Odgovor na ovo pitanje nudi Roxie Nafousi, britanska autorica čija je knjiga “Manifest: 7 steps to living your best life” postala svjetski bestseler, zbog čega joj je Forbes nadjenuo laskavu titulu “The Manifesting Queen”. Radi li se o self-help marketinškom triku, ili nam manifesting lifestyle uistinu može donijeti sve što smo ikad željeli?
Manifestiranje (manifesting) očito je the riječ 2022. godine – a to sam otkrila tek nakon što sam počela istraživati tko je uopće blogerica i self-development coach Roxie Nafousi te zašto je njezina knjiga zaludila TikTok influencere i slavna imena, poput Belle Hadid.
Iako praksa manifestiranja potječe od američkog mind-healing pokreta “Nova misao” koji datira iz 19. stoljeća, a koji se bazira na religijskim i metafizičkim pretpostavkama, tijekom pandemijskog lockdowna doživljava svoj comeback u (prijemčivim) redovima generacije Z.
Naime, kako piše britanski Guardian, pretraga riječi “manifesting” na Googleu 2020. godine porasla je za čak 600 posto. Na Instagramu, hashtagovi #manifest i #manifestation čine oko 15 milijuna postova, dok su na TikToku pregledi sadržaja vezani uz manifestiranje prešli devet bilijuna. Teen vloggeri odjednom postaju online zvijezde koja daju savjete o manifestiranju, dok poznati model Cara Delevingne tvrdi da manifestira bebu, pa je u intervjuu za britanski časopis Harper’s Bazaar izjavila da već kupuje dječju robicu za svoje buduće dijete. I naravno, uz cijelu priču ide i prikladni meme – “Shut up, I’m manifesting”.
Međutim, ovaj new-age trend pokrenula je još 2006. godine self-help knjiga “The Secret” (Rhonda Byrne), koja je prodana u 30 milijuna primjeraka (čemu je zasigurno pridonijela i Oprah Winfrey kao njezin veliki fan) zahvaljujući svojoj ideji da moramo jasno vizualizirati svoje ciljeve kako bismo “privukli” ono što želimo, a koju Gen-Z spiritualni guru Roxie također navodi kao svoju temeljnu “manifesting” literaturu. Štoviše, i njezina knjiga “Manifest” promovira istu filozofiju iako apostrofira da je vizualizacija samo jedan aspekt cijele priče.
Manifesting explained
“Manifestiranje je sposobnost da kreirate život koji želite”, kaže Roxie i na početku knjige prezentira svoju osobnu priču koja demonstrira zašto je manifestiranje vaš pravi put te kako je ona jednostavno manifestirala svoj uspjeh (ali kasnije ću se vratiti na taj dio). Za svoje radionice, koje suptilno reklamira u knjizi (kao i sve svoje komunikacijske kanale općenito) osmislila je sedam praktičnih koraka koji bi nam trebali olakšati transformaciju života obilježenog nezadovoljstvom na različitim frontovima. Ukratko, možete manifestirati apsolutno sve. Single ste i želite upoznati ljubav svog života, pronaći kuću iz snova ili biti bogati i slavni? Nema problema, univerzum će se pobrinuti za sve ako slijedite ovu matricu manifestiranja.
Prije svega, potrebno je imati jasnu viziju odnosno definirati ono što želite postići. Razlog je sljedeći – ako vizualizirate ono ka čemu najviše stremite, to će kreirati fiziološku promjenu koja će se odraziti na našu energetsku vibracijsku frekvenciju i, posljedično, determinirati ono što privlačimo u naš život – sukladno zakonu privlačnosti. U tom procesu može vam pomoći vision board, koji se može odnositi na kratkoročno ili dugoročno razdoblje u kojem želite ostvariti svoje planove, pri čemu se u knjizi predlažu sljedeće kategorije – osobni razvoj, ljubav i romantika, karijera, prijatelji i obitelj, dom, hobiji/dokolica. Jer kako ističe Roxie: “Vi ste dizajner i arhitekt svog života te imate moć presložiti, mijenjati i određivati njegov tijek.“
Drugi korak je otklanjanje strahova i sumnji jer kako Roxie piše: “Moguće je manifestirati samo ono što uistinu mislite da zaslužujete“. Stoga navedeni vision board ne smije reflektirati vaša realistična očekivanja, već snove bez ograničenja nametnutih od strane vaših bojazni i nesigurnosti. A kako biste potonje otklonili, potrebno je zamijeniti negativne misli onima koje će vas osnažiti, općenito promatrati stvari iz pozitivnije perspektive, čak i kad nam ne idu u prilog, te koristiti afirmirajuće mantre koje će kultivirati self-love i “podignuti vaše vibracije“ (možda vas ovo podsjeća na Anu Bučević?).
Nakon toga, potrebno je uskladiti svoje ponašanje sa svojim manifesting putovanjem, u smislu veće proaktivnosti i izlaska iz svoje zone komfora bez izlika. Ovdje se opet vraćamo na zakon privlačnosti prema kojemu low-vibe (negativne) emocije privlače lošu energiju i negativne ishode događaja, dok high-vibe (pozitivne) emocije rezultiraju povoljnim rezultatima za nas te nam donose abundance (obilje). Primjerice, za sve one koji žele ostvariti uspješnu karijeru sugerira se kopiranje navika poznatih CEO-a ili umjetnika u stilu “Fake it until you become it.“ Ali u svemu ipak treba ostati vjeran autentičnom “sebi“ jer je to esencijalni dio uspješnog manifestiranja.
Tijekom vaše preobrazbe, univerzum će vas suočavati s raznim izazovima – bilo u formi ljudi ili određenih situacija. Ali ako se stvari ne odvijaju onako kako smo očekivali, to je zapravo prilika da izgradite snagu, hrabrost i otpornost jer ponekad univerzum zna vašu vrijednost više od vas samih. Stoga ističe: “Sometimes you win, sometimes you learn.“
Idući korak referira se ponovno na frekvencije naših emocija odnosno stava da privlačimo ono što osjećamo – a očituje se u zahvalnosti kao high-vibe emociji. Kako se naglašava u knjizi, trebate biti zahvalni na onome što imate, ali istodobno imati jasnu viziju onoga gdje želite biti. U tome vam može pomoći vođenje dnevnika, liste zahvalnosti, mindfulness tehnike ili češći podsjetnici na to da uživate u malim stvarima.
Šesti korak je pretvaranje zavisti (low-vibe emocija) u inspiraciju, odnosno pomak sa scarcity na abundance mindset. Ovaj aspekt poglavito je relevantan u kontekstu društvenih mreža koje su “igralište za usporedbu i plodno tlo za rast zavisti.“ U tom smislu Roxie savjetuje kako da kontrolirate svoj feed na način koji izbjegava okidače zavisti te pratite inspirativne osobe s kojima se možete poistovjetiti. Posljednji korak je povjerenje u univerzum. Nakon što ste implementirali sve prethodne faze, preostaje vam samo prepustiti se čaroliji manifestiranja, koju opisuje kao knowing feeling. Ne znate kako će se vaše želje ostvariti, ali imate povjerenja te strpljivo čekate da se vaše želje s vision boarda realiziraju.
Inspirativna priča ili ogledni primjer privilegiranosti manjine?
Nakon ovog sumiranog prikaza sedam koraka manifestiranja, možda ste poželjeli pročitati cijelu knjigu ili pak smatrate da je manifestiranje totalni nonsens.
Budući da sam po struci sociolog te da do sada nisam imala doticaja sa sličnom literaturom, moram priznati da sam knjizi pristupila s velikom dozom skepse, skenirajući sve moguće diskrepancije koje se tiču narativa autorice: “Bila sam na dnu i onda sam manifestirala svoj uspjeh“ kojim se predstavlja. Mučilo me što navodi da nije imala stalan posao (čak piše kako je imala samo jednog klijenta u dvije godine dok je radila kao stilist) niti financijsku sigurnost, a cijelo desetljeće uspijevala je partijati u megaskupom Londonu (zahvaljujući well-off partnerima, kako se kasnije ispostavilo) te otići na retreat mjesec dana na Tajland da zaboravi na drogu i alkohol, do toga da joj je bilo teško napustiti svoj prelijepi stan koji si više nije mogla priuštiti kako bi se uselila u stan svoga oca u Londonu. I onda joj je prijateljica otkrila manifesting, što joj je u potpunosti promijenilo život.
Zvuči kao savršena transformacija – ali ja se s njom nisam mogla poistovjetiti, kao ni s brojnim praktičnim savjetima koje je davala svojim prijateljima i klijentima. Naime, knjigom dominira sljedeća filozofija: “Naši životi samo su kulminacija odluka koje donosimo“, što je, prema mom mišljenju, samo djelomično točno. Iako u pojedinim fazama života donosimo različite odluke koje utječu na njegov ishod, ne možemo u potpunosti zanemariti sve one okolnosti na koje nismo mogli utjecati – kao što je roditi se u dobrostojećoj ili siromašnoj obitelji i shodno tome imati odnosno ne imati određene mogućnosti u životu.
Na tom tragu, vjerujem da mnogi nisu u mogućnosti promatrati kupnju kuće ili stana čisto kroz prizmu svoje dream home vizualizacije kako sugerira Roxie. Štoviše, u kontekstu trenutačnog stanja na tržištu nekretnina, vjerojatno ćete manifestirati samo onaj stan do granica do koje možete dignuti kredit (a nisam sigurna koliko je moguće manifestirati da će ti krediti magično nestati).
Koliko se meni osobno čini, u korijenu manifestiranja, kao i kod ostale literature koje nude praktične savjete za ispunjeniji i sretniji život, jest autosugestija. Neuroplastičnost našeg mozga uistinu je genijalna stvar i trebamo je poticati – stoga definitivno priznajem da u knjizi ima korisnih savjeta kojih se uistinu vrijedi prisjetiti na svakodnevnoj bazi, samo su ovdje upakirani u zgodan marketinški manifesting paket.
But then again, whatever works. Jer na kraju krajeva, svatko mora pronaći svoje metode nošenja sa životnim izazovima – zvale se one “manifesting“ ili bilo kako drukčije.