Svakoga tjedna donosimo pregled vijesti iz područja politike i društva, a ovaj put stižu novosti iz Australije, Velike Britanije i svijeta

Australci povećali minimalnu plaću

Minimalna plaća bit će podignuta za 1,05 dolara na sat sa svoje osnovice od 20,33 dolara od 1. srpnja, što je povećanje od 5,2 posto, na 21,38 dolara po satu. To u prijevodu znači da činjenica da novac koji danas vrijedi manje nego prije godinu, dvije, sada može biti manji udarac na radnike. Komisija za pošteni rad priopćila je kako će njezina odluka utjecati na više od 2,7 milijuna radnika, kao i na druge zaposlenike u poduzetničkim ugovorima i drugim uvjetima plaćanja.

Kako raste baš sve, od hipotekarnih stopa do cijena namirnica i računa za energiju, sve je više Australaca ali i ostatka svijeta pod financijskim pritiskom, tako da je ovo zasigurno dobra vijest mnogima, no pojedinci su razočarani preniskim postotkom povećanja. Drugi su pak nezadovoljni jer je ovo povećanje velik udarac na poduzeća koja će morati dati neplanirano veći iznos novca na više plaće. Svakako, ovo je ipak dobar pokazatelj kako netko prepoznaje da građani i građanke uvelike utječu na gospodarstvo, kako svojim radom, tako i trošenjem.

Britanska kraljica postala drugi najduži moderni monarh na svijetu

Ovoga tjedna kraljica Elizabeta pretekla je tajlandskog kralja Bhumibola Adulyadeja po dužini vladavine, ali je sa svojih 96 godina i dalje iza Luja XIV. od Francuske, koji je vladao od 1643. do 1715. godine. Kraljica, okrunjena 1953., postala je britanski monarh s najdugovječnijim stažem još 2015. godine, nadmašivši svoju praprabaku kraljicu Viktoriju.

96-godišnjakinja je ranije ovog mjeseca proslavila svoj platinasti jubilej, s četiri dana parada, uličnih zabava i drugih događanja održanih diljem Ujedinjenog Kraljevstva i Commonwealtha. Potom je u pismu zahvalila naciji, rekavši da je “ponižena i duboko dirnuta”, te da će se “ovaj obnovljeni osjećaj zajedništva osjećati još mnogo godina”. Da postigne rekord, mora vladati još dvije godine i stotinjak dana, što će vjerojatno pokrenuti brojne kladionice, ali i nadamo se, opet pokrenuti raspravu oko toga zašto uopće postoji privilegija monarha, kraljevskih obitelji i koja je njihova uopće uloga.

‘Shrinkflation’ postao vidljiv diljem svijeta

I dok je sve moglo biti poprilično anegdotalno, kada pričamo da je hamburger koji volimo nekako manji, ili da čokoladica koju stalno kupujemo nekako tanja, shrinkflation, inflacija koja je trebala proći ispod radara kupcima, postaje sve očiglednija diljem svijeta. Od toaletnog papira do jogurta i kave do, čipsa i, zapravo, bilo kojeg drugog pakiranja, proizvođači tiho smanjuju veličinu pakiranja bez snižavanja cijena, a prema Associated Pressu, praksa se ubrzava diljem svijeta.

Praktički svaka nova promjena dizajna omiljenog brenda treba nas zabrinuti jer su velike šanse da su, uz lijepo novo pakiranje, promijenili i veličinu proizvoda. U SAD-u mala kutija Kleenexa sada ima 60 maramica; prije nekoliko mjeseci imala ih je 65. U Ujedinjenom Kraljevstvu, Nestle je smanjio svoje limenke za kavu Nescafe Azera Americano sa 100 grama na 90 grama. U Indiji se komad Vim sapuna za suđe smanjio sa 155 grama na 135 grama.

Ima ih i koji takve promjene najavljuju. U Japanu je proizvođač grickalica Calbee Inc. u svibnju najavio smanjenje težine od 10 % i povećanje cijena za mnoge svoje proizvode. Tvrtka je okrivila nagli porast cijene sirovina, ali je barem bila korektna i nije zavarala korisnike.

Ovakvo smanjenje ambalaže nije novost, kažu stručnjaci. No praksa se širi u vrijeme visoke inflacije jer se tvrtke bore s rastućim troškovima za sastojke, ambalažu, rad i transport. A s obzirom da svjedočimo najvećoj inflaciji otkad je mjerenja, ne čudi i da shrinkflation ovako primjećujemo. Globalna inflacija potrošačkih cijena porasla je za 7 % u svibnju, tempom koji će se vjerojatno nastaviti do rujna, sudeći prema S&P Globalu.

“Dolazi u valovima. Trenutno smo u plimnom valu zbog inflacije”, rekao je Edgar Dworsky, zastupnik potrošača i bivši pomoćnik glavnog državnog odvjetnika u Massachusettsu koji je desetljećima dokumentirao smanjenje inflacije na svojoj web stranici Consumer World.

Da je zaista tako, svjedoče i brojni forumi, na kojima korisnici pronalaze stara pakiranja i stavljaju ih pored novih, koji su očigledno puno manji. Dogodi se i primjer da netko pronađe pakiranje staro cijelo desetljeće i situacija postane tragikomična – pojedini novi proizvodi djeluju kao da su dječica starih, s obzirom na razliku u veličini.

Stručnjaci također kažu da nisu još vidjeli kasnije povećanje proizvoda kad bi se situacija smirila, što mnoge, pa i nas, dovodi do toga da se zapitamo: Koristi li se ovakva situacija da se zaradi više novca?

Cijeli ovaj fenomen smo više istražili ovdje, no ako vam treba savjet kako ovu situaciju prebroditi, preostaje nam samo da jedni drugima kažemo: “Drž’te se”.

 

Foto: Alexei Mariadashvilli/Unsplash