o jednom trendu koji to nikad nije smio postati te koji zahtijeva promptne akcije kako bi se spriječila daljnja glorifikacija nečega što mnoge stavlja u nepovoljan položaj. Koje je rješenje? Po stoti put, informiranje i edukacija. I gašenje društvenih mreža.