Početkom prošle godine u kinima se prikazivao film “The Electrical Life of Louis Wain” s Benedictom Cumberbatchom u glavnoj ulozi. Britanski glumac je u filmu glumio umjetnika, slikara i ilustratora poznatog po svojim crtežima, ilutracijama i slikama mačaka. Umjetnik je krajem devetnaestog stoljeća postao poznat upravo po slikama mačaka, a istovremeno s umjetničkim uspjehom je njegova mentalna bolest sve više uzimala maha. 

Louis William Wain

Film donosi priču o ekscentričnom britanskom umjetniku Louisu Wainu, čije su razigrane, ponekad čak i psihološke slike pomogle zauvijek promijeniti percepciju o mačkama. Kroz film pratimo nevjerojatne avanture ovog inspirativnog, neopjevanog heroja koji tijekom kasnih 1800-ih i do 1930-ih nastoji otkriti “električne” misterije svijeta i na taj način bolje razumjeti vlastiti život i dubinu ljubavi koju je podijelio sa svojom suprugom Emily Richardson. Benedict Cumberbatch je s ovom ulogom ekscentričnog umjetnika, ilustratora i slikara proslavljenog nadrealnim slikama mačaka s prijelaza 19. u 20. stoljeće čiji je veliki fan bio H.G. Wells (glumi ga nakratko Nick Cave) pokazao da je umjetnik neizmjernog talenta i mogućnosti transformacije karaktera.

 

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 

Objavu dijeli Bethlem Museum of the Mind (@bethlem_museum)

Film je čudesan. No, ako se još niste upoznali s djelima ovog čudnovatog umjetnika, sada je vrijeme. Louis William Wain bio je britanski umjetnik najpoznatiji po svojim bizarnim slikama i grafikama antropomorfiziranih mačaka koje igraju golf ili piju čaj. “Učinio je mačku svojom. Izumio je mačji stil, mačje društvo, cijeli mačji svijet.”, rekao je autor H.G. Wells o Wainu. Mnoga Wainova djela bila su objavljena u časopisima tog vremena, uključujući Illustrating Sporting and Dramatic News i Illustrated London News. Rođen je 5. kolovoza 1860. u Londonu;  Wain i njegova obitelj imali su poteškoća s mentalnom bolešću. Dijagnosticirana mu je shizofrenija kao odrasloj dobi i velik dio djetinjstva proveo je izostajao iz škole lutajući ulicama Londona. Nastavio je studirati na West London School of Art.

Wainova opsjednutost mačkama proizlazi iz emocionalno intenzivnog razdoblja njegova života. Za to intenzivno vrijeme, desile su se neke ipak utješne stvari. Kao kada je on svojoj bolesnoj (umirućoj) supruzi donio mačića lutalicu kojeg su nazvali Peter. Peter je bio predmet Wainovih prvih crteža mačaka i poticaj za njegov kasniji rad. Umjetnik je preminuo 4. srpnja 1939. u St. Albansu, Ujedinjeno Kraljevstvo. Danas se njegova djela nalaze u zbirkama Victoria and Albert Museuma u Londonu i Berrington Halla u Herefordshireu.

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 

Objavu dijeli Bethlem Museum of the Mind (@bethlem_museum)

Za svoga života nije stvarao samo simpatične ilustracije, već i više psihodeličnih crteža punih jarkih boja i fraktalnih uzoraka. Neki kažu da su ti crteži rezultat Wainove borbe s mentalnom bolešću, možda shizofrenijom. Godinama se niz njegovih crteža nalazio u udžbenicima psihologije nakon što ih je psiholog Walter Maclay posložio redoslijedom koji otkriva kako se pogoršanje mentalnog stanja pacijenta može pratiti kroz promjene u njihovu umjetničkom stilu. Prvi crteži na Maclayevoj karti su mačići s mokrim očima, ali kako godine prolaze, Wainovi crteži postaju sve zasićeniji i kompliciraniji dok se ne rastvore u kaleidoskopsku juhu ponavljajućih uzoraka, a slika mačke jedva da je sačuvana. Iako je ova karakterizacija takozvanog propadanja dovedena u pitanje budući da mnoga od tih djela nisu datirana i mogla su biti izrađena u bilo kojem trenutku njegova života, ova je karta definirala Wainovu životnu priču. Na jednom predavanju je psihijatar David O’Flynn nazvao njegovu seriju ilustracija “Mona Lisom umjetnosti azila”.

S vremenom je, međutim, postajao sve nestabilniji, a film ga prikazuje kako eksperimentira s apstrakcijom dok mrmlja svoje teorije o elektricitetu. Na kraju njegove sestre više nisu mogle podnijeti njegove nasilne ispade, pa je poslan da živi u bolnici za siromašne. Zahvaljujući donacijama svojih brojnih obožavatelja (uključujući autora znanstvene fantastike H.G. Wellsa), Wain je premješten u udobniju bolnicu gdje je nastavio crtati i držao mačke kao kućne ljubimce.

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

Objavu dijeli Bethlem Museum of the Mind (@bethlem_museum)

Moram istaknuti da dok gledam Wainove radove ne mogu se oteti dojmu njegovog (velikog i neposrednog) utjecaja na umjetnost i popularnu kulturu sada; pa pogledajte samo Lunarove mačke ili kako izgleda kultni animirani mačak – Puss in Boots!

Električni život Louisa Waina bavi se dvostrukim aspektima Wainova života – njegovom ostavštinom kao umjetnika, slikara i čovjeka opterećenog mentalnom bolešću – a sve u službi predvidljivog portreta ludog genija. Dok Wain bijesno črčka u svoju bilježnicu, narator filma kaže: “Što je intenzivnije patio, to je njegov rad postajao ljepši.” Na kraju, to je sve što film uopće predstavlja: još jedna formulacija priče o ludom geniju čije su kreacije plod patnje.

 

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 

Objavu dijeli Bethlem Museum of the Mind (@bethlem_museum)

 

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 

Objavu dijeli Bethlem Museum of the Mind (@bethlem_museum)

Fotografije: Bethlem Museum of the Mind