U vremenu kada u Hrvatskoj više nema tjedana mode ni natjecanja za mlade, čini se da je mladim dizajnerima gotovo nemoguće probiti se, a kamoli uspjeti na sceni. Mali je broj onih kojima je u posljednjih nekoliko godina to pošlo za rukom, a kako su uspjeli otkrili su nam Marija Kulušić te Marko Šabarić i Tomislav Kliškinić iz brenda Klisab

Pokretanje modnog brenda potez je koji zahtijeva relativno veliki financijski ulog. Materijali i krojački pribor, krojenje i šivanje, modeli, snimanje kampanje, prezentacija, marketing, distribucija. Sve su to dijelovi proizvodnog lanca jednog modnog brenda koji za vlasnika donose trošak. Ipak, uz razorenu industriju, većina mladih dizajnera u Hrvatskoj po završetku studija kao jedini moguć i ispravan put vide upravo pokretanje vlastitog brenda.

Mnogi od njih u tom procesu sami nauče šivati, pronađu načine za jeftinije snimanje kampanja i marketing, i uspiju pokrenuti brend. No, malo tko među njima zaista uspije odgovoriti na zahtjeve tržište, a da pritom i ostane autentičan i vjeran temeljima na kojima je postavio brend. U posljednjih nekoliko godina tako smo na tržištu vidjeli niz mladih brendova kako nastaju i nestaju iz najrazličitijih razloga. Među njima su Ivana Janjić, Twins, Vuletić&Hortig, Kralj&Krajina, Mani by Manuel, Clash of 9, Aleksandar Žarevac i drugi. 

A ipak ima i nekolicina onih koje posao nije odveo u inozemstvo kao Petru Vuletić i Sašu Hortiga, nisu promijenili karijeru kao Aleksandar Žarevac ili otišli različitim poslovnim putevima kao Mirjam Krajina i Ana-Marija Kralj. Kako su uspjeli zadržati entuzijazam, nastavili ulagati u vlastiti brend, prilagodili se tržištu, a opet ostali dosljedni sebi i iz sezone u sezonu rasli, ispričali su nam Marija Kulušić te Marko Šabarić i Tomislav Kliškinić iz brenda Klisab.

Marija Kulušić

Marija Kulušić_portret

Neslužbeno sam krenula s prvim radovima 2014., no službeno je brend nastao 2017. godine. Ima tu još jako puno prostora za napredak, a danas malim, ali sigurnim koracima idem prema svojoj viziji uspjeha. Bilo je tu mnogo nesigurnosti, odricanja, a s vremenom sam naučila reći ne kada je to nužno. Najteže mi je bilo na profesionalan način reći ne te ne pristajati na kompromise vezane za moj brend. Možda ni sama nisam dovoljno kompetentna pričati o uspjehu kada imam osjećaj da sam se tek nedavno ozbiljnije otisnula.

Posvetiti se kvalitetno i jednako svim aspektima poslovanja mi je ponekad jako teško jer moram biti iskrena prema sebi i priznati da mi marketing zaista ne ide od ruke i ponekad mi je prilično teško žonglirati na sve strane tako da je sve pod mojom kontrolom bez žrtvovanja svojih načela, estetike i vizije. Tek kada sam krenula poslovati prema vanjskom tržištu sam uvidjela neke činjenice poput toga što znači zaista se držati nekih svojih načela, estetike i filozofije. Vrlo lako vas zarada i prilika može povući u drugom smjeru, to je poput nekog testa koji vas iskušava na razne načina.

Nažalost, moram se složiti i s time da se na TTF-u ne posvećuje ni blizu dovoljno vremena i pažnje bitnoj temi kao što je marketing i pozicioniranje brenda na tržištu. Meni je to poput skidanja flastera, nekako guram i znam da moram odraditi taj dio ma koliko mi to teško pada. Možda bih postigla značajniji uspjeh da sam više radila na marketingu ili angažirala nekoga, no uvijek ima bitnijih stvari kada vodiš brend sam pa se neke stvari žrtvuju stoga mislim da nisam prava osoba koja će reći nešto više o ključu uspjeha u marketingu.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by MARIJA KULUSIC (@marija_kulusic)

Lijepo je doživjeti da vam se klijentice vraćaju što govori o tome koliko je bitno razvijati odnose s njima. Moram spomenuti da sam od samog početka imala i veliku podršku medija što mi je puno pomoglo u razvijanju brenda i prepoznatljivosti.

Unazad par mjeseci kada sam prodala dio svoje kolekcije izvan Hrvatske, imam puno više obaveza jer se tu pojavljuju neke formalnosti koje treba ispunjavati na dnevnoj bazi, a kako se ta prodaja nastavlja i dalje se pokušavam uhodati u cijeli proces. Mnogo više dokumenata i češća prisutnost na računalu se zahtijeva od mene, ali i dalje mi je draže raditi na razvijanju novih kolekcija, o tome razmišljam gotovo svakodnevno. Često si priuštim kratki odmor jer raditi ovaj posao zna biti iznimno stresno i volim ohladiti glavu od svega te se maknuti od obaveza.

Što sam duže u ovom poslu shvaćam da je uspjeh često jedna velika lutrija, neke sitne nijanse vam mogu promijeniti život, a često ovise o pojedincima koji se negdje nađu u tom vama bitnom trenutku. Moji savjeti za nekoga tko se želi baviti ovom poslu su oboružati se živcima, znati reći ne i razmisliti dobro o tome kakav brend želimo, koje su nam vrijednosti najbitnije i ne odstupati od istih. Bez talenta nema velikog uspjeha, bitan je naravno i rad. Obično su najuspješniji oni koji su ujedno najprofesionalniji i najskromniji.

Klisab

KLISAB_portret

Pobjeda na Fashion Incubatoru 2014. godine markira nastanak brenda KLISAB. Odgovor na vaše pitanje o tome što je bilo ključno da bi brend danas bio uspješan mogao bi biti u tome što od početka na važnosti jednako dajemo svim segmentima poslovanja – dizajnu, produkciji, komunikaciji i distribuciji. Vjerojatno je značajan faktor bila i doza entuzijazma koji smo uložili u brend, to što smo mu se posvetili odmah i u potpunosti, nije izrastao iz hobija ili kao dodatan posao. Ta naša odluka imala je svoju cijenu, kao i rezultat.

Izazovi su zapravo kontinuirani, samo se u različitim periodima drugačije manifestiraju. Može se reći da oni odražavaju razvojni proces. U prvim sezonama izazov je bio raskorak između priznanja struke koja smo dobivali i realnog dosega do kupaca kojeg smo imali. Kasnije, s povećanjem broja kupaca izazov je bio oformiti tim s kojim smo mogli pratiti širenje poslovanja bez kompromitiranja kvalitete. Izazovi recentnih sezona su pak bjelodani. Ono što se pokazalo dragocjenim kapitalom brenda je činjenica da kreiramo odjeću koja je neovisna o izmjenama trendova, a u svim segmentima poslovanja koji ju prate postavljali smo i slijedili vlastita pravila.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by KLISAB (@klisab.official)

Mi smo dvojica i naše vještine su vrlo komplementarne, što nam znatno olakšava snalaženje u spektru poslova koje podrazumijeva vođenje jednog brenda. Radoholičari smo, s najviše jednim danom tjedno za odmor. Ustajemo prije 6 sati, uglavnom smo u studiju bez fiksnog radnog vremena, a dan organiziramo prema aktualnim projektima na kojima radimo. Uz to, držimo da je za naš uspjeh presudno i okupljanje tima odabranih suradnika s kojima stvaramo KLISAB. U tom procesu važno je da mi imamo autentičnu viziju koju suradnicima jasno prenosimo, a koji je potom realiziraju svaki u svom polju djelovanja. 

Svima koji se spremaju na prve korake u modnom dizajnu, ili uostalom bilo kojem drugom segmentu kreativnih industrija, možemo preporučiti da jačaju vlastiti identitet i point de vue. Govoreći iz pozicije nekoga tko dizajn i proizvodi i konzumira, čini nam se ključnim da stvarate autentično, svoje, što se i vama samima sviđa i što će onda neizostavno biti iskreno i emotivno. Većinu drugih poslova moguće je naučiti ili barem prepustiti suradnicima, ali vi ste jedini koji možete kreirati DNA brenda. Zato neka naš savjet zapravo bude poticaj na povjerenje u vlastitu ideju, koju onda valja njegovati predanim radom i ustrajnim strpljenjem.

Naslovna fotografija: PR, Klisab @ BIPA Fashion.hr, 2019.